نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبهبندی معلمان از دولت خواست لایحه رتبهبندی را به دلیل بار مالی باز پس گیرد و در كنار مجلس شورای اسلامی محدوده مالی آن را مشخص كند.
الیاس نادران در مخالفت با تقاضای برخی از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه رتبهبندی معلمان در مجلس گفت: بار مالی این موضوع باید پیش بینی شده باشد وقتی لایحه بودجه 1400 در حال بررسی بود دوستان در مجلس پیش بینیهایی انجام دادند و قرار شد برای معادل آن بار مالی برنامه داشته باشند اما امروز گویا بار مالی 10 برابر آن چیزی میباشد كه در بند «و» بودجه آمده بود.
وی اضافه كرد: اگر تكلیف بار مالی این لایحه روشن نشود اگر محدوده اعتبارات را مشخص نكنیم وعدهای خواهیم داد كه اجرایی نخواهد شد. مانند موضوع اعضای هیات علمی دانشگاهها كه گفتند این مشكل با 3000 میلیارد تومان حل میشود اما امروز گفتهاند كه كسری 10 هزار میلیارد تومانی وجود دارد.
این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: مجلس و دولت باید محدوده هزینهها را مشخص كند، دولت و مجلس شورای اسلامی باید تصمیم مشتركی اتخاذ كنند و معتقدم دولت فعلا لایحه را پس بگیرد و مجلس بار مالی آن را مشخص و درباره منابع تصمیمگیری كنند. نباید در این حوزه عجله كرد چرا كه عجله كردن در این موضوع باعث ایجاد مطالبه و قرار گرفتن چندین میلیون فرهنگی در مقابل نظام میشود.
در ادامه رحمتالله نوروزی نماینده مردم علیآباد كتول در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اظهارات نادران و در موافقت با در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبهبندی معلمان عنوان كرد: امروز نگاه فرهنگیان كل كشور به نمایندگان مجلس است، به این موضوع توجه كنید كه مخالفان، نمایندگان محترم تهران هستند چرا كه ارتباط آنها با جامعه فرهنگی كم میباشد.
وی اضافه كرد: در خصوص بار مالی كه میگویند باید توجه كنیم كه حقوق كل آموزش و پرورش 100 هزار میلیارد تومان است چگونه از بار مالی 200 هزار میلیارد تومانی میگویند؟ چگونه است كه مدیر، مدیركل، وزیر و مرجع تقلید تعلیم و تربیت داده میشود؟ با دستان همین فرهنگیان یعنی طلایهداران تعلیم و تربیت. دلیل این مخالفتها چیست؟ جامعه فرهنگیان از ما توقع دارند. 10 سال است ما به دنبال این بحث میباشیم چرا نمایندگان تهران با این موضوع مخالفت میكنند؟
نوروزی عنوان كرد: منظور من تمام نمایندگان تهران نیست بلكه نمایندگانی است كه مخالف این اولویت قرار گرفتن هستند چرا كه با مشكل آموزش و پرورش در شهرستانها و مدارس آشنا نیستند و نگرانی معلمها را درك نمیكنند. باید تلاش كنیم آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه پویا و فعال باشد. در كشورهای موفق جهان معلم جایگاه اول را دارد ابتدا معلم و بعد پزشك. آقای نادران و توانگر چرا مخالفت میكنید؟
وی در پایان اظهار كرد: معلم دغدغه و مشكل دارد معلم در تامین معیشت نباید مشكل داشته باشد از شما میخواهم كه به این اولویت قرار گرفتن رای بدهید.
lkمنبع: ایسنا