دكتر مهدی غضنفری: صندوق توسعه ملی، سرمایه گذار است نه تسهیلات دهنده.
دكتر مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، در برنامه "در مسیر توسعه" با موضوع "نقش صندوق توسعه ملی در توسعه متوازن" از رادیوفرهنگ گفت: در رویكرد جدید، "صندوق توسعه ملی"، سرمایه گذار است نه تسهیلات دهنده.
وی در تشریح وظایف و اختیارات صندوق توسعه ملی گفت: در واقع صندوق جایی است كه منابع مالی در آن جمع می شود و هیچ گاه این منابع از دست نمی رود، و باید این منابع برای نسلهای بعدی افزایش یابد، و اگر فعالیتهایی انجام دهد كه منابعش كاهش یابد، با تعریف واقعی اش سازگاری ندارد.
وی تاكید كرد: تعریف "صندوق توسعه ملی" با "بودجه" متفاوت است، لذا "صندوق توسعه ملی" نباید حتی تسهیلات دهد؛ چرا كه هم بازگرداندن این تسهیلات دچار مشكل است و هم اینكه "صندوق توسعه ملی" با ارائه تسهیلات نتوانسته است منابع اش را افزایش دهد.
وی همچنین با تأكید بر اینكه "صندوق توسعه ملی" نباید جای "بانك" را بگیرد گفت: كار توسعهای باید با توسعه درآمدهای صندوق همراه باشد؛ یعنی "صندوق توسعه ملی" باید شریك پروژه شود و بعد پولش را بگیرد و از آن پروژه خارج شود و به سراغ پروژه دیگری برود.
وی همچنین با انتقاد از ناشناخته ماندن هویت و ماموریت اصلی "صندوق توسعه ملی" برای مردم و حتی مسئولان و نهادها و سازمانها گفت: اگرچه نقش آفرینی "صندوق توسعه ملی" در توسعه متوازن كشور، در صورت امكان، مطلوب است؛ اما جزء اولویت و وظایف "صندوق توسعه ملی" نیست و باید هر دستگاهی وظایف خودش را انجام دهد و قاطی شدن بحث ها و حدود و وظایف مشكلات و تبعات ایجاد میكند.
وی همچنین مصوبه 52 قانون الحاق 2 را در راستای وظایف "صندوق توسعه ملی" ندانست و گفت: در ماده 52 قانون الحاق 2، دو تكلیف برای "صندوق توسعه ملی" برشمردهاند كه موجب زیان 7 میلیارد دلاری صندوق شده است: و در آنجا گفته شده است كه صندوق باید هر سال 10 درصد منابع ارزی اش را ریالی كند و الان یك وام ریالی شده است كه هیچگاه از وظایف و مأموریتهای صندوق نبوده است، و با كمال تاسف در این مصوبه، مجلس میآید و صندوق ارزی كشور را تبدیل به صندوق ریالی می كند و 9 میلیارد دلار به ریال تبدیل می شود كه ارزش آن الان 2میلیارد دلار است؛ یعنی صندوق 7 میلیارد دلار از منابع اش را از دست می دهد؛ چرا كه خواستند نقشی را به "صندوق توسعه ملی" بدهند كه به عهده بانك ها بوده است و ما الان به این اعتراض داریم؛ چرا كه برای صندوق ارزی تكلیفی تعیین كردهاند كه سرمایه اش را تبدیل به ریال كند، یا مثلاً 1 و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق را برای اشتغال روستایی دادهاند و ما هرچه نامه میزنیم و جویا میشویم كه این برداشت 1و نیم میلیارد دلار از صندوق چه فایده و اثربخشی داشته است كسی پاسخگو نیست؛ در نتیجه تعیین تكالیفی برای صندوق كه از وظایفش نیست و در تعریف هویتی و ماهیتی آن نیست، آسیب رسان است و تبعات پر زیانی در پی دارد.
وی با تاكید بر احترام گذاری به جایگاه صندوق توسعه ملی گفت: احترام گذاشتن به "صندوق توسعه ملی" یعنی اولاً منابعی كه از صندوق و برداشت می شود به آن بازگردانده شود و ثانیاً تكالیف جدید و مغایر با اساسنامه صندوق برایش ایجاد نكنیم و به یاد داشته باشیم كه مأموریت "صندوق توسعه ملی" تبدیل درآمدها و عواید حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی به داراییهای با ارزش افزوده بالاتر است، نه اینكه درآمدها را بدهد دست دیگران؛ اینكه می شود كار بودجه، و یا ارائه تسهیلات دهد كه این هم كار بانك هاست.
وی همچنین با تشریح عملكرد صندوق توسعه ملی در راستای ایجاد توازن در مناطق مختلف كشور گفت: ما نرخ سود آن منابعی كه با مصوبات مجلس به ریال تبدیل شده (9 میلیارد دلاری كه به ریال تبدیل شد) را برای مناطق محروم به مراتب پایین تر از سایر مناطق تعیین كرده ایم و سود تسهیلات بانكی را در مناطق كمتر برخوردار، كمتر از استانهای دیگر گذاشتیم ولی اینكه برویم خودمان در مناطق محروم سرمایه گذاری كنیم و كارخانه بزنیم و ...جزو وظایف ما نیست اما تسهیلات پرداختی به بانكها را مقید كردیم كه سود تسهیلات در مناطق محروم باید پایین تر باشد.
وی افزود: دولت می تواند برای مناطق محروم از مسیر بودجه یارانه قرار دهد و كمك كند كه مناطق محروم وام های بیشتری بگیرند، یك چنین نگاهی بعداً در ماده 52 (نه بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی) به ما تكلیف شده است و صندوق به آن عمل می كند اما ما از عمل به این ماده، 7 میلیارد دلار ضرر دادهایم و این تصمیم مجلس هفت میلیارد دلار به صندوق ضرر زده است و این ضرر را چه كسی جبران میكند.