یك منتقد سینما در رادیو فرهنگ گفت: در فیلمنامه «بدون قرار قبلی» با روایت خطی روبه رو هستیم كه ماجراها به صورت جادهای و بدون منطق داستانی پیش میروند.
عظیمی، منتقد سینما در برنامه بوطیقا از رادیو فرهنگ درباره فیلمنامه «بدون قرار قبلی» گفت: این فیلمنامه با سرمایه بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر ساخته شده است. از نقاط ضعف این فیلمنامه میتوان به این موارد اشاره كرد: فیلمنامهنویسان تلاش كردند كه ساختار كلاسیك فیلم حفظ شود، ولی در آن با قهرمان و ضد قهرمان مواجه نیستیم و در نتیجه با روایت خطی روبهرو می شویم.
به گفته عظیمی، ما در این فیلم به عنوان مخاطب نمیدانیم كه دنبال چه هستیم و باید چه چیزی را دنبال كنیم. در فیلمنامه نقشهای بسیار زیادی وجود دارد و در عینحال تعداد شخصیتها بسیار اندك است. یعنی بیشتر با شخصیت یاسمین و شخصیت دخترخاله روبه رو هستیم و بقیه شخصیتها ناشناس هستند؛ بنابراین روی شخصیتها كار نشده و جای كار بیشتری دارد.
این منتقد سینما گفت: در مقابل دیالوگهای تصنعی و غیرمعمولی كه در طول داستان دیده میشود، استفاده از كارهای اقتباسی از نكات مثبت فیلمنامه «بدون قرار قبلی» است. از سمبلها و نشانههای قابل فهم هم در این فیلمنامه زیاد استفاده شده است. قابلفهم بودن یك فیلم میتواند از نكات برجسته یك اثر محسوب شود.
شخصیتهای تك بعدی و روایت خطی از نقاط ضعف فیلمنامه «بدون قرار قبلی»
«بدون قرار قبلی» در مورد دختری به نام یاسمن است كه پس از سالها به دلیل مرگ پدرش به ایران بازگشته است. پسر او دچار اوتیسم است و این مسئله، سفر را برایش دشوار میكند. یاسمین شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن میراثی كه پدر برایش گذاشته باعث تعجب او میشود. اقامت كوتاه او در زادگاه پدر و دیدار با كسانی كه پدرش را میشناسند، او را به درك تازهای از انسان و مفهوم مرگ میرساند. بار دراماتیك این فیلم در مشهد و حرم امام رضا (ع) اتفاق میافتد.
این فیلمنامه را فرهاد توحیدی و مهدی تراببیگی با نگاهی به یكی از داستانهای مصطفی مستور نوشتهاند.
بوطیقا به تهیه كنندگی مریم قاسمی ساعت21:00 دوشنبه شب ها با موضوع بررسی فیلم نامه های آثار سینمایی از رادیو فرهنگپخش می شود.