سخنگوی كمیسیون آموزش و پروش گفت كه كمیسیون آموزش بعد از بررسی دقیق برنامه ها و دیدگاه های یوسف نوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش موافقت كرده است.
رضا حاجی پور در جلسه علنی امروز ( یكشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نظر كمیسیون آموزش و تحقیقات را به شرح زیر قرائت كرد:
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه های كشور از نظر تعداد ادارات و حجم بالای نیروی انسانی و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان كشور است. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه ای با حدود یك میلیون نیروی انسانی فرهیخته كه به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است. در ادوار مختلف آموزش و پرورش تلاش های وافری از طرف دست اندركاران نظام تعلیم و تربیت و فرهنگیان عزیز صورت گرفته كه ضمن قدردانی از تمام این تلاش ها، باید اذعان نمود كه نظام آموزش و پرورش كشور با توجه به گستردگی و پیچیدگی بسیار زیاد حوزه تعلیم و تربیت و چالش های روبروی آن، نیاز به تحول دارد.
خوشبختانه با تاكیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است كه نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش كشور، موقعیت فعلی آموزش و پرورش را درك نموده و با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد. با توجه به اهمیت موضوع، كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود كه نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
1-با توجه به نامه شماره 800/150454 مورخ 1400/9/2 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به استعلام این كمیسیون، صحت مدرك دوره كاردانی ضمن خدمت ایشان در رشته امور تربیتی و همچنین دوره كارشناسی ناپیوسته ضمن خدمت ایشان در رشته برنامه ریزی امور تربیتی از دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مورد تأیید قرار گرفت.
2- با توجه به نامه شماره212993 مورخ 1400/8/30، صحت مدرك كارشناسی ارشد ایشان با ارزش استخدامی و در رشته مدیریت دولتی از مركز آموزش مدیریت دولتی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با عنایت به نامه شماره 217719 مورخ 1400/9/3 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امكان ادامه تحصیل نامبرده در مقاطع بالاتر با توجه به مصوبه 432 مورخ 1377/9/3 شورای عالی انقلاب فرهنگی بلامانع بوده است.
همچنین صحت مدرك دكتری ایشان در رشته مدیریت گردشگری كودك از پردیس شماره دو دانشگاه علامه طباطبایی مورد تأیید قرار گرفت.
3- با توجه به استعلامات انجام شده از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مدت حضور ایشان در جبهه های دفاع مقدس 55 ماه و 17 روز و درصد جانبازی ایشان نیز پنج درصد می باشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در كمیسیون
1- كیفیت بخشی فعالیتهای آموش و پرورش و تلاش در جهت تحقق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش 2- بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان 3- ارتقاء معیشت، منزلت و كرامت معلمان 4- اجرای دقیق رتبه بندی معلمان 5- ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ظرف یكسال 6- تمركز زدایی، مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان 7- توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش 8- اصلاح رویه های موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان 9- تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر شاخص های تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام، جامعیت و زمان بندی مطلوب ارزیابی می شود ولی از جهت شاخص های سنجش پذیری و آینده نگری در وضعیت متوسط می باشد.
بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حكایت از آن دارد كه 61 درصد برنامه های پیشنهادی با احكام فوق الذكر «منطبق» و 33 درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به 6 درصد از احكام نیز اشارها ی نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
جناب آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان كشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارتخانه را داشته است و در مقاطعی مدرس مراكز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) نیز بوده اند. با توجه به سابقه مدیركلی ایشان در وزارت آموزش و پروش به خصوص مدیركل برنامه و بودجه و همچنین بخش های مختلف، بنابراین از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار هستند.
ایشنان به بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله كمبود نیروی انسانی، كمبود فضای آموزشی و كم توجهی به وضعیت معیشتی و حقوق دریافتی معلمان آشنا بوده و با توجه به شناخت و تجربه خوبی كه دارند و مشكلات آموزش و پرورش را می شناسند و از نزدیك لمس نموده اند، ایده های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه نمودند.
نتیجه گیری و نظر نهایی كمیسیون با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامه ها و دیدگاههای ایشان، كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اكثریت آراء موافقت نمود.
منبع: ایسنا