دكتر نرگس منجوقی: برای الگوگیری، والدین باید رابطه عاطفی با فرزندشان را عمیقتر كنند.
دكتر نرگس منجوقی، روان درمانگر كودك، در برنامه "كتاب فرهنگ" با موضوع "تربیت نامرئی" گفت: اگر والدین میخواهند فرزند از آنها الگو بگیرد، باید رابطه عاطفی خود را با فرزند عمیقتر كنند؛ چراكه هرچه رابطه عاطفی و فضای روانی والدین با كودك عمیقتر باشد، فرزند تمایل بیشتری به شبیه سازی و الگوگیری از والدین دارد.
وی تربیت را به دو شیوه "مستقیم یا مرئی" و نیز "نامرئی" تقسیم كرد و گفت: در شیوه "تربیت مستقیم یا مرئی" معلم و والدین ابزارهای كلامی؛ مثل امرونهی، مقایسه، تذكر، و گاهی حتی تحقیر را بكارمیگیرند و سعی میكنند كه رفتار فرزند را به شیوهای كه میپسندند شكل دهند، و در نقطه مقابل، "شیوه تربیت نامرئی" است كه والدین اعتماد میكنند كه فرزند قدرت درك و فهم و میل به رشد و شكوفایی دارد، ازاینرو از ابزارهای غیر كلامی بهره میگیرد؛ یعنی تفاوت اصلی دو نوع تربیت این است كه در "تربیت نامرئی" شیوه های غیر كلامی، با هدف تقویت ریشههای رفتار، بكار میرود.
وی همچنین الگوی عملی رفتار والدین، نگاه، حالت چهره، زبان بدن، سكوت و... را از جمله رفتارهای غیر كلامی در تربیت نامرئی برشمرد و گفت: البته سكوت بمعنای انفعال و بیتفاوتی نیست، بلكه سكوتی آگاهانه و اثربخش است كه ناشی از اعتماد ما به درك و فهم فرزند باشد.
وی تاكیدكرد: دركنار سكوت، والدین باید "الگوی عملی و حقیقی"، و بدون هیچ تظاهر و بدون هدف تغییر فرزند باشند؛ یعنی بدانیم كه رفتاری اثر پایدار در فرزند میگذارد كه فرزند متوجه شود، كه هیچ برنامه فریبنده، اقدام حساب شده، یا قصد و غرضی از پیش تعیین شده، برای تغییر بچه وجود ندارد، و والدین در طبیعیترین موقعیت، كاری را انجام میدهد؛ بعبارتی، آن دسته از كارهای جزئی و غیر رسمیترین رفتارها كه حواسمان به آنها نیست، بیشترین اثر را در فرزند و تربیت او میگذارد.