در برنامه رادیویی «خشت اول» شنبه 29 آبان ماه، اشكالات یادگیری در پایه اول دبستان بررسی می شود.
مهارت در «خواندن» یكی از اساسی ترین و مهم ترین نیازهای یادگیری دانش آموزان به خصوص در دوران ابتدایی است. توانایی درك مطلب، تفسیر و نتیجه گیری از متون درسی و غیر درسی، دانش آموزان را با افكار و اطلاعات جدیدی آشنا می سازد تا راه بهتر اندیشیدن و بهتر زیستن را بیاموزند. با كمك "خواندن و فهمیدن" به معنای علمی و جامع آن می توان به ذخایر بی انتهای تجربه بشری دست یافت. "خواندن درست" و یادگیری آن مستلزم تمرین و تسلط بر ریزمهارت های خواندن است و لازمه تسلط بر ریزمهارت های خواندن داشتن آگاهی و استفاده از راهكارها و استراتژی های كارآمد خواندن است.
اصطلاح اختلال در خواندن (نارساخوانی) به هر گونه ناتوانی در خواندن اطلاق می شود كه به واسطه آن دانش آموزان از سطح پایه كلاس خود در زمینه خواندن عقب می مانند و هیچ گونه شواهد عینی دال بر نارسایی هایی چون عقب ماندگی ذهنی، آسیب مغزی، مشكلات هیجانی و فرهنگی و مشكلات گفتاری وجود ندارد. دانش آموزان نارسا خوان، دارای نقایص بسیار گوناگونی هستند كه منشا» آنها عملكرد نامناسب مغز است. زیرا مغز این افراد عملكردی متفاوت از كودكان عادی دارد. مشكلات یادگیری در خواندن به عوامل متعددی مانند: آسیب های مغزی، محرومیت فرهنگی و محیطی، تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده، عدم آمادگی برای ورود به مدرسه، عدم دسترسی به كتاب و كتابخانه، وجود تاخیر در رشد بهنجار زبان و اختلال در دستگاه گفتاری مربوط می شود.
به همین منظور در برنامه امروز « خشت اول» ساجد یعقوب نژاد ، در بحث كارشناسی با مهمان برنامه، سركار خانم پروانه قوامی؛ دبیر با سابقه پایه اول دبستان، به بررسی اشكالات یادگیری در پایه اول دبستان و ارائه راهكارهای مقابله در خصوص آن می پردازد.
«خشت اول» در گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به نویسندگی و تهیه كنندگی «مریم یوسفی پور» و اجرای «فاطمه امجدیان» هر شنبه ساعت12:30 روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش میشود.