صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

حسام الدین سراج خواننده و آهنگساز گفت: گویی ما برای وجه مادی این عالم ساخته نشده ایم و اینجا معبری برای عبور است که عنصر خیال ما را هدایت می کند به سمت هدفی که داریم.

حسام الدین سراج خواننده، نوازند و آهنگساز در برنامه وقتی خیال در می زند رادیو فرهنگ در خصوص خیال های دوران کودکی گفت: در دوران کودکی پدرم دوستان هنرمندان زیادی داشتند که بسیار علاقه مند بودم آنها را ببینم و بتوانم از آنها بیاموزم و یکی از علایق بنده این بود که برای پذیرایی از این استان به محفلشان بروم به آنها خدمت کنم و حرفهای آنها را بشنوم.
وی با بیان اینکه زمانی که استاد کسایی به منزل ما می آمدند همه برادران من شوروشعف داشتند که استاد را ببینند، افزود: زمانی که صدای ساز اساتیدی چون کسایی و شهناز از رادیو پخش می شد، در حالی که سن کمی داشتم علاقمند به شنیدن این نواها بودم.فضای دوران ما بسیار آموزنده بود چراکه تمامی اساتید حضور داشتند و مباحث شعر و موسیقی در این محافل مطرح می شد.
سراج توضیح داد: برادرم ساز نی می نواخت و بنده را نیز همراه خودش به آموزشگاه می برد که در آنجا با ساز تنبک نوازندگی را آغاز کردم و بعد از مدتی نزد مرحوم استاد سیروس ساغری که در شهرستان اصفهان سنتور تدریس می کرد برای یادگیری این ساز رفتم.مدتی هم خدمت استاد پایور، استاد علیرضا شفعیان و پشنگ کامکار شاگردی کردم.
این نوازنده در ادامه در خصوص شروع دوران خوانندگی اش بیان کرد: شاگردی خوانندگی را از حدود 18 سالگی شروع کردم مجموعه ای ساختم که بعدها اسم آن را باغ ارغوان گذاشتم و بعدها همان کار را نیز خواندم.
سراج در پاسخ به این سوال که حستان برای اولین اثر چه بود؟ گفت: معمولا کارهای هنری در شروع خیلی ناب است و بنده نیز در کارهایی که انجام دادم سعی برآن داشتم که سبقه سنتی در این آثار موجود باشد در همین راستا قطعه ابوعطایی در باغ ارغوان خوانده شد که توفیق داشت و در شروع بسیار خوشحال بودم که اثرم به دست مردم و دوستداران موسیقی می رسد لذا این موفقیت دلیلی شد که به سمت موسیقی گرایش پیدا کنم.
وی در خصوص موسیقی خیال انگیز گفت: به صورت کلی صداهای طبیعی مانند وزش باد، صدای قطرات آب یا انواع صداهای دیگری که در طبیعت می شنویم می تواند خیال انگیز باشد.
این آهنگساز در پاسخ به این سوال که چرا انسانها خیال کردن را دوست دارند، توضیح داد: گویی ما برای وجه مادی این عالم ساخته نشده ایم و اینجا معبری برای عبور است که عنصر خیال ما را هدایت می کند به سمت هدفی که داریم. در واقع خیال زمینه ای است که برای ما هدف اصلی را ترسیم می کند و ما را از روزمرگی جدا کرده و به سمت عشق و حقیقت می برد.




مرتبط با این خبر

  • به بهانه تولد استاد تارنوازی ایران؛ نگاهی به زندگی و آثار موسیقیایی «هوشنگ ظریف »

  • همراه با عدالت عابدینی و دوچرخه اش در سفرنامه خوانی به مالزی سفر کنید!

  • نگاهی به نمایش «مقدس » سعدی محمدی عبد، تا معافیت مالیاتی هنرمندان در «جادوی صحنه»

  • نگاهی به زندگی و آثار موسیقیایی «هوشنگ ظریف » در خنیاگران

  • «رفاقت با سازهای ایرانی» در چاپ اول

  • افزایش اطلاع از بیماری های روانی هدف جشنواره "هنر و روان"

  • رفاقت با سازهای ایرانی در رادیو فرهنگ

  • نگاهی به نمایش«مقدس »سعدی محمدی عبد تا معافیت مالیاتی هنرمندان در «جادوی صحنه»

  • آوازی از محسن حسن زاده در گام های گمشده

  • سفیر لبخند کودکان میهمان «کتاب ‎بان» رادیو فرهنگ می‌شود