رویای كاغذی شنبه-یكشنبه -سه شنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت 21:45 به مدت 15 دقیقه

رادیو فرهنگ

روياي كاغذي

در «رویای كاغذی» بشنوید: آقــای چنار با من ازدواج میكنی؟

برنامه «رویای كاغذی» امشب یكشنبه8 دی ماه به معرفی و خوانش بخش هایی از كتاب آقــای چنار با من ازدواج میكنی؟ نوشته‌ی « میترا معینی » اختصاص دارد.

1398/10/08
|
14:49

در برنامه «رویای كاغذی» یك 8 دی ماه «راضیه گردكاهد» ضمن خوانش بخش هایی از كتاب آقــای چنار با من ازدواج میكنی؟ نوشته‌ی « میترا معینی » شنوندگان را با این اثر آشنا می كند.
مجموعه داستان آقای چنار با من ازدواج می كنی؟ دومین مجموعه داستان میترا معینی در 9 داستان است كه با وسواس تراش خورده‌اند.
با وجود هویت مستقل هر داستان، كل مجموعه آمیزه‌ای از حس مرگ،شگفتی زندگی و نبرد و رویارویی این دو است. نبردی كه گوشه‌های دلاویز عشق و امید در آن روشن و سوك‌های ناچاری و تسلیم در آن تیره و تارند.
نویسنده با اجرای زبانی برساخته از عهده‌ی این احوالات رویاگون و خیال‌انگیز برآمده تا حدی كه بتوان این داستان‌ها را خواند و لذت برد و به‌خاطر سپرد.
اگر از منظر زنان داستان نویس به این اثر نگاه كنیم، خواهیم دید كه میترا معینی پا را فراتر گذاشته و جنســیت به آن معنا كه شامل یك نویسنده زن میشود در آن دیده نمیشود. منظور این است كه سنگینی نمیكند. توازن دارد و بیشتر به روح داستان پرداخت شده و اینگونه نیست كه مثال بگوییم زنانگی در این كتاب موج میزند. اینجا مساله انسان، واسپردگی و واماندگی هایش در تاریخ معاصر است. از یك منظر داستان ها در اوج مصیبت شخصیتها شروع میشوند و ادامه مییابند. همچنین جدایی نویسنده از شخصیت های داستان ها باعث خلق بستری كاملا ادبی شده برای اجرا و بیان حادثه هایی هولناك و غمناك كه البته بدون هیچ اظهارنظری یا بیان جملات و توضیحات بی مــوردی كه در ادبیات امروز ما زیاد دیده میشــود، موفق بوده است. این یكی از مهمترین خصیصه های مهم این كتاب كوچك است كه البته در عرض، بسیار در حركت است و پهنا مییابد.نویسنده در این كتاب دست به عریان سازی گسترده ای میزند، بدون آنكه شلوغش كند یا اطناب به خرج دهد و همین است كه با نشان دادن همه چیزهای مهمی كه به خلق روایتش كمك كند، قصه را تعریف میكند.
در نگاه اول شاید مخاطب احساس كند كه داستان ها فاقد حادثه الزم باشند، اما برعكس، این نوع انتخاب روایت هوشمندانه نویسنده است كه حادثه را پنهان نگاه میدارد، اما فشــارش را بر پیكر داستان حفظ میكند. مثل جنگیدن با دشمنی كه نه میشناسیمش و نه از حضور گاه و بیگاهش آگاهیم. بنابراین میتوان گفت داستان های معینی داستان های حادثه محور نیستند، بلكه او داستان فضا خلق كرده است. به بیانی دیگر اگر مــا یك زندگی یا یك دوره تاریخی، در اینجا تاریخ معاصر خود را، یك حادثه در نظر آوریم، به این معنا كه بســیاری از كاستی ها، غم ها، ناله ها و سرخوردگی ها را حاصل جمع مجموعه ای از شكستها و كاهلی های یك ملت در طول مثال صدسال در نظر بگیریم و این روند زمانی را به عنوان حادثــه اصلی در نظــر آوریم، آنگاه دیگر نیــازی به خلق حادثه محوری برای داســتان نداریم و تنها با خلق هوشمندانه فضای داستانی كه همراه با وهم، راز، عریانی، عناصر نوســتالژیك، اصوات، ترانه و اشعار و البته در این كتاب عنصر غالب آن، گیاهان معطر و گلها و درختان و طبیعت، طبیعت بی پرده و گاهی لخت وعور و رو به خاموشی و نابودی، خودبه خود مخاطــب را همراه خود كرده ایــم. اما در این كتاب عنصر غالب طبیعت است و عطری كه از طبیعت برمیخیزد. در جای جای كتاب شخصیتها با گیاهان درگیرند و به نوعی طبیعت پناهگاهی برای درمان آلام آنهاست؛ طبیعتی كه البته خاموش است ولی از راه عطر و شكل و طعم خود با تو به سخن درمی آید و مرهمی بر زخمت مینهد.
برنامه رویای كاغذی برنامه ای از گروه كتاب رادیو فرهنگ است كه هر شب ساعت 23:45 به بازخوانی قطعه ای از یك كتاب شامل داستان كوتاه ، رمان و شعر از آثار شاخصی كه با استقبال مخاطبان روبرو شده اند و پر تیراژ بوده اند و به چاپ های چندم رسیده اند، اختصاص دارد.
«رویای كاغذی» با اجرای راضیه گردكاهد ، تهیه كنندگی الهه بیات و نویسندگی مریم بیانی برروی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

دسترسی سریع
رویای كاغذی