یك منتقد سینما در رادیو فرهنگ جشنواره فیلم فجر را فرصت مناسبی برای آسیب شناسی سینمای كشور عنوان كرد و گفت: در جشنواره تولیدات یكساله كشور بررسی میشود و افق آینده كشور در حوزه سینما به مخاطب ارائه میشود.
محمود گبرلو، در گفتگو با برنامه "برداشت42" رادیو فرهنگ، ویژه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: سینما بزرگترین رسانه تبلیغی در جهان است و امروزه جهان با درك جایگاه تبلیغی موثر سینما، از آن به خوبی و گسترده بهره میگیرد. ما نیز باید سازوكار و ساختار آن را آسیبشناسی كنیم، و بستر این آسیبشناسی "جشنواره" است. وی ادامه داد:در جشنواره تولیدات یكساله كشور بررسی میشود و افق آینده كشور در حوزه سینما و اینكه در یكسال آینده چه محصولات فرهنگی در حوزه سینما به مخاطب ارائه میشود، مشخص میشود.
گبرلو گفت: در واقع فیلم دیدن در جشنواره علاوه بر اینكه لذت بخش است، برای ما روشن میكند كه سینما در چه مسیری در حال حركت است. این منتقد سینما با تاكید بر ضرورت پرداختن زیربنایی به صنعت سینمایی كشور گفت: در جامعه ما كه سینما و فیلم دیدن یكی از تفریحات اصلی خانوادههاست، باید صنعت سینما را به صورت زیربنایی درست كنیم و زیرساختها و زمینههای لازم در این خصوص را فراهم كنیم، تا بتوانیم تولیداتی فراخور فرهنگ جامعه خودمان عرضه كنیم و در مراحل بعد، اگر حرفی برای گفتن در جامعه جهانی داریم، بتوانیم بوسیله سینما مطرح كنیم.
وی با اشاره به حضور فیلم های كمدی در جشنواره، و ضرورت تولیدات سینمایی طنز عنوان كرد: به نظرمیرسد جریان تولید سینمای ایران به سمت آثار كمدی پیش رفته است، و به باور من، گرچه به ظاهر یك فیلم "طنز شاد اجتماعی" است، اما در درون این نگاه شاد، میتوان حرفهای عمیق و دردهای اجتماعی را دید، كه میتواند هم برای مردم و هم برای متولیان، تامل برانگیز باشد، كه چگونه می توانیم درشرایط سخت اقتصادی و كمبود بهانه برای شادی، به كمك سینما برای شادی جامعه و رفع ناهنجاریهای موجود در آن كاركنیم.
گبرلو در مقایسه سینمای ایران با كشورهای جهان گفت: همه كشورهایی كه سینما را به عنوان یك جریان موثر پذیرفتهاند، سعی میكنند استراتژی دقیقی برای آن تعیینكنند؛ مثل "هالیوود" و "بالیوود" كه "هالیوود" با فیلمسازی خوب و اصولی، هم گردش اقتصادی خوب برای خودشان ایجادكرده و هم مخاطب را راضی نگه داشتهاست، یا مثلاً سینمای "بالیوود" باتوجه به جمعیت زیاد هند كه در شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی نیاز به شادابی دارند، میكوشد مردم را شاد نگهدارد، ما نیز با وجود شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی كه داریم، نیازمند یك "سینمای استراتژیك" هستیم.