جاده ابریشم؛ شاهراه ارتباطی_تجاری

گفتگو با دكتر علی طهرانبند، پژوهشگر تاریخ در برنامه سرزمین من

1403/10/02
|
16:17


طهرابند: «جاده ابریشم» را ایرانی‌ها ایجاد و اداره كرده‌اند.

دكتر علی طهرانبند، پژوهشگر تاریخ، درگفت‌وگو با برنامه «سرزمین من» بمناسبت روز حمل ونقل گفت: «جاده ابریشم» شاهراه ارتباطی_تجاری از دوره باستان تاكنون است، كه توسط ایرانی‌ها ایجاد و اداره شده‌است.
وی افزود: «جاده ابریشم» از دوره اشكانی، ساسانی، و حتی خلفای عباسی جایگاه خاصی داشته و كشورهایی مثل چین، ایران، و امپراتوری بیزانس در روم را بهم وصل می‌كرده است؛ یعنی از چین شروع می‌شد، و تا دریای مدیترانه می‌رسید، و این مسیر بزرگ را ایرانی‌ها اداره می‌كردند.
طهرابند با بیان اینكه جاده ابریشم دارای دو بخش راه دریایی و راه زمینی بوده‌است، افزود: در دوره صفوی، شاه عباس با ایجاد «سازمان راهدارخانه» و «كاروانسرا» در مسیرهای تجاری، به «رونق تجارت» و «امنیت اقتصادی» در مسیر ابریشم كمك شایانی كرد. اما بعداز افول قدرت صفوی مسأله راه‌ها و شوارع به حاشیه رانده شد، تا اینكه در دوره قاجار «امیركبیر» كه توسعه اقتصادی را درگرو وجود راههای تجاری مناسب میدانست، تاحدی به توسعه راه‌های تجاری پرداخت. اما بعداز او، علیرغم اینكه در یك مقطع كوتاهی راه‌آهن در منطقه جلفا تا تبریز، توسط روس‌ها یا در برازجان توسط انگلیس احداث می‌شود، اما گسترش خطوط ریلی را آنگونه كه باید نداریم. و در دوره پهلوی اول، درپی سیاست‌های توسعه طلبانه روس و انگلیس صاحب خطوط ریلی سراسری می‌شویم، كه مورداستفاده متفقین در جنگ جهانی قرار می گیرد، و ایران به «پل پیروزی» در جنگ جهانی دوم معروف می‌شود.
وی در ادامه گفت: در دهه‌های اخیر تاكنون هم شاهد توسعه راه‌آهن از سمت سرخس به سمت دریای عمان هستیم؛ مثل توسعه منطقه چابهار، و می‌توانیم برای كشورهایی كه با وضعیت بسته‌ای مواجه‌اند، واسطه باشیم.

دسترسی سریع