كتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» منتشر شد

كتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» تألیف كریستین فوكس با ترجمه حسین بصیریان جهرمی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

1399/10/27
|
07:50

كتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» تألیف كریستین فوكس به تازگی با ترجمه حسین بصیریان جهرمی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

نویسنده این كتاب كریستین فوكس، استاد دپارتمان ارتباطات و رسانه دانشگاه وست‌مینستر است كه تاكنون بیش از 20 كتاب در حوزۀ مطالعات انتقادی، ارتباطات و رسانه منتشر كرده است. اما كتاب اخیر او، «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» بیش از سایر آثار او مورد توجه قرار گرفته و تاكنون بیش از 2290 بار در منابع علمی انگیسی زبان به این كتاب ارجاع شده و از این لحاظ پراستنادترین كتاب كریستین فوكس است.

مترجم این كتاب حسین بصیریان جهرمی است كه پیش از آن ترجمه كتاب «قدرت ارتباطات» (مانوئل كاستلز) از سوی او در پژوهشگاه منتشر شده است.

كتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» چارچوبی نظری را برای فهم انتقادی رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌كند كه بر مبنای آن، بستررسانه‌های اجتماعی در موضوع‌هایی همچون فرهنگ مشاركتی، قدرت ارتباطات، اقتصاد سیاسی، اخلاق سیاسی، نظارت و حریم خصوصی، مردم‌سالاری و حوزۀ عمومی، نظام سرمایه‌داری دیجیتال، ایدئولوژی و مبارزات اجتماعی، استثمار و بردگی اینترنتی و… به نقد وچالش كشیده شده است.

تلاش غایی نویسنده كتاب بر آن است كه معنی و درك جدیدی از جامعه‌جویی اجتماعی ورسانه‌های اجتماعی ارائه دهد؛ زیرا معتقد است انسان‌ها اساساً موجوداتی جامعه‌جو و اجتماعی هستند و حیات و هستی آن‌ها مستلزم همكاری با یكدیگر است.

كتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» مهارت‌های تفكر انتقادی و فهم نظریه انتقادی را در عصر رسانه‌های دیجیتال تقویت می‌كند. این كتاب همچنین كمك می‌كند تا در مورد چگونگی به‌كارگیری شیوه‌های جایگزین رسانه‌های اجتماعی كه درصدد نفی جهان ایدئولوژیك و پرخاشگر رسانه‌های اجتماعی پوپولیستی است، بیندیشیم.

نویسنده این كتاب در مقدمه‌ای كه بر ترجمه فارسی این اثر نگاشته بااشاره به اینكه تحلیل رسانه‌های اجتماعی در ایران نیازمند درنظرگرفتن ویژگی‌های جامعه ایرانی است، تأكید می‌كند این كتاب تلاش دارد تا الهام‌بخش چنین تحلیل‌هایی باشد.

این كتاب در 12 فصل تدوین شده است كه عناوین آن به این شرح است:

1. منظور از خوانش انتقادیِ رسانه‌های اجتماعی چیست؟

2. رسانه‌های اجتماعی و كلان‌داده‌ها چیستند؟

3. رسانه‌های اجتماعی به‌مثابه فرهنگ مشاركتی

4. رسانه‌های اجتماعی و قدرت ارتباطات

5. قدرت و اقتصاد سیاسی رسانه‌های اجتماعی

6. گوگل: موتور جست‌وجوی خیر یا شر؟

7. فیس‌بوك: نظارت در عصر ادوارداسنودن

8. توییترو مردم‌سالاری: یك حوزه عمومی جدید؟

9. وایبو: قدرت، ایدئولوژی و مبارزات اجتماعی در سرمایه‌داری چینی

10. اِیربی. ان.بیو اوبر: اقتصاد سیاسی در بسترهای اشتراك‌گذاری (پلتفرم‌های تسهیمی) برخط (آن‌لاین)

11. ویكی‌پدیا: شكلی از مردم‌سالاری جدید در كار مبتنی بر همكاری و تولید؟

12. نتیجه‌گیری: رسانه‌های اجتماعی وجایگزین‌های آن‌ها؛ به‌سوی یك رسانه اجتماعی واقعی

كتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» با بهای 55 هزار تومان وارد بازار نشر شده است.
منبع: مهر

دسترسی سریع