وزیر آموزش و پرورش گفت: با وجود سند تحول بنیادین صحبت از اسنادی مانند 2030 سخنی گزاف و بیهوده است.
در نشست علنی امروز (یكشنبه، 25 خرداد) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آموزش و پرورش فراگیرترین نهادی است كه با بیشترین بخش از جامعه مرتبط است و مجلس نیز به عنوان خانه ملت، صالح ترین نهاد برای پرداختن به آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: از مقام معظم رهبری تشكر می كنم كه در پیام روز افتتاح مجلس ، در كنار تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی، تلاش مجدانه برای ژرف سازی فرهنگ اسلامی را جزو اولویت های فوری دانستند كه این اولویت ها در دستور كار همه اركان نظام است.
وی افزود: وقتی سخن از تحقق همه الزامات قطعی برای نیل به اقتصاد مقاومتی در دستور قرار می گیرند، تربیت نسل توانمند كه ظرفیت مشاركت فعال را داشته باشد، مورد توجه است، زیرا جوامع و انسان ها به گونه ای عمل می كنند كه یاد می گیرند. معروف است كه می گویند برای اطلاع از تصویر آینده جامعه به مدارس بروید تا مشخص شود چه آموزش می دهند و چگونه آموزش می بینند.
حاجی میرزایی ادامه داد: اثربخشی و كارایی نهادهای جامعه در گرو یادگیری آن جامعه است. امروزه ما محصول آموزش و پرورش دیروز ما، و فردای ما محصول آموزش و پرورش امروز ماست.
عضو كابینه دولت دوازدهم با بیان اینكه مهمترین میثاق مشترك ما و نمایندگان مجلس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری، حكم قانون و دستور رئیس جمهور است. همچنین این سند به عنوان یكی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیاز اساسی جامعه نیز به شمار می رود.
وی تصریح كرد: جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با استفاده از تجربیات و آموزه های دینی عمیق و همچنین مرور كامیابی ها و ناكامی ها در عرصه آموزش به یك سند رسیده اند و این سند مبنای همه تحولات آموزش و پرورش است و با وجود این سند بنیادین، صحبت از اسنادی مانند 2030 ، سخنی گزاف و بیهوده است.
حاجی میرزایی اظهار داشت: به دنبال انتقال از مفهوم آموزش به تربیت و انتقال از تربیت یك ساحتی به تربیت متوازن و چندساحتی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، مشاركت در زندگی جمعی، آمادگی برای دفاع از ارزش ها و اصول انقلاب اسلامی و دور كردن آن ها از انفعال و آسیب های اجتماعی از جمله ماموریت های این وزارتخانه است.
وی ادامه داد: طی سال هایی كه سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شده اقدامات بسیاری در این وزارتخانه انجام شده است از جمله اینكه 6 زیر نظام پیش بینی و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شده است و براساس هر زیر نظام یك كارگروه تعبیه شده كه برش 5 ساله آموزشی تدوین و هرساله به كارگروه ها ابلاغ شده است.
حاجی میرزایی اظهار كرد: اهداف دوران های مختلف تحصیلی با همه آن 6 اولویت در 11 حوزه یادگیری تعیین شده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش به استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. همچنین در كتب آموزشی نیز تغییراتی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: زمانی می توانیم از اجرای سند كامل تحول حرف بزنیم كه نتایج عینی آن در جامعه، مدرسه و سطح دانش آموزان قابل مشاهده باشد و خانواده، معلمان و دانش آموزان نیز درك درست و مناسبی از سند تحول داشته باشند. برهمین اساس بر روی 25 سند تحول تاكید كردیم. تحول آفرین بودن، قابل مشاهده و ارزیابی بودن نتایج، فراگیر بودن ، شوق انگیزی از جمله موارد مورد تاكید وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش به ضرورت داشتن حداقل یك مهارت توسط دانش آموزان تاكید كرد و افزود: براساس سند تحول هر دانش آموز پس از گذراندن مقاطع تحصیلی باید یكی از مهارت ها را كسب كرده باشد.
