آلبوم موسیقی «بازگشت جاودان» به هنرمندی ایمان عنصری با هدف رسیدن به تلفیقی میان صنایع موسیقی چند صدایی غرب و موسیقی دستگاهی ایران منتشر شد.
«بازگشت جاودان» عنوان تازهترین اثر موسیقایی منتشر شده در بازار است كه در دو بخش تكنوازی و گروه نوازی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
«بازگشت جاودان»، «مقدمهای برای ماهور»، «كرشمه»، «سرود مستانه»، «فیلی»، «بیداری»، «دلكش»، «عراق»، «شادان» عنوان قطعههایی است كه در این آلبوم گنجانده شده است. ضمن اینكه سیاوش روشن نوازنده عود، سعید دولت زارعی نوازنده نی، شهریار نظری نوازنده دف، ایمان عنصری نوازنده تار و سه تار، فرهاد صفری نوازنده تمبك، پوریا فرجی نوازنده سنتور، سنتورباس و ویولن سل و شروین مهاجر نوازنده كمانچه و كمانچه آلتو گروه نوازندگان آلبوم را تشكیل میدهند.
سعید شكرنیا طراح جلد و فربد فروغی میكس و مسترینگ دیگر عوامل اجرایی این پروژه هستند.
ایمان عنصری در توضیحات تكمیلی این آلبوم نوشته است: «این آلبوم شامل دو بخش تكنوازی و گروه نوازی است. رویكرد آهنگساز در بخش گروه نوازی، رسیدن به تلفیقی میان صنایع موسیقی چندصدایی غرب و موسیقی دستگاهی ایران است. اثر فوق از طریق طراحی هارمونی به صورت محسوس و حركت كنترپوانتیك با فرمی نمایانتر بر اركستراسیون سازهای ایرانی ساخته شده؛ و استفاده از هارمونی و كنترپوآن در كنار طراحی فرمال بر قطعات باعث رنگ آمیزی و ایجاد بیانی نو در نوازندگی سازهای ایرانی شده است.
ذكر این مطلب ضروری است كه چندصدایی از زمان استاد علی نقی وزیری و با سیستم ابداعی این استاد هنرمند در موسیقی ایران آغاز شد. نگاه وزیری از زمان شكلگیری تا امروز با انتقادات فراوانی بر نگرش تئوریك نوین و به خصوص الیناسیون فرهنگی خود مواجه شده است. تاریخ موسیقی ایران از زمان وزیری تا به امروز دستخوش تحولات بسیاری در سیستم تئوریك و نگرش او به این مقوله شده است. بسیاری از آهنگسازان بعد از او كه خود شاگرد مكتب او بودند سیستم متفاوتی را نسبت به او در تئوری و آهنگسازی موسیقی ایرانی پیش گرفتند، ولی بدون شك ریشه تمام حركتهای پیشرو در موسیقی ایران تا امروز همان شروع انقلابی وزیری است. از این روز میتوان وزیری را پدر موسیقی نوین ایران دانست.
یكی از دورههای مهم در بیان خاص موسیقی ایرانی و ظهور دوباره چندصدایی دوران تولید آثار چاووش است. آثار كانون چاووش هم از جایگاه اجتماعی سیاسی مهمی بهرهمند بودند و هم از دیدگاه موسیقایی تحول و پیشرفت مهمی در زمینه موسیقی ایرانی به وجود آوردند كه تأثیر به سزای آن هم در سبك و شیوه اجرایی (چه نوازندگی و چه خوانندگی) و هم در تنوع رویكرد به قطعه موسیقایی به مثابه یك كل، هم در شیوه رنگ آمیزی صدادهی اركستر و به ویژه در تلاش برای استفاده از تكنیك چندصدایی نویسی در موسیقی سنتی ایران مشهود است.
میتوان این طور بیان كرد كه هدف آلبوم «بازگشت جاودان» بسیار متأثر از دوران چاووش و نگرش خاص موسیقایی آن دوره است و در نهایت كوشیده است گامهایی را بردارد.
بخش تك نوازی تار برگرفته از آموزش در مكاتب میرزا عبدالله، میرزا حسینقلی و علی اكبر شهنازی است. از این رو از نظر معماری چه در قطعات و چه در تكنوازیها تأثیر بسیاری از موسیقی دستگاهی گرفته شده است. ولی این پیروی تمام و بی چون و چرا نبوده و شامل تغییراتی جزئیات موسیقی دستگاهی ایران شده است كه بعضی از آن تغییرات را میتوان این طور بیان كرد: «تغییرانی در تئوری محدوده و پیوند گوشهها با هم»، «اضافه شدن دوبل نتها»، «پرشها و پاساژهای بلند»، «موزیكالیته و بیان شخصی»، «بیان جملهها و انگارههای جدید و گهگاه متفاوت با سنت» كه در اثر تركیب با نگرش و احساس شخصی نوازنده به مرحله ارائه در این اثر تجربه رسیده است.
منبع : مهر