نیوشا ضیغمی با گشت ارشاد به بوطیقای رادیو فرهنگ سر می زند برنامه بوطیقا رادیو فرهنگسه شنبه این هفته 9دی ماه، میزبان عوامل تولید و بازیگران «گشت ارشاد» می شود. 5 سال پیش
عبدالرحمان جامی ، خاتم الشعراء برای شناختن و دركِ شخصیتِ سترگی چون عبدالرحمان جامی باید توجه داشت كه ما با فردی ذوالابعاد و چندوجهی مواجه هستیم. شخصیتی شاعر ، ادیب ، فقیه ، عارف ، متشرع ، موسیقی دان ، و دانشمند و عالِم دینی. 8 سال پیش
مولوی و واقعه عاشورا به بیان مولوی ، از نورِ حضرت مولا ، دو سبط آشكار شدند كه دو جواهر گران بها و دو گوشوارۀ عرش الاهی گشتند. یكی از این دو ، امام حسن(ع) با زهری ، جان در راه جانان از دست داد و دیگری حضرت حسین بن علی(ع)، سر به راه جانان افكند. 8 سال پیش
«سنایی و عاشورا » سنایی غزنوی ، شاعری دلسوخته است كه بانی و احیاگر شعر عرفانی و معنوی در تاریخ ادب فارسی لقب گرفته است. 8 سال پیش
به تماشا سوگند به آغاز كلام و به پرواز كبوتر از ذهن ، واژهای در قفس است... در میان ملتها و اقوام كهن جهان، كمتر ملتی مانند ایران دارای پیشینه تابناك ادبی و آثاری دلانگیز و باشكوه و حكمتآمیز است. از نخستین ابیات زبان فارسی تا نوینترین آثار این زبان، همگی روحبخش و جانافزایند.... 8 سال پیش
«ضرورت مطالعاتِ بین رشته ای در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی ؛ ادبیات و انقلاب و طنز» در آثار تاریخ شفاهی، هر چه روایتگر و یا مصاحبه كننده بیشتر و بهتر بر زبان ولایه های گوناگون آن مسلط باشد توانایی افزونتری برای دریافت و انتقال مطالب مطروحه خواهد داشت... 8 سال پیش
«ضرورت مطالعات دین شناسی در تاریخ نگاری» برای تاریخ شناسیِ عمیق و موثر، گذشته از جامعه شناسی و شناخِت مكانیسمِ تغییرِ ساختارهای اجتماعی ، باید از فلسفه نیز آگاهی داشت و همچنین از دانش ها و معارفی دیگر همچون ادبیات و روان شناسی و هنر و سیاست. 8 سال پیش
پارادوكسهایِ تاریخ نگاریِ معاصر ضرورتِ انتقالِ تجربیاتِ تاریخی به نسلهای آینده و شاید اقوام و ملل دیگر، ما را بر آن میدارد كه درپی ارائۀ اسناد تاریخی و یا بازگویی و باز نویسی خاطرات افرادِ درگیر در انقلاب باشیم. 8 سال پیش
«تاریخ نگاری و تاریخ شناسی » در تاریخ شناسیِ معاصر باید هم تاریخ را تاحد ممكن با اجزاء تشكیل دهندۀ آن شناخت ، و هم به نظریه های انقلاب آگاه بود. 8 سال پیش
« تحلیلی بر جریان های متنوعِ تاریخ نگاریِ انقلاب اسلامی » تاریخ نگاری به عنوان یكی از ابعاد و مظاهر فرهنگ و تمدن حائز اهمیت بسیار است، زیرا شناخت و دریافت وجوه مختلف هر فرهنگ و تمدنی، بدون بررسی تاریخ انواع هنرها و دانشهایی كه در آن تمدن ظهور كرده یا تكامل یافته ممكن نخواهد بود. 8 سال پیش
تحلیلی بر جریان های متنوعِ تاریخ نگاریِ انقلاب اسلامی تاریخ نگاری در ایران قدمتی دیرینه دارد ولی در دوره معاصر است كه تاریخ نگاری وخاطره نویسی و امثالهم ، رنگ و لون و شكل وسیاقی دیگر گرفت و مخاطب عام و همگانی نیز یافت. 8 سال پیش