وی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دوران شیوع كرونا، گفت: پدیده كرونا، نظام آموزشی ما را متحول كرد برهمین اساس ما ناچار بودیم برای جلوگیری از توقف انتقال دانش، آموزش را هرچه سریع تر آغاز كنیم. در این راستا پس از یك هفته از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع كرونا یك شبكه تلویزیونی و سپس 3 شبكه برای ارائه آموزش به دانش آموزان اختصاص یافت.
میرزایی با اشاره به مشكلات ارائه آموزش با شبكه تلویزیونی، افزود: مشكل اساسی این نوع آموزش ها ارتباط یك سویه معلم با دانش آموزان بود بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان در مدارس به شبكه های خارجی مراجعه كردند. با توجه به مسئولیت وزارت آموزش و پرورش نسبت به دانش آموزان، شبكه هایی را بر بستر اینترنت داخلی و بومی با توجه به تاكید مقام معظم رهبری ایجاد كردیم این اقدام موجب شد 70 درصد دانش آموزان از امكانات آموزشی مجازی برخوردار شود.
وی با اشاره به مشكلات عدم ارتباط خطوط در برخی از مناطق، اظهار كرد: برای رفع این مشكل بسته های خودآموزی تهیه شده و به صورت مكرر بین دانش آموزانی كه امكان دسترسی به شبكه های تلویزیونی و مجازی را نداشتند توزیع شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: درخصوص معیشت معلمان به عنوان یكی از اولویت های مورد تاكید مقام معظم رهبری و نمایندگان در فاصله بهمن 98 تا خرداد 99 بیش از 65 درصد افزایش حقوق داشته ایم كه رقم قابل توجهی است.
وی با اشاره به اینكه سال 98 كمترین میزان بدهی به سال بعد منتقل شد تا فرهنگیان با آرامش بیشتری كار كنند، ادامه داد: تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی كه تعداد آنها براساس حكم قانون 87 هزار نفر است، صورت می گیرد، یكی از شروط آن به میزان ردیف بودجه است. در سال جاری ردیف اختصاص داده شده 25 هزار میلیارد تومان می باشد.
حاجی میرزایی با تاكید بر اینكه درخصوص تبدیل وضعیت آموزشیاران باید آزمون بگیریم، اگر شرایط اجازه دهد 20 تیرماه این آزمون برگزار می شود، عنوان كرد: امیدواریم بتوانیم از آغاز سال تحصیلی جدید 25 هزار نفر را تبدیل وضعیت كنیم. برای شروع سال تحصیلی آینده 197 هزار معلم كمبود داریم، بخشی از این كمبود از دانشگاه فرهنگیان و بخشی دیگر ماده 28 و از معلمان حق التدریس تامین می شود.
وی با اشاره به اینكه پوشش پیش دبستانی از 38 درصد در سال 92 به 74 درصد در سال 99 افزایش یافته است، تصریح كرد: افزایش دختران عشایر سوادآموز 11.3 درصد، مدارس شبانه روزی در مناطق عشایر 36.63 درصد ، افزایش یافته. همچنین
پوشش واقعی دوره ابتدایی در ایران 98.1 ، متوسط جهانی 94 و منطقه ای 89.4 درصد است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران آموزش را در دورترین مناطق كشور توزیع كرده و كسی نمی تواند بگوید امكان آموزش دیدن ندارد، بیان كرد: نرخ ارتقای دانش آموزان ابتدایی در ایران 97.5 ، جهان 91 و منطقه 89.5 درصد است، این آمار كیفیت عملكرد را نشان می دهد.
وی با تاكید بر اینكه پوشش پیش دستانی ایران 74 درصد، جهان 54 و منطقه 31 درصد است، عنوان كرد: نسبت ثبت نام پسران به دختران در ایران 98 ، جهان 88 و منطقه 92 درصد است كه این موضوع عدالت جنسیتی را نشان می دهد. همچنین نرخ تكمیل متوسطه اول در ایران 9 درصد ، جهان 75.6 و منطقه 74 درصد است./
منبع: خبرگزاری مجلس