نمایندگان با تقاضای یك فوریت طرح تفكیك وزارت راه و شهرسازی موافقت كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سهشنبه، 18 دی ماه) مجلس شورای اسلامی با تقاضای یك فوریت طرح تفكیك وزارت راه و شهرسازی با 167 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت كردند.
محمدرضا رضایی كوچی در خصوص این طرح یك فوریتی گفت: در زمان وزرای گذشته این موضوع در كمیسیون عمران مطرح شد كه نه تنها نمایندگان كمیسیون عمران بلكه بسیرای از فعالین حوزه عمرانی از جمله معاونین وزیر، مدیران كل، كارشناسان مركز پژوهشها و نمایندگان مجلس با این موضوع موافق بوده كه تفكیك وزارت راه و شهرسازی به نفع كشور است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه در برنامه هفتم رشد 8 درصدی اقتصاد كشور مد نظر بود ادامه داد: 2 درصد از این 8 درصد به حوزه حمل و نقل و مسكن اختصاص داشت، با ارزیابی وضعیت موجود وزارت راه و شهرسازی هر وزیری كه در این جایگاه قرار گیرد حتما دچار مشكل میشود، در شرایطی كه وزارتخانهای كه 23 معاون و همچنین رئیس سازمان دارد كدام وزیر چندین ماه فرصت دارد كه یكی از این معاونتها یا روسای سازمانهای خود را ملاقات كند.
وی با بیان اینكه حوزه مسكن و شهرسازی حوزه وسیعی است اضافه كرد: ساخت یك میلیون مسكن در سال كه در قانون جهش تولید مسكن و در برنامه هفتم برای دولت تكلیف شده است بیش از 20 میلیون نفر از مردم در بافتهای فرسوده و آسیب پذیر زندگی میكنند، كیفیت مصالح ساختمانی و نظام مهندسی كشور كه بیش از 500 هزار مهندس در حوزه عمرانی در كشور مسئول هستند و قائدتا باید وزارت مسكن و شهرسازی بر این حوزه نظارت كند.
این نماینده دوره دوازدهم مجلس گفت: طرحهای جامع و تفكیك، طرحهای بسیار مهم هستند كه شما نمایندگان در شهرها با آن مشكل دارید و طرحهایی كه ماهها در نوبت هستند تا در شورای عالی و شهرسازی به آنها رسیدگی شود.
وی با اشاره به حوزه حمل و نقل هوایی كشور گفت: امروز در كشور حداكثر 100 هواپیما وجود دارد كه قابل استفاده هستند كه عمر متوسط آنها هم بالای 20 سال است، بنابراین میتوان گفت هیچ تعادلی بین عرضه و تقاضا در حوزه صنعت هوایی وجود ندارد.
رضایی كوچی در خصوص حوزه حمل و نقل ریلی نیز گفت: علی رغم اینكه در برنامه ششم و هفتم تكلیف كردیم كه حداقل 30 درصد بار از شبكه ریلی جابجا شود متاسفانه این عدد به زیر 10 درصد رسیده است و آن هم با سرعت متوسط زیر 10 كیلومتر در ساعت كه به این معناست كه در این حوزه كار قابل قبولی انجام نشده است.
وی در ادامه افزود: در بحث جادههای كشور وضعیت مناسبی وجود ندارد و شاهدیم كه 20 هزار نفر فوتی در جادههای كشور داریم كه ناشی از وضعیت و كیفیت نامناسب جادههای كشور است.
وی در پایان ضمن تشكر از تمامی نمایندگان موافق با این موضوع گفت: خواهشمندم به این طرح كمیسیون عمران رأی دهید تا شاهد بهبود حوزه مسكن باشیم.
هادی قوامی در موافقت با تقاضای بررسی یك فوریتی طرح تفكیك وزارت راه و شهرسازی گفت: این ادغام از ابتدا اشتباه بود باید به مسیر درست برگردیم.
وی افزود: الان به دلیل اینكه تقریبا بیش از 20 معاونت و سازمان زیر نظر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است اصلا مسكن به فراموشی سپرده شده است و مسكنی كه می تواند موتور محركه و محور توسعه كشور باشد. اما الان كاملاً توجه از آن برگشته است چرا چون وزیر نمی تواند بار سنگین این دو تا وزارتهانه را به دوش بكشد.
نماینده مردم اسفراین بیان كرد: مركز پژوهشها كه زیر نظر مجلس است گزارش آن را بخوانید می گوید بار سنگین این دو تا بخش را وزیر نمیتواند بر دوس بكشد.
مهرداد لاهوتی در مخالفت با تقاضای بررسی یك فوریتی طرح تفكیك وزارت راه و شهرسازی گفت: یك بار این ادغام را انجام دادیم؛ و این سوال وجود دارد كه چرا انجام دادیم و خودش قابل بررسی است.
وی افزود: وزارت مسكن وظیفه اش سیاست گذاری در بخش مسكن است و قرار نیست كه ما وزارت مسكن داشته باشیم و برای مردم مستقیماً مسكن بسازد وزارت مسكن و شهرسازی داشتیم و چه وظیفه ای داشت.
این نماینده مردم اظهار كرد: به جای اینكه ما بخواهیم به دنبال كاهش هزینه های دولت باشیم می خواهیم با این كار دولت را چاق تر كنیم كه نباید این كار اتفاق بیفتد دولت را بزرگ تر كردن كار منطقی نیست. ما نمی توانیم بار مالی دولت را افزایش دهیم البته باید بگویم شورای نگهبان با این كار مخالفت كرد./
منبع: خبرگزاری خانه ملت