پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

گام بزرگ مجلس در راستای اصلاح ساختار بودجه سالیانه

نمایندگان در جلسه علنی امروز با اصلاح كل ماده واحده طرح اصلاح ماده 180 و 182 آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر تغییر فرآیند بررسی لایحه بودجه موافقت كردند.

1404/06/12
|
11:16

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 12 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با اصلاح كل ماده واحده طرح اصلاح ماده 180 و 182 آیین‌نامه داخلی مجلس با پیشنهاد علیرضا سلیمی نماینده مردم تهران موافقت كردند.

متن اصلاح ماده واحده طرح اصلاح ماده 180 و 182 آیین‌نامه داخلی مجلس به شرح زیر است:

ماده 182 قانون آیین‌نامه داخلی به شرح زیر اصلاح و در تبصره 2 آن نیز صرفاً عبارت «جلسات تلفیق در محل صحن علنی تشكیل می‌شود» حذف و تبصره‌های یك و سه و چهار ابقا می‌شود و در تبصره 5 عبارت "پانزدهم آبان ماه" به "پانزدهم آذر ماه" تغییر می‌یابد.

تبصره 2 ماده 180 این قانون نیز مانند تبصره 2 ماده 182 اصلاح می‌شود.

ماده 182 ؛ دولت مكلف است ماده واحده لایحه بودجه سالانه كل كشور را به صورت برنامه محور حاوی سقف منابع عمومی دولت به تفكیك درآمدها و مصارف بودجه و برنامه‌های اجرایی و اهداف كمی از جمله تراز عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی صرفاً در قالب جداول كلان و تفصیلی به تفكیك جداول الزامات منابع و ارقام آن و جداول الزامات مصارف و ارقام آن به همراه نسخه الكترونیكی با قابلیت خوانش و ویرایش رایانه‌ای حداكثر تا اول دی ماه هر سال مجلس تقدیم نماید.

ارائه جدول فروض برآورد منابع و مصارف به همراه لایحه بودجه الزامی است. در جداول فقط عناوین قابل طرح است كه در قوانین مصوب از جمله قانون برنامه پنج ساله كه در حال اجرا است و به بودجه‌های سنواتی احاله شده یا برش یك ساله از آن برنامه باشد، در جداول لایحه و مصوبه مجلس باید حاوی استناد قانونی، موضوع ، ردیف، رقم و سایر اطلاعات مرتبط با بودجه باشد و درصد، ذیل یا حاشیه جداول هیچ حكم یا توضیحی درج نمی‌شود به جز در مواردی كه تبیین سیاست‌های اجرایی بودجه در حدود قانون برنامه 5 ساله و سایر قوانین مصوب باشد.

دولت مكلف است احكام قوانینی كه طی 5 سال منتهی به ارائه لایحه بودجه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و برای آن اعتباری پیش بینی نكرده است را به همراه لایحه به مجلس منعكس نماید. شاخص‌های عملكرد و اهداف كمی مرتبط با بودجه و برنامه‌های قوه مقننه، قوه قضاییه، وزارتخانه ها، سازمان‌های مستقلی كه عالی‌ترین مقام آن را رئیس جمهور منصوب می‌نماید، نیروهای مسلح، نهادهای زیر نظر رهبر معظم و نهادهای مصرح در قانون اساسی، ضمن انطباق با قوانین بالادستی باید به لایحه بودجه ضمیمه شود.

هیئت رئیسه موظف است پس از وصول لایحه بودجه بلافاصله آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه قانونگذاری و نظارت مجلس بارگذاری كند و همزمان به كمیسیون تلفیق بودجه و كمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع نماید.

كمیسیون تلفیق موظف است ظرف سه روز گزارش خود را در مورد رد یا تایید كلیات لایحه به هیئت رئیسه مجلس ارسال كند.

رسیدگی به كلیات لایحه در صحن علنی مجلس، مطابق بند ج ماده 108 این قانون انجام می‌شود، در جلسه رسیدگی به كلیات بعد از گزارش كمیسیون تلفیق، گزارش كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد كلیات به مدت 10 دقیقه استماع می‌شود.

