مكتب سمبولیسم یا نمادگرایی از جمله مكاتب ادبی جهان است كه در اواخر قرن 19 پا به عرصه ادبیات و شعر فرانسه گذاشت.
مكتب سمبولیسم یا نمادگرایی از جمله مكاتب ادبی جهان است كه در اواخر قرن 19 پا به عرصه ادبیات و شعر فرانسه گذاشت. تعریف اجمالی این سبك عبارت است از : انتخاب و گزینش علامات و نشانه های مناسب جهت بیان و القای افكار و اندیشه ها احساسات بشری، كه رنج و درد، دستمایه ی اصلی این احساسات و اندیشه هاست.
سبك سمبولیسم (نمادین) برای هر فكر یا موجودی یا احساس، یا تصوری، نماد، یا نماینده ای برمی گزیند كه خواننده با توجه وافر از نماد، به اصل آن دست می یابد. و اگر این نمادها شكل لطیف و مناسبی گزیده شده باشد، لطافت و احساسات خواننده را بیشتر برمی انگیزد و او را عاشقانه به دنبال خود می كشد. در ادبیات فارسی «ماه» سنبل چهره ی زیبا و با نشاط و جوان است. و«نرگس» نمادی است برای چشمان زیبا است. سمبولیست ها بر این باورند كه در طبیعت هیچ چیز به صورتی كه ما می بینیم نیست. و همه چیز آفریده روح و اندیشه ماست. در واقع اصالت را بر احساس و خیالات و رؤیاها استوار می دانند، نه بر طبیعت خالص.
سبك نمادین (سمبولیسم) با اشاره و كنایه حرف می زند و هیچ چیز را بالصراحه مطرح نمی كند. تلویح، جایگزین صراحت است. و معیار، احساس است و عاطفه، نه واقع بینی و عینیات.
بنیانگذار مكتب سمبولیسم را «شارل بودلر» عنوان كرده اند و از مقلدین او كسانی مانند: «مالارمه»، « ادگارآلن پو»، «ورلن»، «لارسن» و «والری» را می توان نام برد.
كتاب سفر اثر «شارل بودلر» و بیشه ی محبت، اثر «پل والری» از نمونه های بارز سبك سمبولیسم یا نمادین است.