نشریه «رود» ویژه معرفی و ترویج كتاب در برنامه «كتاب بان» رادیو فرهنگ معرفی شد
رود، نشریهای صرفاً مختص معرفی كتاب است. در رود نه مصاحبه و نه میزگرد و نه جستارهای كوتاه و بلند، درباره موضوعات روز، مد روز یا جز آن و نه حتی نقد و تحلیلِ مجزا از كالبد و تركیبِ معرفیِ كتاب منتشر میشود. این نشریه به نقد كتاب اختصاص ندارد، زیرا رود بهعنوان نشریهای ویژه معرفی كتاب میخواهد سفرهای از خواندنیها پیش چشم خواننده پهن كند نه اینكه بگوید نخواندنیها كداماند. در رود، بهعنوان نشریه مختص معرفی كتاب، فقط كتابهایی مجال معرفی مییابند كه نمره قبولی گرفته باشند، و البته بدیهی است كه غالباً از نمره كامل خبری نیست.
مهری بهفر، مدیر مسئول و سردبیر نشریه رود در گفتگو با برنامه «كتاب بان» رادیو فرهنگ گفت: «رود» نشریهای سراسر ویژهی معرفی كتاب است و نه هیچچیز دیگر؛ نه مصاحبه و میزگرد، نه مقاله و یادداشت و گفتار و جستار، نه داستانكوتاه و شعر، نه نامههای كوتاه و بلند به سردبیر و نه حتی نقد و بررسی، یا تحلیل و واكاوی و كالبدشكافی متن؛ هیچكدام، «رود» نشریهای مختص معرفی كتاب است.
وی افزود: نكته شگفت انگیز و ویژگی شاخص «رود» 3 ساله آن است كه فقط بخشی از آن به مرور كتاب نپرداخته، بلكه سراسر این نشریه به مرور كتابها، ذیل بخشهای مختلف اختصاص یافته است.
وی همچنین گفت: تا زمان آغاز نشر این نشریه، نشریه ای كه سراسر مختص كتاب باشد و با هدف ترغیب مخاطب به خواندن و كمك به مخاطب برای یافتن كتاب باشد را هرگز نداشته ایم.
وی افزود: در نشریه «رود» اگر میز گرد، مصاحبه، مقاله، و جستاری هم باشد، بواسطه مرور یك كتاب و در قالب مرور یك كتاب است. و راهنمایی برای كسانی كه میخواهند از میان انبوه كتابهای چاپ شده، كتاب مناسبشان را پیداكنند.
وی با بیان اینكه نتیجه تلاش و كارشان در جلب مخاطب، خیلی بهتر از آنچه در آغاز فكر میكردند است، گفت: 20 تا 30 درصد مخاطبان ما كسانی هستند كه تازه خواندن را شروع كرده اند و میخواهند بدانند باید چه كتابهایی را بخوانند و لذا ما در دسته بندی های رود، مرور كتابها را طوری برنامه ریزی كرده ایم كه در یك «عدم نظم آگاهانه»، مخاطب درگذر از راه جستجو و یافتن كتاب مورد نظرش، با حوزه های مختلف اندیشه و كتاب درخصوص موضوع مورد نظرش آشنا شود، و موضوع مورد نظرش را در حوزه های مختلف دریابد و حتی به این بهانه با كتابها و حوزه های دیگر مطالعاتی آشنا شود.