آن چه از ردیف میرزا عبدالله باید بدانید...

گفتگو با دكتر محمد علی مرآتی در برنامه نیستان

1401/10/22
|
16:00

مرآتی در این برنامه در مورد صبا و میرزا عبدالله صحبت كرد و گفت تفاوتی بین خلق آثار این دو هنرمند وجود دارد. او در ادامه در مورد پویندگی ردی میرزا عبالله صحبت كرد و گفت :
ردیف میرزا عبدالله مرجعی برای اهالی موسیقی است.یرزا عبدالله در زمان خودش شاگردان زیادی داشت كه به آنها تدریس می كرد. یكی از شاگردان او اسماعیل قهرمانی نام داشت كه ردیف موسیقی ایرانی را پیش او آموزش دید و این آموزش از اسماعیل قهرمانی به نور علی برومند منتقل شد و طی زمان های مختلف این آموزش ها سینه به سینه حفظ شده و در اختیار ما قرار گرفته است.او افزود :شاید بدون تلاش میرزا عبدالله فراهانی موسیقی ایران به دست فراموشی در تاریخ سپرده می‌شد. در تاریخ پرفراز و نشیب چندهزار ساله تاریخ موسیقی ایرانی حدود دو سده است كه موسیقی دستگاهی به عنوان موسیقی رسمی و ملی ایران شناخته شده‌است. ردیف، اصلی‌ترین نقش را در سیستم آموزشی و حفظ و اشاعه این موسیقی به عهده داشته است. میرزاعبدالله فراهانی اولین كسی بود كه گوشه‌ها و نغمه‌های ایرانی را از جای جای این سرزمین گردآوری نمود و هفت دستگاه موسیقی ایرانی را گردآوری كرد.
مرآتی در پایان گفت :
تا صد سال پیش، موسیقی ایرانی به صورت كاملا شفاهی اجرا و آموخته می‌شده است. با آمدن خط نت به ایران برای نگارش و مكتوب نمودن آن كوشش‌هایی صورت گرفت. ردیف مجموعه ای از بسیاری از ملودی‌های قدیمی است كه توسط سنت شفاهی در نسل‌های بسیاری حفظ شده است. این ملودی‌ها را در تعدادی از فضاهای مختلف تونی به نام دستگاه سازمان‌دهی می كنند.

موسیقی سنتی ایران مبتنی بر ردیف است، كه مجموعه‌ای از ملودی‌های قدیمی است كه توسط استادان در طی نسل‌ها به دانش آموزان واگذار شده است. با گذشت زمان، تفسیر خود هر استاد، ملودی‌های جدیدی را به این مجموعه شكل داده و به آن افزوده است، كه ممكن است نام آن استاد را به همراه داشته باشد.

ردیف میرزا عبدالله قدیمی ترین ردیفی است كه هنوز هم برای بسیاری از دانش آموزانی كه مایل به یادگیری موسیقی ایرانی هستند در حال استفاده است. این ردیف بسیار مشهور است زیرا شامل ملودی های زیادی بود كه از قبل و گذشته‌ها جمع آوری شده بود.

نیستان هر روز ساعت 15 رادیو فرهنگ
آدرس ما در پیام رسان بله :
RADIOFARHANG@

دسترسی سریع