نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به ضرورت تقویت نقش وزارت آموزش و پرورش در مهدكودكها اشاره كرد و گفـت: برای جلوگیری از انحراف نسل باید آموزشهایی كه خواستگاهاش در كشور و فرهنگ غرب است را با نظارت و هوشمندی حذف كنیم.
غلامرضا منتظری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص وضعیت نامناسب مهدكودكها، گفت: معتقدیم دوران كودكی سرآغاز شكلگیری شخصیت هر انسانی است و آنچه در این دوران در اندیشه انسان شكل میگیرد مانند نقشی است كه در سنگ هك میشود.
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس یازدهم، با بیان اینكه هیچ دورهای در شكلگیری شخصیت به اندازه دوران كودكی برای ما اهمیت ندارد، ادامه داد: مسیر حركت سعادتبخش و یا شوربختی انسان در پرتو آموزش، پرورش، تعلیم و تربیت دوران كودكی تحقق پیدا میكند.
نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نبود متولی واحد برای آموزش و پرورش در پیش دبستانی و مهدكودكها را یكی از مهمترین مشكلات حوزه كودكان دانست و افزود: رها بودن مهدكودكها به دلیل اختلافات برخی دستگاههای دولتی است چرا كه سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش هر كدام سهمی در زمینه آموزش كودكان ایفا میكنند. از این رو معتقدم باید در نشست مشترك میان این دو دستگاه، مدل جامع، فراگیر و متناسبی برای آموزش كودكان با اهداف دینی ترسیم شود.
وی با تاكید بر اینكه حتی برای برگزاری مراسمهایی مانند جشن تولید در مهدكودكها باید مدلی شایسته و متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی طراحی كنیم، اظهار كرد: اوقات فراغت كودكان در مهدكودكها و نیازهای آنها در این بازه زمانی باید با شیوههای صحیح و شایسته پاسخ داده شود.
كمیسیونهای فرهنگی و آموزش برای مهدكودكها نقشه راهی بر اساس آموزههای دینی تعیین كنند
منتظری اضافه كرد: ارائه منابع و متون مناسب به مهدكودكها برای آموزش و پرورش كودكان یكی دیگر از موضوعات بسیار مهم در این حوزه بوده كه باید برای آن برنامه ریزی كنیم. از این رو كمیسیونهای فرهنگی و آموزش مجلس باید به این موضوع ورود كرده و با تعامل و هم اندیشی نقشه راه شایستهای برای مهدكودكها بر اساس آموزههای دینی تعیین كنند.
آموزش و پرورش متولی اصلی تعلیم و تربیت كودكان است
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاكید بر اینكه آموزش و پرورش متولی اصلی تعلیم و تربیت كودكان است، عنوان كرد: ما منكر استفاده از ظرفیتها سازمان بهزیستی نیستیم اما هر چیزی باید در جای خودش قرار بگیرد، لذا باید نقش وزارت آموزش و پرورش در دوران پیش دبستانی و مهدكودك دقیقیتر از وضعیت كنونی تعریف شود و آموزشهایی كه خواستگاهاش در كشور و فرهنگ غرب است با نظارت جدی و با هوشمندی از دفتر اندیشه كودك برداشته شود. ما نمیتوانیم به دلیل سهل انگاری شاهد انحراف این نسل باشیم.
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس یازدهم، خاطرنشان كرد:. كمیسیون فرهنگی و آموزش مجلس به دلیل سنخیتی كه بر محور فرهنگ دارند باید با استفاده از نخبههای حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه به موضوع مهدكودكها ورود كرده و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری به یك بازنگری در باب آیین و روشهای تعلیم و تربیت در مهدكودكها مبادرت كنند تا شاهد خطاهای فعلی نباشیم و از سوی دیگر زمینههای نفوذ فرهنگی نیز فراهم نشود./
خبرگزاری خانهملت