گفتگو با سید مهدی محمد سید ناصری پژوهشگر كتاب در برنامه كتاب فرهنگ
دكتر ناصری در این برنامه در مورد اركان نسر صحبت كرد و گفت :
ناشر، كیمیاگری است كه طلا را به مس تبدیل می كند. ما در عصر پدیده های تكنولوژی هستیم و با كودكان نسل آلفا سر و كار داریم، به همین خاطر اگر نتوانیم خودمان را با شرایط كنونی وفق بدیم و مخاطب سنجی نكنیم محكوم به شكست هستیم. او در ادامه افزود :
در عصر دیجیتال، بازار كتاب تحت تأثیر تغییرات بسیاری قرار گرفته است هوش مصنوعی (AI) به طور گسترده در حوزههای مختلف طراحی، ویرایش و چاپ كتاب در عصر دیجیتال شرایط را برای نویسندگان راحت ساخته است. امروز، ما خود را در اوج یك انقلاب ادبی میبینیم جایی كه الگوریتمها، دادههای ماشینی با خلاقیت و تخیل نویسندگان انسانی درآمیخته میشوند. شگفتانگیزترین پیشرفت ورود هوش مصنوعی به دنیای كتاب بوده كه شروع به خلق كتاب كرده است. با الگوریتمهای بخصوص هوش مصنوعی تولید متن، بر اساس شبكههای عصبی، اكنون میتوانند داستان، شعر و حتی رمان بنویسند. این فناوری قابلیت این را دارد كه در آینده نقش مهمی در تألیف كتابها و محتواهای متنی ایفا كنند.
عصر دیجیتال
در حال حاضر خواسته بشریت به سمت فناوریهای راحت و كاربردیتر سوق پیدا كرده است. برای درك بهتر این موضوع یك روز عادی خود را بدون گوشی هوشمندتان و فارغ از هرگونه رسانه اجتماعی و پیامرسان فرض كنید، احتمالا دچار چالشهای جدی خواهید شد. چرا كه تكنولوژی درصد عمده نیازهای ما را رفع میكند. در عصری به نام عصر دیجیتال زندگی میكنید كه در آن بسیاری از امور از طریق كامپیوتر انجام میشود و حجم بسیاری از اطلاعات از طریق فناوری در دسترس شما قرار میگیرد. در عصر دیجیتال كه وابسته به فناوری هوش مصنوعی است هیچ كاری غیرممكن نیست.