چنانچه كلیات لایحه به تصویب مجلس نرسد، دولت موظف است ظرف 5 روز لایحه را با اصلاحات انجام شده مجدداً به مجلس تقدیم كند. اگر كلیات لایحه بودجه دوباره به تصویب نرسید، فرایند اعاده به دولت تكرار می‌شود.

كمیسیون تلفیق پس از دریافت لایحه اصلاح شده از زمان وصول حداكثر دو روز فرصت دارد تا گزارش جدید رسیدگی به كلیات را به مجلس ارائه كند، در صورتی كه كلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به كمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع می‌شود.

نمایندگان از زمان تصویب كلیات پنج روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در سامانه ثبت نمایند، سپس هر كمیسیون موظف است ضمن اطلاع رسانی به نمایندگان پیشنهاد دهنده ، حداكثر ظرف پنج روز به پیشنهادهای نمایندگان رسیدگی و گزارش كمیسیون مربوط را به كمیسیون تلفیق ارسال كند.

كمیسیون تلفیق موظف است ظرف مدت 10 روز به پیشنهادهای واصله از كمیسیون‌ها رسیدگی كند و گزارش آن را در سامانه بارگذاری نماید. فرصت كمیسیون تلفیق فقط برای یك بار و حداكثر تا 5 روز قابل تمدید است.

كمیسیون تلفیق به ترتیب به پیشنهادهای مربوط به جداول الزامات منابع و ارقام آن و جداول الزامات مصارف ارقام آن رسیدگی می‌كند. پس از بارگذاری گزارش كمیسیون تلفیق، كمیسیون‌ها و نمایندگان میتوانند ظرف سه روز پیشنهادهای خود را در سامانه ثبت كنند، در صحن علنی گزارش كمیسیون تلفیق به ترتیب جداول الزامات منابع و ارقام آن، سپس جداول الزامات و ارقام آن رسیدگی می‌شود، پس از اتمام بخش منابع در صورت تغییر ارقام گزارش، كمیسیون تلفیق حداكثر سه روز فرصت دارد تا تغییرات مذكور را در جداول مصارف اعمال و گزارش جدید را بارگذاری نماید. نمایندگان حداكثر 24 ساعت فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در مورد گزارش جدید كمیسیون تلفیق ثبت كنند. در زمان رسیدگی به گزارش كمیسیون تلفیق در صحن علنی، ردیف‌های الزامات منابع و مصارف به صورت مستقل و جداول كه ماهیت مستقل دارد، هر جدول به طور مجزا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و با توضیح سخنگوی كمیسیون تلفیق حداكثر به مدت 5 دقیقه، دو مخالف دو موافق، نماینده دولت و سخنگوی كمیسیون تلفیق هر كدام حداكثر سه دقیقه رای‌گیری به عمل می‌آید.

چنانچه گزارش كمیسیون تلفیق در هر مورد به تصویب نرسد پیشنهادهای كمیسیون‌ها و سپس نمایندگان به ترتیب بازگشت به لایحه، حذف و اصلاح مطرح می‌شود و پس از توضیح نماینده پیشنهاد دهنده، یك نفر مخالف، یك نفر موافق، نماینده دولت و سخنگوی كمیسیون تلفیق هر یك به مدت حداكثر سه دقیقه رای‌گیری می‌شود.

پس از اتمام رسیدگی به پیشنهادها، مجدداً اصل آن با اعمال تغییرات مصوب به رأی گذاشته می‌شود. اگر در این مرحله اصل رأی نیاورد، برای بررسی بیشتر به كمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود.

كمیسیون تلفیق موظف است حداكثر ظرف دو روز گزارش بخش ارجاع شده را به مجلس ارائه كند، هر بخشی كه به كمیسیون ارجاع می‌شود، نمایندگان 12 ساعت فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در مورد آن در سامانه ثبت كنند./
منبع: خبرگزاری خانه ملت

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی