معرفی كتاب «جستارهایی در باب سینماتوگرافی» در برنامه «سینما فرهنگ»
كتاب «جستارهایی در باب سینماتوگرافی» ترجمه «علی اكبر علیزاد» توسط نشر «بیدگل» منتشر شده است.
«یادداشتهایی در باب سینماتوگرافی» دربرگیرندۀ یادداشتهایی است كه «برسون»، فیلمساز فرانسوی، از سال 1950 تا 1974 به رشتۀ تحریر در آوردهاست. وی در این یادداشتها، به اصیل ترین شكل ممكن، نظرهای خود را در باب یكۀ سینماتوگرفی بیان میكند. این یادداشتها نه فقط برای دستاندركاران سینما، بلكه برای هنرمندان سایر رشتههای هنری نیز درسهای مهمی به همراه دارد.
روبر برسون،سازنده سیزده فیلم چون؛ جیب بر، ناگهان بالتازار، پول و... است كه هر كدام جایگاه والایی را در تاریخ سینما به خود اختصاص داده اند.
سعید هاشم زاده، منتقد سینما در برنامه «سینما فرهنگ»، «برسون» را فیلمساز مورد علاقه «ژان لوك گدار» و «تاركوفسكی» دانست و گفت: از نظر «گدار»، «برسون» یعنی سینمای فرانسه، همچنان كه داستایفسكی یعنی ادبیات روسیه و موتسارت یعنی موسیقی آلمان.»
وی افزود: برسون در كتاب «جستارهایی دریاب سینماتوگرافی» نكاتی را از جانب خودش درباب سینما مینویسد كه میتوان به شكل نظریه هم به آنها پرداخت كرد.
وی با بیان گزیده ای از كتاب گفت: سینماتوگرافی نوشتن به كمك تصاویر متحرك و اصوات است؛ در فیلم هنرمند سینماتوگرافی، بیان یا اكسپرسیون از طریق روابط میان تصاویر و اصوات حاصل میشود و نه از طریق تقلید میمون وار ادوار و اصوات.
وی افزود: از نظر «برسون» یك تصویر باید دركنار تصاویر دیگر تغییر شكل پیداكند درست مثل رنگی كه درتماس با رنگهای دیگر تغییر شكل میابد؛ درواقع بدون تغییر و تبدل هیچ هنری، هیچ هنر دیگر وجودنخواهد داشت.
وی درپایان افزود: بحث «برسون» روی ماهیت هنر سینماست و همواره درجستجوی تعریف و بازتعریف این هنر بوده است.