دكتر هادی البرزی، مدرس دانشگاه، در برنامه "روز روشن" با بیان این مطلب گفت: بر خلاف غرب و نظامهای سرمایهداری، كه تبلیغات تابع امكانات مادی است، در نظام مردم سالاری دینی، اخلاق مداری و تقسیم عادلانه فرصت ها، اصل اساسی در تبلیغات است.
دكتر هادی البرزی، مدرس دانشگاه، در برنامه "روز روشن" با موضوع "بررسی موازین تبلیغات در انتخابات" با بیان این مطلب گفت: بر خلاف غرب و نظامهای سرمایهداری، كه تبلیغات تابع امكانات مادی است، در نظام مردم سالاری دینی، اخلاق مداری و تقسیم عادلانه فرصت ها، اصل اساسی در تبلیغات است؛ تا همه نامزدها بتوانند برنامهها و مواضع شان را معرفی كنند.
وی همچنین "عدالت رسانهای" را از ویژگیهای نظام جمهوری اسلامی در انتخابات عنوان كرد و گفت: باید در مناظرات انتخاباتی صدا و سیما، تقسیم زمان و مكان و فرصت ها به صورت عادلانه و یكسان باشد.
دكتر البرزی همچنین با اشاره به محدودیتهای ناشی از كرونا و تفاوت شیوه تبلیغات در این دوره از انتخابات، گفت: در این دوره، تبلیغات میدانی و محیطی كم رنگ تر، و نقش رسانه ملی و فضای مجازی پررنگتر شده است، و بر اساس تحقیقات تبلیغات در رسانه ملی 25 تا 30 درصد افزایش داشته است.
وی همچنین با تاكید بر تفاوت بین تبلیغات "اخلاق مدارانه" و "عملیات روانی" گفت: در تبلیغات اخلاق مدارانه، قضاوت به مردم سپرده میشود، اما در عملیات روانی، تلاش میشود با تكنیكها و تاكتیكهای رسانهای، شایعه، و اخبار جعلی، به قضاوت و تصمیم مردم جهت داده شود كه این ظلم به نامزدها و مردم است.
البرزی همچنین با اشاره به دشمنی همه جانبه دشمنان با كشورمان گفت: 284 شبكه تلویزیونی علیه كشورمان در تلاش هستند و فعالیت می كنند كه این مسئله در جهان بی سابقه است و این تلاشها به فضای مجازی هم كشیده شده است از جمله عملكرد "مركز سایبری گروهك منافقان" در آلبانی به اعتراف خود شركتها و پلتفرم های آمریكایی مثل فیسبوك و نیز فعالیت "مركز سایبری اعتدال" در عربستان سعودی كه همگی با تلاش و تشكیل ارتش سایبری میكوشند از طریق تولید اخبار جعلی، افكار عمومی را در ایران تحت تاثیر قرار دهند.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد هدف اصلی آنها به ویژه در یك سال اخیر، ایجاد ناامیدی و دلسردی در مردم و كاهش مشاركت مردم در انتخابات است.
دكتر البرزی همچنین ایجاد " شبكه ملی اطلاعات" و افزایش "سواد رسانهای" را از ضرورت های رقابت در دنیای امروز برشمرد و گفت: فضای مجازی به ویژه در زمان كرونا، به خودی خود، فرصت و بستری برای فعالیت كاندیداهاست اما به خاطر گستردگی و رها بودن این فضا، شاهد هجوم اخبار جعلی و محتواهای نادرست هستیم، كه ایجاد شبكه ملی اطلاعات و سواد رسانهای را آشكار می كند، كه سواد رسانهای و توان شناخت و مقابله با اخبار و اطلاعات نادرست باید از دوران تحصیل ابتدایی آموزش داده شود.
وی همچنین مناظرههای انتخاباتی را بهترین فضا برای شناخت و قضاوت مردم دانست و گفت: اگر مناظره ها در فضای نقد برنامه ها و ایده ها و عملكرد نامزدها اجرا شود، و نامزدها به جای تخریب یكدیگر، به معرفی سابقه و برنامههای خود بپردازند، نتیجه مطلوب حاصل میشود؛ یعنی مناظرات باید به سمت اخلاقمداری و برنامه محوری برود تا مردم هم قضاوت و تصمیم بهتری داشته باشند.
محمد حسین آزادی ، پژوهشگر رسانه، هم در این برنامه با اشاره به فقدان شبكه ملی اطلاعات و كمبود سواد رسانهای گفت: رسانههای مجازی و شبكههای اجتماعی، علیرغم محاسن بسیاری كه دارند، آسیب ها و معایب بسیاری چون جعل اخبار دارند ؛ چرا كه در این فضا "سرعت بالای اطلاعات" بر " صحت و درستی اخبار و اطلاعات" غلبه كرده است.
وی همچنین با تأكید بر اینكه جعل اخبار نه تنها در كشور ما بلكه در همه دنیا شایع است، افزود: فارغ از بحث دینی و گناه بودن دروغ و خبر جعل، در دنیا برای مقابله با آن تلاش های بسیاری می شود؛ چرا كه اخبار جعلی، آگاهی مردم را خدشهدار می كند و این باعث میشود انتخاب مردم بر اساس آگاهی و اطلاعات غلط باشد كه این با اصول دموكراسی مغایر است.
آزادی، راه اندازی پلتفرم های بومی كارآمد ، وضع قوانین و مقررات، آگاهی بخشی و آموزش سواد رسانهای، و راستیآزمایی در خصوص اخبار و اطلاعات را از راهكارهای مقابله با نشر شایعه، اخبار جعلی و كذب در رسانه های مجازی برشمرد و گفت: در این خصوص به جز حاكمیت، وظیفه خانواده ها و صاحبان رسانه های رسمی بسیار سنگین است.
وی در پایان با قدردانی از عملكرد صدا و سیما در تبلیغات این دوره از انتخابات گفت: در رسانه ملی اخبار و محتوای تبلیغاتی نامزدها به صورت مساوی و عادلانه در اختیار مخاطبان قرار گرفت كه این امكان در فضای مجازی نیست بلكه گزینشی و بر اساس سابقه عملكرد كاربران است.