اندیشهها و جایگاه پیر مغان در اشعار حافظ سوژه «شب های فرهنگ» بررسی افكار و اندیشههای حافظ و جایگاه پیر مغان در اشعار حافظ، موضوعی است كه رادیو فرهنگ امروز 7 آذر برای برنامه «شب های فرهنگ» درنظر گرفته است. 4 سال پیش
«بر تربت حافظ» ویژه برنامه رادیو فرهنگ برای روز حافظ شد ویژه برنامه «بر تربت حافظ » دوشنبه 19 و سه شنبه 20 مهرماه به مناسبت بزرگداشت حافظ با موضوع بررسی اشعار و اندیشه های این شاعر شیرازی و شناخت جهان از شعر وی از رادیو فرهنگ پخش می شود. 4 سال پیش
« صبح است ساقیا . . . » شراب ، می و باده در شعر حاقظ و دیگر شاعران عارف می معرفت است و مایه عشق به حضرت حق . ما می به بانگ چنگ نه امروز می كشیم بس دور شد كه گنبد چرخ این صدا شنید پند حكیم محض صواب است و عین خیر فرخنده آن كسی كه به سمع رضا شنید 7 سال پیش
« صبح است ساقیا . . . » حافظ نه ریاكار است و نه ریاكاری را بر می تابد اما رند است ، گاهی كاری را به خود می بندد و بر آن می تازد تا از كینه و دشمنی ریاكاران در امان بماند. آتش زهد ریا خرمن دین خواهد سوخت حافظ این خرقه پشمینه بینداز و برو 8 سال پیش
صبح است ساقیا . . . بشنو این نكته كه خود را ز غم آزاده كنی خون خوری گر طلب روزی ننهاده كنی آخرالامر گل كوزه گران خواهی شد حالیا فكرسبو كن كه پر از باده كنی 8 سال پیش
« صبح است ساقیا . . .» خواب شیرین سحرگاه تا كی ؟ خوابی كه مایۀ غفلت و بی خبری است . این غفلت و نادانی را با راز ونیاز شبانه با آفریدگار یگانه ، از خود دور كن و به عشق خداوند روی آور . می صبوح و شكر خواب صبحدم تا كی ؟ به عذر نیم شبی كوش و گریۀ سحری 8 سال پیش
«صبح است ساقیا . . .» حافظ " رند " را بركشیده و به او جایگاه قدسی داده است: رندان تشنه لب را آبی نمی دهد كس گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت از این رو در ذهن و زبان حافظ " رند " انسان برتر و ولی است . 8 سال پیش
«صبح است ساقیا ....» صبح است ساقیا قدحی پر شراب كن دور فلك درنگ ندارد ، شتاب كن این غزل از غزل های نا ب حافظ است . اصولا حافظ نماینده ی فرهنگ ایرانی است ، چه پیش از اسلام و چه در دوره ی اسلامی كه اوج سخن او مربوط به این دوره است . 8 سال پیش
« الا یا ایها الساقی ...» عشق دردانه است و من غواص و دریا میكده سر فرو بردم در آن جا ، تا كجا سر بر كنم در غزلی كه در آغاز دیوان حافظ نشسته ، خواجه شیراز دشواری های عشق را باز نموده است ، اكنون شاه بیت و نتیجه ی آن پیش روی ماست . 8 سال پیش
«الا یا ایها الساقی ....» من كه همه كارهایم در راه مراد و مقصود بوده است و پیوسته كامرانی و خودكامی كرده ام ،سرانجام بدنام و رسوا می شوم ، چون داستانم به كوی و برزن كشیده و نقل محافل شده است ، همین . 8 سال پیش
« الا یا ایها الساقی ....» گرچه در این منزل در كنار یاران و دوستان هستم ، برای من جای خوشگذرانی نیست زیرا بانگ جرس هر دم مرا به بار بستن و راه افتادن فرا می خواند ! همین، به راستی حافظ همین بوده است ؟ 8 سال پیش
« الا یا ایها الساقی ادر كاساَ و ناولها » ساقی شراب به گردش آور و جامی به من ده كه عشق ورزی كه آسان می پنداشتم ، مشكل های بسیار دارد . به همین سادگی حافظ می خواسته است در مستی درد عشق را از یاد ببرد ؟ 8 سال پیش
«اَلا یا اَیُها الساقی اَدِر كاسا وَ نا وِلها » این غزل چرا در اول دیوان خواجه حافظ آمده و درهمه ی نسخه های خطی و چاپی همین گونه است ؟ 8 سال پیش
«صوفی بیا كه آینه صافی است جام را » كار و زندگی حافظ در پرده ای از ابهام پوشیده است . از همین رو روزگاری گروهی به دیوان وی دست نمی زدند و گروهی دیگر آن را در كنار قرآن می نهادند و میان آن دو گروه ماجراها می رفت . این همه دوگانه پنداری برای چیست ؟.. 8 سال پیش
«صوفی بیا كه آینه صافی است جام را » رند در ذهن و زبان مردم و شاعران پیش از حافظ ناستوده و ناخوشایند بوده كه حافظ او را بر كشیده و در برابر دكانداران شریعت و طریقت (زاهد و صوفی ) نهاده است . اگر بپذیریم - كه ناچار باید پذیرفت – شعر حافظ با منطق محسوس سازگاری ندارد 8 سال پیش