موفقیت در جنگ تركیبی= پدافند و موشك + مخاطب هوشمند
دكتر اكبر كریمی، كارشناس سواد رسانهای و علوم ارتباطات، در برنامه «پویش»، جنگ تحمیلی 12روزه علیه كشورمان را «جنگ تركیبی» دانست و گفت: در كنار توسعه و تجهیز پدافندها و موشكهایمان، باید شهروندانمان را به «مخاطبان هوشمند» تبدیل كنیم.
او با اشاره به استفاده همهجانبه دشمن از رسانهها و فضای مجازی برای تاثیر بر افكار عمومی و هدایت جنگ گفت: جنگ 12روزه به ما و مسولان ما گوشزد كرد؛ همانطور كه میتوانیم پهپاد و موشك دشمن را شناسایی، رهگیری و منهدم كنیم باید با آموزشهای بجا و مناسب شهروندانمان هم تبدیل به «پدافندهایی» شوند، كه اخبار جعلی, فیك نیوزها و مطالبی از این دست را شناسایی كنند و به موقع آن را منهدم كنند و از بازنشر بیهوده آن اجتناب كنند.
كریمی با تاكیدبر اینكه جنگ نظامی به ظاهر تمام شدهاست، اما عملیات روانی دشمن كه پیش از جنگ آغاز شدهبود، همچنان ادامه دارد، گفت: هدف اصلی این جنگ «دامن زدن به شكافهای اجتماعی» و «دوقطبی سازی افكارعمومی» است و اصلا در «جنگ شناختی» هدف دشمن «مهندسی افكارعمومی» است و به مخاطبان مسیر میدهد كه به چه چیزی و چگونه بیاندیشد؛ آنچنانكه دیدیم در رسانهها و شبكههای مجازی تصویر «ملت دچار تنش و شكاف» از ایران ارائهدادند، درحالیكه ایرانیان در لحظه بحران یك تصویر «همدلی و همبستگی» فراتر از الگوریتم ها ارائه دادند، و علیرغم نبود آموزشهای مناسب در فضای رسانه و پدافند، رفتار بالغانه و هوشمندانه كردند كه به شكلگیری انسجام و اتحاد ملی» كمك كرد و تیر دشمن را به سنگ زد.