حجتالاسلام والمسلمین الویری با اشاره به «تمدناندیشی» امام موسی صدر، تأكید كرد: او با شناخت ژرف از اسلام و غرب، در كنار پایبندی به ارزشها، الگویی از زیست تمدنی و همزیستی ادیان و مذاهب ارائه داد.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در رادیو فرهنگ :امام موسی صدر الگویی از زیست متمدن ارائه داد.
در سالروز ربوده شدن امام موسی صدر، یكی از شخصیتهای برجسته و تأثیرگذار جهان اسلام، رادیو فرهنگ با ویژهبرنامهای با عنوان «سرزمین من» به بررسی ابعاد مختلف زندگی، اندیشهها و آرمانهای این روحانی مجاهد و مصلح بزرگ معاصر و همچنین آخرین وضعیت پرونده ربوده شدن ایشان پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این برنامه با اشاره به جایگاه اندیشههای تمدنی امام موسی صدر گفت: اصولاً وقتی میگوییم امام موسی صدر یك شخصیت تمدناندیش است، به این معناست كه درباره وضعیت كنونی جهان اسلام از منظر تمدنی، تحلیل روشن و مشخصی دارد. همچنین نسبت به تمدن غرب شناخت و موضع مشخص داشته و راهكارهایی در خصوص خروج مسلمانان از وضعیت كنونی و رسیدن به آیندهای تمدنی ارائه میكند. كسی كه چنین ویژگیهایی داشته باشد، تمدناندیش است.
وی ادامه داد: امام موسی صدر در مباحثه با بسیاری از اندیشمندان آن دوره كه دغدغه تمدن داشتند، فعال بود و به تمامی مولفههای مؤثر در یك حركت تمدنی توجه داشت. تمدناندیشی ایشان را میتوان در چند ویژگی برشمرد؛ نخست، دینبنیاد بودن كه هرچند بسیاری از متفكران اسلامی چنین رویكردی داشتند، اما آنچه امام موسی صدر را متمایز میكرد، آگاهی ژرف و تجربه زیستی ایشان درباره جهان اسلام و تمدن غرب بود. برخلاف بسیاری از اندیشمندان كه نگاه صرفاً نظری داشتند، او بر پایه تجربههای زیسته، تحلیل و ارائه راهكار میكرد.
حجت الاسلام والمسلمین الویری افزود: از دیگر ویژگیهای تمدناندیشی امام موسی صدر پایبندی حداكثری به ارزشها در عین تكثرپذیری و انعطاف در برابر دیگران بود. نگاه تمدنی، لاجرم نگاهی تكثرپذیر و وحدتپذیر است. ویژگی دیگر، همراه بودن بینش تمدنی با كنش تمدنی بود؛ یعنی ایشان این نگاه را در مقیاس خرد نیز عملیاتی كردند. بهگونهای كه شیعیان جنوب لبنان كه در بدو ورود امام موسی صدر در شمار ضعیفترین و محرومترین گروههای اجتماعی لبنان قرار داشتند و نقشی در مدیریت جامعه نداشتند، با تلاشهای ایشان به جایگاهی رسیدند كه امروز هیچ معادلهای در سطح منطقه بدون حضور آنان شكل نمیگیرد و بر تمامی معادلات سیاسی و فرهنگی غرب آسیا اثرگذارند.
این استاد دانشگاه با اشاره به بررسیهای خود گفت: مطالعه فعالیتهای امام موسی صدر در فاصله سالهای 1960 تا 1968 نشان میدهد ایشان وارد قلمروهای گوناگون شدند و همه این اقدامات، با همان رویكرد تمدنی صورت گرفته است. مجموعه این گامها الگویی از زیست تمدنی را پیش روی ما قرار میدهد.
حجت الاسلام والمسلمین الویری در پایان خاطرنشان كرد: امام موسی صدر تعدد تمدنها و لزوم همزیستی و گفتوگوی تمدنها را با دركی عمیق در جامعه لبنانی دنبال میكرد. البته ایشان درباره كسانی كه منطق گفتوگو نداشتند ــ و اسرائیل را شر مطلق مینامید ــ موضع قاطع داشت. حتی در برابر گروههای داخلی لبنان كه با اسرائیل مماشات میكردند، قاطعانه ایستاد؛ اما در غیر این موارد، نگاه ایشان همواره نگاهی باز، منفتح و مبتنی بر تجربه واقعی بود.