نمایندگان مجلس با اختصاص 3 همت از محل صادرات نفت به روستاها و شهرهای فاقد گاز موافقت كردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یكشنبه، 23 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش كمیسیون تلفیق مجلس در خصوص لایحه بودجه سال 1404 كل كشور، جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح بند الف تبصره 3 ماده واحده این لایحه موافقت كردند.
در بند الف تبصره 3 آمده است:
الف- منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در سال 1404 به شرح زیر بین ذینفعان تسهیم میشود:
1-1- به استناد ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و ماده (15) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت، سهم بودجه عمومی دولت از محل منابع صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی با لحاظ سهم یك درصد (1%) از منابع حاصل از صادرات این موارد (موضوع جزء(1-2) بند (الف) ماده (46) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت مربوط به حساب بهینهسازی مصرف انرژی) و سهم سه درصد (3%) از درآمد حاصل از صادرات موارد مذكور (موضوع بند (الف) ماده (14) قانون مذكور)، سی و هفت و نیم واحد درصد از كل این منابع میباشد.
بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران مكلف است در طول سال و بلافاصله پس از وصول نسبت به واریز این وجوه به حساب مربوطه اقدام كند.
-12- در اجرای بند «الف» ماده (102) قانون برنامه هفتم پیشرفت، به ستاد كل نیروهای مسلح برای صادرات یا مصرف در پالایشگاههای داخلی بابت تقویت بنیه دفاعی شامل طرح شهید باقری سه میلیارد و دویست میلیون (3.200.000.000) یورو، طرح شهید نظران دو میلیارد و پانصد میلیون (2.500.000.000) یورو و طرح شهید مدرس پانصد میلیون (500.000.000) یورو (جمعاً به مبلغ شش میلیارد و دویست میلیون (6.200.000.000) یورو) و بابت طرح شهید چمران یك میلیارد و سیصد میلیون (1.300.000.000) یورو مطابق جدول شماره (21) این قانون انواع نفت خام و میعانات گازی با اعمال حساب در دفاتر خزانهداری كل كشور بهصورت ماهانه و منظم تحویل میشود. معادل نفت خام تحویلی به پالایشگاههای داخلی، بهصورت فرآورده و مشتقات برای صادرات آن، در اختیار ستاد كل نیروهای مسلح قرار میگیرد. تحویل نفت این جزء توسط شركت ملی نفت ایران منوط به تحویل سایر موارد مندرج در بند «الف» این تبصره نمیباشد.
مهلت تخصیص و واگذاری نفت و میعانات گازی مندرج در این جزء تا پایان شهریورماه سال 1405 میباشد. منابع این جزء خارج از سقف بودجه كشور میباشد و سهم صندوق توسعه ملی به صورت حواله نفتی تحویل این صندوق میگردد.
2-- سهم شركت ملی نفت ایران و نیز سهم شركت دولتی ذیربط وزارت نفت در امور گاز
1-2- - در اجرای بند «الف» ماده (15) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت، وزارت نفت مكلف است
حداكثر ظرف نه ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون نسبت به عقد قراردادهای مجزا با شركت ملی نفت ایران در خصوص میادین نفتی و گازی كشور از جمله میادین «اهواز، آغاجاری و مارون» اقدام نماید. در صورت عدم اجرای حكم این جزء در خصوص این میادین، سهم علیالحساب شركت ملی نفت ایران از منابع حاصله از صادرات نفت خام و میعانات گازی در سه ماه پایانی سال 1404 از سه میدان مذكور به میزان نیم واحد درصد كاهش مییابد.
2-2- تا زمان اجرایی شدن قراردادهای موضوع جزء(1-2) این بند، سهم علیالحساب شركت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) به میزان چهارده و نیم درصد (14.5%) و نیز سهم شركت دولتی ذیربط وزارت نفت در امور گاز از محل منابع حاصل از خالص صادرات گاز (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) چهارده و نیم درصد (14.5%) تعیین میشود. معادل سهم این شركتها از نفت تحویلی به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و بابت طرحهای خاص مطابق جدول شماره (22) این قانون به عنوان مطالبات از دولت لحاظ میشود.
مبلغ سی هزار میلیارد (30.000.000.000.000) ریال از این محل صرف گازرسانی به شهرها و روستاهای فاقد گاز سراسری میشود و همچنین مبلغ چهار هزار میلیارد (4.000.000.000.000) ریال بابت گازكشی داخل منازل مددجویان تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی كشور و مبلغ سه هزار و پانصد میلیارد (3.500.000.000.000) ریال بابت هزینههای نگهداری دانشآموزان تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) در خوابگاههای دانشآموزی شبانهروزی اختصاص مییابد.