«علم حدیث در حوزه تمدن ایرانی – اسلامی » دانشِ دین ، نخستین و شامل ترین دانشی بود كه ایرانیان در زندگی و حیات دوره اسلامی به آن پرداختند ، در حالی كه از دانش های كهنی همچون طب و حكمت و نجوم و ریاضیات و معماری و ادبیات نیز برخوردار بوده اند. 8 سال پیش
« تعامل رسانه های شنیداری ، دیداری و مكتوب ، ضرورت عصر رسانه ها» سالهاست كه تفكیك جنس كار رسانه ای در عرصه خبر و تحلیل را مهمترین شرط كار حرفه ای در عرصه رسانه دانسته اند و توفیق در تعامل رسانه های شنیداری با سایر رسانه ها نیز منوط به تشخیص و تبیین حدود ، دانسته شده است. 8 سال پیش
«آموزه های مولوی برای انسان معاصر » بخش دوم آیا با روند ناگزیرِ تجدد در ایران ، هنوز میتوان از مولوی در حیات پر تپشِ هرروزینه استفاده كرد یا اینكه سخن او فقط به درد پستوها و كنج های خلوتِ اهالی دل و اهل باطن و معنا میخورد؟ 8 سال پیش
« آموزه های مولوی برای انسان معاصر» مولانا در اشعارش به این نكته تاكید دارد كه انسان تعریفناپذیر است و در هیچ محدودهای نمیگنجد. همین نكته باعث میشود كه انسانهای معاصر بهتر از گذشتگان بتوانند از افكار و اندیشههای مولانا بهره بگیرند ... 8 سال پیش
" رسانه و فلسفه "(بخش سوم) آیا نمی توان مرزهای حضور اندیشمندان و اهالی فلسفه را در رسانه گسترده تر كرد ؟در شرایط و وضعیتِ فعلی ، برنامه سازانِ رسانه ای ، خود مثل همه می دانند كه برنامه های چالشی و جدلی و متنوع و نقادانه ، مسلماً جذاب و پر مخاطب خواهند بود... 8 سال پیش
" رسانه و فلسفه " بخش دوم شاید بسیاری، این باور را داشته باشند كه ارتباط فیلسوفان ایرانی با رسانه چندان مطلوب نیست و حتا شاید اصلاً نا مطلوب باشد. اما اگر این گزاره را صحیح بدانیم آنگاه باید پرسید چرا این گونه است؟ 8 سال پیش
" نسبت رسانه و فلسفه " براستی نسبت رسانه و فلسفه چیست ؟ آیا نسبتِ این دو ، نسبتی قابل فهم و بررسی است؟ فلسفه ورزی ، چگونه میتواند از رسانه به مفهومِ عام آن استفاده كند؟ بحث از فلسفۀ رسانه نیست . سخن از نسبت فلسفه و رسانه است. 8 سال پیش
نگاه مولانا به بهار مولانا ،زمستان و پاییز را لازمۀ خلقت می بیند ولی نه فقط برای جهان و طبیعت و محیط زیست و از این حرفها ، بلكه طبق معمول خودش برای استكمال روحِ انسان و تعالی بخشی به نفسِ انسانی. روحِ بهارِ مسیحاگونه تنها در كالبد انسانِ نیست شده دمیده میشود. 8 سال پیش
توریسم و آلودگی فرهنگی خطر آسیبهای فیزیكی، آشناترین و ملموس ترین خطری است كه اماكن تاریخی را تهدید میكند. بی شك می توان برای این نوع آسیبها تمهیداتی اندیشید و مانع تخریب بیشتر شد، كمااینكه در ایران و نیز سراسر جهان چنین كرده اند. 8 سال پیش
عقلاء مجانین در آثار عطارِشوریده حال (بخش دوم) هفته ی گذشته گفتم كه مهمترین و تاثیرگذارترین شخصیتهایِ پرداخته و مطرح شده در مثنویهای عطارِ نیشابوری، عقلاء مجانینند و مواردی اندك از حكایات آنان را ذكر كردیم ادامه بحث را در نگاشت امروز می خوانیم . 8 سال پیش