تحلیل رفتاری خرید مجازی ایرانی‌ها از بازار کتاب

نتایج حاصل از تحلیل میزان خرید کتاب از یک پلتفرم مجازی نشان از رشد 6 برابری خرید کتاب در سال 99 نسبت به سال ماقبل و رشد سه برابری در سال 1400 نسبت به سال 99 دارد.

1400/09/10
|
02:25

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ فروش کتاب در فضای مجازی در دو سال گذشته که ویروس کرونا شرایط خاصی را بر جهان و ایران حاکم کرده است،‌ رشد فزاینده‌ای گرفته است،‌ در این میان یکی از پلتفرم‌های مجازی چندی پیش و در گزارش سالیانه خود اعلام کرد که کتاب دهمین کالای پرفروشش در سال 99 بوده است. حالا اخیراً این پلتفرم در گزارشی تازه آمار و ارقام جالبی از خرید کتاب توسط مردم در سال 99 و نیمه اول سال 1400 ارائه کرده است.

در این گزارش آمده است که تنها در سال 99 بیش از سه میلیون و 900 هزار عنوان کتاب از این پلتفرم خریداری شده است‌، فروش کتاب در فروردین ماه سال گذشته نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل رشد شش برابری داشته است.

در عین حال در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین ماه 99 فروش کتاب رشد سه برابری را تجربه کرده است،‌ فروردین ماه 1400 تعداد 896 هزار عنوان کتاب از این پلتفرم مجازی خریداری شده است.

درصد فروش به تفکیک جنس

طبق آمارهای اعلام شده 61 درصد از خریداران کتاب از این پلتفرم آقایان و 39 درصد خانم‌ها بوده‌اند،‌ 31 تا 40 ساله‌ها بیشترین خرید کتاب و 51 سال به بالا کمترین میزان خرید را داشته‌اند. تهران البرز،‌ گیلان و یزد در صدر فهرست استان‌های ایران برای خرید کتاب بوده‌اند. در سال 1399 کتاب دهمین کالای پرجست‌ و جو در این پلتفرم بود و جست‌و‌جوی کتاب نسبت به سال ماقبل آن 18 رتبه صعود داشته است.

دسترسی سریع