پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

سیمایی‌صراف: سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست/ مهم است حرف یكدیگر را بفهمیم

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه مفتخرم كه فرزند نهاد علم هستم، گفت: گفتمان این دوره آموزش عالی گفتمان مسئولیت اجتماعی است.

1403/05/30
|
13:04

حسین سیمایی صراف در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی كابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: قدرشناس همه وزرای آموزش عالی از ابتدا تا انتها هستم و امیدوارم میراث دار خوبی باشم.

وی افزود: نمایندگان مجلس با جدیدت پیگیر مسائل كشور و حوزه های انتخابیه هستند و چالش های حوزه آموزش عالی را پیگیری و بسترهای قانونی خوبی برای رفع برخی چالش ها ایجاد كردند كه نمونه آن قانون برنامه هفتم، قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون جهش تولید مسكن است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه مجلس بودجه خوبی برای بخش فرهنگی درنظر گرفته است، گفت: مفتخرم كه فرزند نهاد علم هستم؛ تحصیل مستمر در دو نهاد علمی و خوشه چینی از خرمن پربركت اساتید و بزرگان داشتم.

وی بیان كرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی كشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.

سیمایی صراف با بیان اینكه احترام به علم جز احترام به عالم میسر نیست، گفت: كرامت استاد و دانشجو اقتضا می كند كه استقلال نهاد علم و آزادگی و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم.

وی با اشاره به صحبت های نمایندگان مخالف گفت: گزارش مركز پژوهش ها درباره چالش ها بسیار كارشناسی است؛ پیوند مناسبی بین تقاضا و عرضه آموزش عالی و انسجام ساختاری بین مراكز آموزش عالی و دستگاه های بهره بردار مشاهده نمی‌شود. در حوزه مهارتی ضعیف بوده و مدرك های بی مهارت به جامعه تحویل داده و بازار، خریدار فارغ التحصیلان نیست.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه اقبال نسبت به علوم پایه و انسانی با كاهش جدی روبرو است، گفت: در شرایطی كه 650 هزار نفر داوطلب علوم تجربی وجود دارد كه در علوم انسانی و پایه جمعا حدود 400 هزار نفر داوطلب است حال اینكه علوم انسانی و پایه مهم هستند.

سیمایی صراف افزود: پژوهش ها مساله محور نیستند و كتابخانه‌ها پر از پژوهش‌های دانشگاهی است كه به جای راه حل برای مسائل كشور تنها باعث ارتقای رتبه می شوند. در آینده پژوهی و آینده نگاهی ضعف جدی داریم و از روند جهانی علوم و فنون و فناوری عقب می مانیم.

وی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را اندك خواند و گفت كه در بهترین حالت سهم نیم درصدی دارد تازه اگر تخصیص پیدا كند، در حالی كه سهم آن در كشورهای به مراتب كوچك تر 5 درصد است.

سیمایی صراف افزود: زیرساخت ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، كتابخانه و كارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلك است. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل كرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه ها رضایت بخش نیست البته كه سرزندگی دانشگاه ها بدون آرامش و امید در تصمیم سازی ها ممكن نیست.

وی اضافه كرد: بنا بر یك پیمایش و خوداظهاری، دانشجویان نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند كه البته امری پر هزینه است.

وزیر پیشنهادی علوم گفت كه گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یكدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم كه این یك واقعیت است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: دانشگاه پسا ارتباطات را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره كرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نیفتیم اما برای رفع این چالش ها چه راهبردها و چه راهكارهایی وجود دارد؟ برای فائق آمدن بر این چالش‌ها اولویت‌های راهبردی وجود دارد كه به بعضی از آنها اشاره می‌كنم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاكید كرد: محور اول، ارتقاء كیفیت نظام آموزش عالی است. ما به اندازه بسیاری از كشورهای بزرگ، واحد آموزش عالی داریم. به بركت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات كشور و این مایه افتخار بزرگی است. دیگر، كسی به دلیل دوری از مركز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست.

سیمایی صراف گفت: از اولویت‌های من اتقان و ارتقاء كیفیت آموزش عالی است. محور دوم و اولویت دوم تحول نظام آموزشی كشور مبتنی بر مهارت افزایی است. ما درصدد هستیم مهارت افزایی را طی كنیم. همچنین یك بازنگری در برنامه‌های درسی لازم است. همه موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند كه به صورت مشخص به اقتضای بازار كار و آینده پیش رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت آموزی و كسب مهارت تعریف كنند. مطابق قانون برنامه، سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای باید به 40 درصد برسد. امیدوارم محقق شود و برنامه تحقق آن را هم نوشتند. در تربیت سرمایه‌های انسانی مورد نیاز خود مشاركت كنند. همچنین بازنگری در استانداردها و ارزش‌گذاری‌های حاكم بر آموزش عالی از جمله آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی بر اساس مأموریت‌های زیر نظام‌های آموزش عالی باید اتفاق بیفتد.

سیمایی تاكید كرد: ضمن احترام به همه گرایش‌های سیاسی، مشی من همیشه مشخص بوده است و من اعتدالی بوده‌ام. سوابق من نیز اعتدالی بودنم را نشان می‌دهد. كسانی هم كه به كار گرفتم از همه گرایش‌های سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیت‌های علمی و فنی و كارآمدی. در قضیه بورس، عضو شورای بورس نبودم. گفتند كه تو درباره امر به معروف در روز عاشورا چیزی گفتی. فقط اشاره می‌كنم كه من گفتم حداقل رابطه جوانان با سیدالشهدا را باید حفظ بكنیم. این اعتقاد من است كه امام حسین علیه السلام برای همه است.

وزیر پیشنهادی علوم در پایان گفت: در پایان از نمایندگان محترم كه برنامه های من را در كمیسیون‌ها هم شنیدند و هم راهنمایی و توصیه كردند سپاسگزارم. از نمایندگان محترمی كه در نطق رسمی خود و در مذاكرات حضوری اظهار موافقت كردند سپاسگزارم، از مخالفان محترم هم ممنونم.
منبع: ایسنا

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی