نغمات روح انگیز به روایت فجر

گفتگو با رضا مهدوی در برنامه پنجگاه

1401/12/03
|
13:49

مهدوی در این برنامه گفت :
نرمه نی و موسیقی آذربایجان در كوشك باغ هنر در چهارمین شب از اجراهای جشنواره موسیقی فجر نواخته شد.در ادامه با توجه به اجراها رضا مهدوی در مورد ساز سنتور و حبیب سماعی صحبت كرد و گفت :
سنتور از جمله سازهای اصیل ایرانی است كه در برخی از كشورهای مشرق زمین به شكل و نام های متفاوتی استفاده می شود و آوازه این ساز همراه با هنرمندان برجسته ای همچون حبیب سماعی هم آوا شده است.

این ساز دارای صدایی زیبا، پرطنین و گیرا است و در صورت كوك بودن با نواختن مضراب بر روی آن صدای خوشی برمی خیزید، سازی اغوا كننده ای كه غالباً نواختن آن را ساده می پندارند در حالی كه طریقه صحیح مضراب زدن وبویژه كوك های مختلف با دارا بودن 72 سیم، كار بسیار دشواری است به طوری كه برخی بعد از 10 سال نواختن این ساز هنوز قادر به كوك كردن آن نیستند.
سماعی از نخستین نوازندگانی بود كه پس از آغاز به كار مركز فرستنده تهران در رادیو به نوازندگی پرداخت و از شهرت خاصی برخوردار شد و هنرمندان و صاحبنظران ساز او را مجموعه ای از استعداد لطف، مهارت، تبحر و زیبایی تعبیر كردند. وی به درخواست مسئولان فرهنگی، به اداره فرهنگ منتقل شد و به تعلیم سنتور پرداخت اما پس از چندی به خدمت نظام بازگشت.

هانری ماسهاز شرق شناسان برجسته كه در مراسم هزاره حكیم ابوالقاسم فردوسی ساز حبیب را شنید، ضمن تشویق و تحسین، وی را از افتخارات هنر ایران زمین برشمرد وگفت: موسیقی ایرانی با داشتن هنرمندانی چون حبیب سماعی می تواند در دنیا حضور چشمگیری داشته باشد و این نغمات روح انگیز را به گوش جهانیان برساند.

زنده یاد نورعلی برومند شاگرد استاد سماعی، تنوع در نوازندگی را از ویژگی های وی دانسته و معتقد بود كه قطعات تكراری هیچگاه در نوازندگی حبیب شنیده نمی شود. به گفته وی سماعی هربار حداقل سه ربع ساز می زد و در هر بار تازگی، نوآوری وخلاقیت جدیدی در سازش شنیده می شد.
این گفتگو با توجه به اجرای بداهه گروه استاد رضا مهدوی در جشنواره موسیقی فجر انجام شده است.

دسترسی سریع