3- سهم صندوق توسعه ملی
سهم صندوق توسعه ملی موضوع اجزای بند «ح» ماده (16) قانون احكام دائمی برنامههای توسعه كشور مصوب 10/ 11/ 1395، چهل و هشت درصد (%48) از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات گاز و صادرات فرآوردههای نفتی است. بیست و هشت واحد درصد از سهم صندوق توسعه ملی در قالب بدهی به صورت یكدوازدهم به دولت اختصاص مییابد. سهم صندوق توسعه ملی بابت تحویل نفت به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و طرحهای خاص دارای مجوز و استجازه برداشت و تحویل نفت، تهاتر نفت و صادرات فرآورده نفتی به صورت حواله نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز میشود.
4- سازوكار اجرائی
1-4- شركتهای تابعه وزارت نفت مكلفند بهنحوی اقدام كنند كه درآمدهای حاصل از جزء (1-1) بند «الف» این تبصره مستقیماً به حسابهای ارزی معرفیشده از سوی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران واریز گردد. موارد تهاتر نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز تابع مقررات بانك مركزی است. مواردی كه امكان واریز مستقیم به حسابهای ارزی معرفی شده نباشد، با تصویب شورای عالی امنیت ملی از حكم این جزء مستثنی است. شركت ملی نفت ایران و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران مكلفند فهرست و مشخصات حسابهای فوقالذكر و اطلاعات مربوط بهصورتحسابهای فروش و وصول شامل مبلغ، میزان، با رعایت ملاحظات امنیتی بهصورت روزانه به خزانهداری كل كشور و سازمان برنامه و بودجه كشور و در مقاطع سهماهه برای كمیسیونهای اقتصادی، انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه نموده و در حسابهای ارزی خزانهداری كل كشور اعمال حساب نماید. مدیریت حساب ارزی مذكور بر اساس قانون بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران بر عهده این بانك است. منابع حاصله بهصورت ماهانه واریز و تسویهحساب قطعی با شركتهای مذكور تابعه وزارت نفت، از ماه یازدهم سال صورت میگیرد.
2-4- هرگونه استفاده از منابع نفت و گاز اعم از داخلی و یا صادراتی بر اساس مجوزهای قانونی ازجمله تهاتر با فرآورده بهجز مواردی كه مستلزم انجام عملیات در شركتهای تابعه وزارت نفت بوده و در بودجه شركتهای مذكور در قانون مصوب درج شده و مواردی كه بر اساس قوانین و مصوبات شورای اقتصاد از سرجمع واگذار میشود، بدون تخصیص و اعمال حساب در دفاتر خزانهداری كل كشور و ردیفهای مربوط ممنوع میباشد. شركت ملی نفت ایران و سایر شركتهای تابعه وزارت نفت مكلفند كلیه منابع حاصل از فروش نفت خام، میعانات گازی و گازطبیعی و فرآوردههای نفتی و گازی را مستقیماً در حسابهای معرفیشده از سوی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران وصول نمایند. وزارت نفت مكلف است گزارش تفصیلی اطلاعات مربوط به هر نوع تهاتر موضوع این جزء را هر سه ماه یكبار برای كمیسیونهای اقتصادی، انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارسال نماید. مواردی كه امكان واریز مستقیم به حسابهای ارزی معرفی شده نباشد، با تصویب شورای عالی امنیت ملی از حكم این جزء مستثنی است.
3-4- در خصوص اجزای نفت تحویلی به نیروهای مسلح و سایر دستگاههای اجرائی بابت طرحهای خاص (بر اساس جدول شماره (22))، تحویل نفت صرفاً منوط به تخصیص سازمان برنامه و بودجه كشور و در قالب سقف اعتبار تحویلی به ریالی و یا ارزی است كه مبنای اعمال حساب میباشد. سازمان برنامه و بودجه كشور مكلف است معادل ریالی واریزی را بلافاصله به حساب دستگاه ذیربط اختصاص دهد.
سازمان برنامه و بودجه كشور و وزارت نفت مكلفند گزارش عملكرد این جزء را هر سهماه یكبار به كمیسیونهای انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند.
وزارت نفت و صندوق توسعه ملی مكلفند هر ماه گزارش تفصیلی عملكرد این بند و مقدار صادرات نفت، میعانات گازی و گاز و فرآوردههای اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و همچنین وصولی آن و میزان واردات گاز و ارز پرداختی بابت آن را به سازمان برنامه و بودجه كشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانهداری كل كشور)، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و كمیسیونهای انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات كشور ارسال نمایند.
بهمنظور اصلاح ساختار بودجه موضوع بند (3) سیاستهای كلی برنامه پنجساله هفتم توسعه، سازمان برنامه و بودجه كشور و وزارت نفت مكلفند در بازههای زمانی سهماهه گزارش عملكرد فروش نفت، گاز، میعانات گازی و محصولات ناشی از آن و تسهیم منابع حاصل را طبق جدول شماره (22) پیوست این قانون و گزارش تفصیلی نحوه هزینهكرد وجوه مربوط به سهم شركت ملی نفت و سایر شركتهای تابعه وزارت نفت را بهصورت شفاف و ضابطهمند به كمیسیونهای انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند./
منبع: خبرگزاری خانه ملت