گفتگو با دكتر علی طهرابند در برنامه سرزمین من
طهرابند در این برنامه در مورد آیین مسیحیت كه برگرفته از آیین های ایرانی چون مهرپرستی است صحبت كرد و گفت :
مقارن شدن گسترش و نفوذ مهرپرستی با ظهور مسیحیت در اروپا موجب نزاع بین آنها گردید و در نهایت، مسیحیت توانست بر میتراپرستی فایق آمده و بسیاری از شعایر آن را به خود گیرد. بر این اساس باید ریشههای مسیحیت را در جهانبینی میتراییسم جستجو كرد. هدف از این پژوهش، بررسی روند تأثیرپذیری مسیحیت از میتراپرستی و شباهت شعایر و باورهای آنها است.برخی صاحبنظران باوردارند از علتهای رواج مهرپرستی در اروپا بهویژه در ایتالیا به واسطهی جنگهای طولانی ایران و روم بود. در این جنگها تعداد زیادی از سربازان و فرماندهان رومی اسیر ایرانیها شدهبودند. این گروه بهتدریج آیین مهرپرستی را پذیرفته و پس از آزادی آن به ایتالیا منتقل نمودند مهرپرستی در آسیای دور شكلی ویژه و سری به خود گرفت و برای بزرگان آن آیین یا پیرمغان ارزشهایی قایل بودند و میگفتند مهر، الههی روشنایی و نور است و از مردم وفادار و با دانش و پرهیزكار پشتیبانی میكند. بهیاری افرادی كه از او كمك میخواهند میشتابد و پیمانشكنان را پاداش میدهد و بیماران را شفا میبخشد.
او در ادامه گفت :
ر گذشته 25 دسامبر هر سال را، مهر آیین نان روز میلاد «شكستناپذیر» میدانستند و آیینی در غارها و مهرابهها برگزاری میكردند.این روز از زمان گسترش آیین میترا در امپراطوری روم به عنوان روز زایش میترا جشن گرفتهمیشد. بنابراین تاریخ زادهشدن عیسی از باورها تلفیقشدهی میتراایسم با مسیحیت است كه در تاریخ تقویم (سالنامه) ژولیان روز 25 دسامبر روز تحویل آفتاب از زمستان به بهار قید شده، آنرا روز زایش خورشید میدانستند زیرا در این هنگام روزها دراز شده و گرمی آفتاب از این زمان به بعد زیادتر میشود. در انجیل متی آمده كه هنگام زایش عیسی فرشتگان در بیابان بر شبانان نمایان شدند، بیگمان در 25 دسامبر یعنی در شدت سرما شبانان فلسطین نمیتوانستند در بیابان به چراندن گلههای خویش مشغول باشند و آن سرما را تحمل نمایند. بنابراین استورهی زایش عیسی باید در زمان دیگری باشد كه بعدها بهخاطر میتراپرستانی كه به نیایش آفتاب و جشن و شادی در این روز عادت داشتهاند تغییر یافته است . پژوهشهای دانشمندان باستانشناسی مسیحیت نیز همین امر را نشانمیدهد.