حمایت از پیام رسان ها و شبكه های اجتماعی داخلی

لطف الله سیاهكلی: از همه پلتفرم های داخلی حمایت می كنیم.

1401/08/02
|
11:56

لطف الله سیاهكلی، عضو كمیسیون صنایع و معادن، در برنامه "در مسیر پیشرفت" از رادیو فرهنگ با موضوع "حمایت از پیام رسان ها و شبكه های اجتماعی داخلی" با تاكید بر نگاه حمایتی مجلس از پلتفرم های داخلی گفت: مجلس به ویژه كمیسیون صنایع و معادن از همه پلتفرم های داخلی حمایت می كند، و در این راستا در بودجه سال جاری 10 هزار میلیارد تومان اعتبار به وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات تخصیص داده ایم كه بی نظیر بوده است.
وی همچنین در تشریح چگونگی حمایت از پلتفرم های داخلی گفت: این حمایت‌ها می‌تواند در حوزه زیرساخت‌ها و نیز در حوزه مالی و قانونی باشد؛ كه ما در بحث قانونی آماده همكاری در جهت وضع قوانین لازم هستیم و در حوزه مالی هم بودجه برای ایجاد زیرساخت‌ها را پیش بینی كرده ایم و هم در جهت تولید محتوا بحث "پرداخت حق ترافیك" را طرح كرده ایم كه موجب دلگرمی تولیدكنندگان محتواست.
وی همچنین با تاكید بر ضرورت نظارت بر صرف بودجه در حوزه فضای مجازی گفت: در حوزه فضای مجازی نباید كمك بلاعوض داشته باشیم؛ چرا كه در حوزه فضای مجازی نگاه اقتصادی در اولویت و مطرح است و ماهیت این حوزه درآمدزایی فراوان و چربیدن در آمد بر هزینه است و از این رو بحث اقتصادی برایش مهم است لذا اگر فعالیت پلتفرمی به صرفه نیست باید بررسی و موانع رفع و حمایت شود و اگر اشكالی نداشته باشد قطعا موفق خواهد شد و رشد در پی خواهد داشت.
وی همچنین یكی از خواص مهم فضای مجازی را ارائه خدمات عنوان كرد و گفت: نباید اجازه دهیم كه خدمات از خارج كشور به داخل سرویس داده شود كه این امر خطر و آسیب برای كشور به همراه دارد.
وی افزود: پلتفرم های خارجی برخی خدمات مثل خدمات بانكی را نمی توانند ارائه دهند و ما باید این امكان را به پلتفرم های داخلی بدهیم و كارشان را روان كنیم تا هم فعالان عرصه و هم صاحبان پلتفرم ها تشویق شوند در غیر این صورت این خدمات از خارج كشور ارائه می‌شود كه برای كشور آسیب و تهدید است.
وی همچنین با تاكید بر ضرورت فراهم سازی زیرساخت ها برای سرویس پلتفرم های داخلی گفت: ایجاد، نگهداری، تكمیل و توسعه پلتفرم ها زمان‌بر است و نیاز به حمایت بسیار دارد و باید به سراغ طرح های تشویقی برای كاربران و سرمایه‌گذاران و هادی كسب و كارهای اینترنتی برویم.
وی همچنین با تاكید بر ضرورت اعتمادسازی و اقناع مخاطب و ایجاد امنیت در فضاهای مجازی داخلی گفت: حتی در بحث امنیت فضای مجازی، توجه به "ارائه خدمات مطلوب" اصل است؛ چرا كه برای مردم خدمات مطلوب مهم است نه اینكه پلتفرم‌ها خارجی باشد یا ایرانی، و گواه این صحبت استقبال مردم دنیا از پلتفرم هاست؛ چرا كه در تمام پلتفرم های دنیا امكان دسترسی به اطلاعات مخاطبان است و اصلاً یكی از راه های درآمدزایی پلتفرم‌ها فروش اطلاعات است، با این حال به خاطر خدمات بالای برخی از این پلتفرم های خارجی، باز مردم این ریسك را می پذیرند و از پلتفرم های خارجی بهره می گیرند، در نتیجه تنها راه تجمیع محتوا و مشتری و كاربر، ارائه خدمات مطلوب است و ما باید پلتفرم های روان مخاطب پسند و باكیفیت و كم هزینه ایجاد كنیم تا مخاطب از آن استقبال كند و البته نهادهای امنیتی به مخاطب اطمینان دهند كه اگر كسی دولتی یا غیردولتی از اطلاعات شخصی مردم سوء استفاده كرد برخورد قاطع خواهد شد.

دسترسی سریع