بررسی "تصویب اولیه سند ملی سبك پوشش اسلامی ایرانی" در برنامه "پویش"

مجید امامی: پارسال به اندازه 15برابر كل 15 سال گذشته "شیما" در كشور ثبت شده‌است‌.

1403/02/06
|
10:13

دكتر سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و رییس كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور، درگفتگو با برنامه "پویش" با موضوع "تصویب اولیه سند ملی سبك پوشش اسلامی ایرانی" گفت: پارسال به اندازه 15برابر كل 15 سال گذشته "شیما" (شناسه یكپارچه مد ایرانی) در كشور ثبت شده‌است.
وی با بیان اینكه درحال‌حاضر و تا قبل از این سند، تاكید ما بر زیرساخت نظام شناسایی و طراحی در كشور بوده‌است، افزود: امروز در حوزه پوشاك و خصوصاً پوشاك اجتماعی و لباس، هزاران هنرمند طراح داریم كه شناسه‌ای برای اینكه معلوم شود طرح هایشان ثبت شده نداریم و در نظام فرهنگی كشور شناسایی نشده است، لذا ما درحال توسعه "شیما" هستیم؛ یعنی "شیما"یی كه قبلاً خیلی دكوری و ویترینی پیگیری می‌شد، به این سمت می‌رویم كه هر كس حمایت مالی، قانونی، و اقتصادی می‌خواهد، باید "شیما" دریافت كند و در این راستا، پارسال به اندازه 15 برابر كل 15 سال گذشته "شیما" ثبت كرده‌ایم.
امامی افزود: وقتی برندها "شیما" دارند و تحت نظارت و حمایت هستند، تازه در یك افق 10 ساله، 40 درصد بازار، كاملاً شبیه بازار كتاب امروزی می‌شود، این اتفاق، درواقع اتفاق اولیه‌ای است كه باید رخ دهد، و ما میكوشیم كه زودتر واقع شود، و قطعا اگر ما در حوزه تولید از ویژندهای حوزه حجاب و پوشاك ایرانی حمایت كنیم، این‌ها خودشان بازار را درست خواهندكرد و شرایط پیچیده فعلی را با منطق بازار در دست خواهندگرفت، و در این سند الزاماتی برای این موضوع دیده شده است.
وی همچنین دسترس‌پذیر شدن پوشاك سالم، زیبا، عفیفانه و ارزان را هدف‌گذاری دولت سیزدهم عنوان كرد و گفت: تلاش ما در كارگروه مان حركت در این مسیر بوده‌است.
دكتر امامی نظام فرهنگی كشور را اعم از تمام عرصه‌های مصرف و تولید فرهنگی دانست و گفت: به استناد داده‌های مركز آمار ایران، بیشترین حجم مصرف فرهنگی مردم، در سال1401، با حدود 5/5 درصد از سبدمصرف خانوار، به حوزه مد و پوشاك و ملزومات آن اختصاص دارد؛ یعنی مثلا ممكن است مردم 2/5 درصد از هزینه سبدخانوار را به كتاب اختصاص دهند، اما 5/5 درصد را به مد و لباس اختصاص دهند، و این بیانگر اهمیت بحث مد و لباس بعنوان مقوله ای فرهنگی است، و این سوال را به ذهن متبادر میكند كه آیا نظام فرهنگی كشور برای ارتقا، تعالی، كیفی و هنری بودن و هویت بخش بودن مد و لباس بیشتر وقت می‌گذارد یا سایر حوزه‌های فرهنگی مثل كتاب؟
وی تصویب قانون ساماندهی مد و لباس در سال 85 در مجلس را از نشانه‌های توجه به این حوزه دانست و گفت: از سال85 توجه به این حوزه بوده و آنچه امروز در قالب سند آماده شده است، بر این مساله تاكیددارد كه ما پوشاك و لباس را جز حوزه‌های نظام فرهنگی كشور می‌دانیم.
دكتر امامی با تاكیدبر اهداف كمی درنظرگرفته شده در سند گفت: در این سند عنوان شده‌است، كه نظام پوشاك، در دوران جدید كه ضمناً می‌خواهد در رقابت مد مدعی باشد، باید ویژندهای فعال در حوزه پوشاك ایرانی_اسلامی داشته باشد. و بزرگ‌ترین كار ما این بوده است، كه در نظام فرهنگی كشور جاانداختیم كه باید ویژند شوند و پیش بینی شده است كه باید در یك بازه 10 ساله، بین 30 تا 40 درصد بازار دراختیار ویژندهای ایرانی_اسلامی قرار گیرند؛ یعنی تولیدات به سبك سنتی و زیرپله‌ای خوب است، اما ما را در این عرصه بجایی نمی‌رساند، الان تولیدات ایرانی داریم اما ویژند نیستند و ضریب بازار و تخصص كافی در حوزه بازارپروری ندارند، یا مثلاً در این سند تاكید شده‌است، كه نظارت بر عرصه پوشاك باید براساس حقوق فرهنگی مردم، نه الزاما براساس ذائقه بازار، شكل گیرد.

دسترسی سریع