سیدمحمد علی حمیدی آزاد: به رسمیت نشناختن بازی‌های رایانه‌ای، فضا را برای رقبای خارجی باز كرده است

حمیدی آزاد، كارشناس تولید بازیهای رایانهای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، در برنامه "در مسیر پیشرفت" رادیو فرهنگ با موضوع "گسترش بازیهای رایانه ای خارجی" گفت: به رسمیت نشناختن بازی‌های رایانه‌ای، فضا را برای رقبای خارجی باز كرده است.

1401/08/11
|
15:01

وی همچنین با اشاره به استقبال گسترده از بازی های خارجی در كشورمان گفت: دلیل اصلی استقبال گسترده از بازی های خارجی، رویكرد ما به این حوزه، در سالهای اخیر است كه این بازی ها نه در بین مسئولان و نه در بین خانواده‌ها چندان به رسمیت شناخته نشده است، و صرفاً به عنوان آسیب به آنها نگاه كرده‌ایم؛ در حالی كه می‌توانند در حوزه‌هایی چون آموزش، بهداشت و درمان، محیط زیست و... موثر باشند. وی همچنین با اشاره به تسلط بازی‌های رایانه‌ای برای اوقات فراغت كودكان و نوجوانان، توجه به این حوزه را ضروری دانست و گفت: بازی‌های رایانه‌ای خارجی غالباً حول 3 محور وحشت، خشونت، و ابتذال طراحی و ساخته می شوند، كه قطعاً آسیب های فرهنگی جدی را با خود به همراه دارند.
وی همچنین آگاهی سازی خانواده ها، جلوگیری از ورود بازی های مخرب و دارای سوء نیت، و تولید محتوای سالم را از جمله راهكارهای مقابله با آسیب‌های فرهنگی بازی‌های رایانه‌ای برشمرد و گفت: بازی هایی چون نبرد عامل، گربه و كودتا، كانال سكوت، عملیات انهدام، فریاد آزادی، میرمهنا، گشتاسب، و شاهزاده ایرانی، از جمله تولیدات داخلی هستند كه "شاهزاده ایرانی" به خاطر داشتن پیوست فرهنگی، مورد استقبال قرار گرفت.
وی همچنین ضعف در كارگردانی، ضعف در داستان پردازی، و طراحی ژانر و گونه ای غیر از اول شخص را از جمله عوامل كمی استقبال مخاطبان از بازی‌های داخلی برشمرد و گفت: متاسفانه در حوزه تولید بازی‌های رایانه‌ای خصوصاً كنسولی زمین رقابت را واگذار كردیم.
وی همچنین با اشاره به بازی "سفر به منظومه شمسی" به عنوان نخستین بازی تولید كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان گفت: ما در حوزه بازی های كامپیوتری نسبت به بازی های موبایلی عملكرد موفق تری داشتیم و سیاستگذاری ما در جهت حمایت از تولیدكنندگان خصوصی، و شناسایی و حمایت از بازی های نوظهور داخلی، و حمایت از تیم های خصوصی با هدف پرورش "بازی ساز" به جای "بازی" است.
وی در پایان با تاكید بر زمانبر بودن فعالیت‌های فرهنگی از جمله اصلاح امور در حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: حمایت از تولیدكنندگان و ناشران
- كمك به عرضه و بازگشت سرمایه و ایجاد پیوند با بازار جهانی
- به رسمیت شناختن این حوزه از سوی خانواده ها نهادهای اثرگذار و مسئولان
- توجه به رده بندی سنی بازی ها و انتخاب آنها متناسب با گروه سنی فرزند،
و باور اینكه عرصه حوزه بازی‌های رایانه‌ای اثرگذاری بیش از سایر حوزه‌های فرهنگی را دارد، ضروری است.

دسترسی سریع