بوطیقا شنبه - دوشنبه - چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 30 دقیقه

رادیو فرهنگ

بوطيقا

یك منتقد سینما در رادیو فرهنگ مطرح كرد؛ «خوابم میاد» كمدی نوآورانه در تاریخ سینمای ایران است

حسینی در بوطیقا رادیو فرهنگ گفت: خوابم میاد صرفاً فیلم كمدی نیست بلكه می‌تواند یك فیلم نوآورانه در تاریخ سینما باشد كه یك كمدی خاص را به اجرا درآورده است.

1401/09/13
|
13:11

«خوابم میاد» فیلمی به كارگردانی رضا عطاران، نویسندگی احمد رفیع‌زاده محصول سال 1390 است. این فیلم در سی‌امین جشنواره فیلم فجر دو سیمرغ بلورین كارگردانی (رضا عطاران) و بهترین بازیگر مكمل مرد (اكبر عبدی) را از آن خود كرد و ناصر گیتی جاه به لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد دست یافت.

داستان درباره رضا معلمی ساده و درستكار است كه به سن میانسالی رسیده و در برقراری ارتباط با زن‌ها دچار مشكل است. در این حین، با دختری پاستیل فروش آشنا می‌شود. دختر، برای پیوند كلیه خواهرش با مشكل روبروست و رضا را ترغیب به كار‌هایی می‌كند كه باب میلش نیست و ...

كوروش حسینی، منتقد سینما در برنامه «بوطیقا» رادیو فرهنگ در نقد و بررسی فیلم نامه «خوابم میاد» گفت: ما در فیلم «خوابم میاد» با یك فیلم و فیلمنامه خوب مواجه هستیم. فیلمنامه خوبی كه فرامتن‌های بسیار زیادی دارد و بخاطر فیلمنامه خوبی كه نوشته شده، این فیلم از سطح ناظر برخوردار نیست.

حسینی ادامه داد: این فیلم صرفاً فیلم كمدی نیست. بلكه می‌تواند یك فیلم نوآورانه در تاریخ سینما باشد كه یك كمدی خاص را به اجرا درآورده است. آقای احمد رفیع‌زاده توانسته فیلمنامه خوبی را بنویسد و همكاری خوبی بین كارگردان اثر و فیلمنامه‌نویس شكل گرفته است. منتقدین اشاره می‌كنند كه این فیلم با اقتباسی از فیلمنامه فیلم «پول را بردار و فرار كن» از وودی آلن است. ولی این فیلمنامه بیشتر از این فرامتن دارد.

این منتقد سینما با بیان اینكه شاید اشاره به فیلمنامه «پول را بردار و فرار كن» در فیلم «خوابم میاد» شده باشد، ولی ما در سكانس‌ها و نوشته‌های این فیلمنامه با اندیشه‌های مستقلی رو‌به‌رو می‌شویم، افزود: به نظر من روایت كافكایی اثر در سینمای ایران بدیع و تازه بوده است. نویسنده فیلمنامه توانسته یك كمدی خاص را برای ما به ارمغان بیاورد. بعضی‌ها برای این فیلمنامه نام كمدی سیاه را انتخاب می‌كنند، ولی من با این اسامی دعوا ندارم. «خوابم میاد» یك كمدی خاص است كه با خنداندن ما را به تفكر هم وادار می‌كند.

وی با اشاره به اینكه ما با دیدن و خواندن این فیلمنامه با اثری مواجه هستیم، كه در لایه‌های زیرین خود روایت تلخی را برای ما بیان می‌كند، افزود: روایت تلخ روان‌شناسانه پسری كه شرایط نامطلوبی را از دوران كودكی تا بزرگسالی طی می‌كند. آن هم در شغلی حساس به نام شغل معلم، معلمی كه می‌تواند چراغ راه یك نسل باشد. حال او با نسلی طرف است كه فرسنگ‌ها از لحاظ تفكر، زاویه دید و پرورش فاصله دارد.

كوروش حسینی گفت: این معلم با بازی رضا عطاران و شخصیت معلم در فیلمنامه با رویكرد‌هایی مواجه می‌شود كه ما را عمیقاً متاثر می‌كند. كار جالبی در این فیلم اتفاق افتاده كه معمولاً چالش بین نویسنده و كارگردان است. فیلمنامه‌نویسان دغدغه این را دارند كه چطور بنویسند تا كارگردان بتواند مغز اثر را دریافت كند. به نظر بنده روایت نویسندگی احمد رفیع‌زاده ‌و عطاران را مجذوب كرد تا ایشان در مقام كارگردان روایت كافكایی اثر را رعایت كند. با زاویه‌های نامتعارفی كه دوربین را گرفته، با میزانسن‌هایی كه داده ما را به مغز فیلمنامه نزدیك می‌كند.

دسترسی سریع
بوطیقا