امروز پانزدهم مرداد ماه طی مراسمی از «سند راهبردی آموزش زبان فارسی در جهان» در بنیاد سعدی رونمایی شد .
امروز طی مراسمی، از «سند راهبردی آموزش زبان فارسی در جهان» در بنیاد سعدی رونمایی شد . سیدمحمدرضا دربندی، معاون بین الملل بنیاد سعدی در گفتگوی اختصاصی با سایت شبكه فرهنگ درباره ی این سند راهبردی گفت : قبل از تشكیل بنیاد سعدی ، برای گسترش زبان فارسی ، باید منتظر تقاضا از سوی دیگر كشورها می ماندیم و به تنهایی نمی توانستیم فعالیتی در زمینه ی گسترش زبان فارسی در دنیا انجام دهیم اما پس از تشكیل بنیاد انتظار می رفت تا برنامه ای 5 ساله را به عنوان نقشه ی راه ترسیم كنیم تا بدانیم در هر منطقه از جهان برای گسترش زبان فارسی چه فعالیتهایی را لازم است انجام دهیم . در همین راستا، جهان را بر اساس سابقه ی زبان فارسی درهر منطقه ، به 10منطقه ی زبانی و فرهنگی تقسیم كردیم .
وی درادامه اظهار داشت : پس از این تقسیم بندی ، شوراهای راهبردی 10 گانه ای شكل گرفت و از سفیران ، رایزنان فرهنگی و اساتید اعزامی كه در آن منطقه حضور داشتند دعوت كردیم و چهار عنصر فرصتها ، تهدیدها ، نقاط قوت و نقاط ضعف را با حضور این افراد استخراج كرده و با فعالیتی 2 ساله و كارشناسی های بسیار خوبی كه انجام شد امروز 10 سند راهبردی برای این 10 منطقه و در حدود 600 صفحه تنظیم شد كه هدف ، راهبرد ، سیاستها و برنامه هایی كه در 5 سال آینده در نظر داریم را معین میكند و از این پس نمایندگان بنیاد سعدی موظف هستند فعالیتهای خود را بر طبق این سند تنظیم كنند.
سید محمد رضا دربندی معاون بین الملل بنیاد سعدی درباره ی وضعیت آموزش زبان فارسی در این تقسیم بندی جهانی خاطر نشان كرد : در این مناطق چهار گروه مخاطب داریم كه عبارتند از 1 دانشجویان و استادان زبان و ادبیات فارسی 2-دانشجویان شرق شناسی كه در سال سوم باید یكی از زبان های حوزه ی شرق مثل عربی ، تركی استانبولی یا فارسی را انتخاب كنند 3-دانش آموزان دبیرستان هایی كه زبان اول آنها انگلیسی است و باید برای زبان دوم خود از بین سه زبان یك زبان دیگر را انتخاب كنند . و دانش آموزانی كه زبان فارسی را انتخاب میكنند از برنامه های بنیاد سعدی بهرمند خواهند شد و دسته ی چهارم فرزندان ایرانیان مقیم در سایر كشورها هستند .
سید محمد رضا دربندی در ادامه گفت : بر اساس این تقسیم بندی بیشتر فرزندان ایرانیان در اروپا وآمریكا هستند ، بیشتر دانشگاهها در شبه قاره هستند و بیشتر مدارس در منطقه ی آسیای مركزی ، غرب آسیا و خاورمیانه هستند و در ما در بنیاد سعدی فعالیتهای خود را بر اساس این تقسیم بندی متمركز كردیم .
معاون بین الملل بنیاد سعدی در پایان اظهار داشت : برای بین المللی شدن زبان فارسی لازم است 3 سازمان در كنار هم فعالیت كنند . نخست بنیاد سعدی كه عهده دار مسئولیت گسترش زبان فارسی در جهان است . وزارت علوم و وزارت بهداشت هم باید اهتمام داشته باشند تا تولیدات علمی را به زبان فارسی در جهان عرضه كنند تا علاقمندان به مطالعات مقالات علمی برای مطالعه ی این مقاله ها علاقمند به یادگیری زبان فارسی شوند . ما امیدواریم با همكاری و تعامل بتوانیم به این هدف برسیم و طبق تاكیدات مقام معظم رهبری
( مدظله العالی ) در سی سال آینده شاهد بین المللی شدن زبان فارسی باشیم .