پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

قاسمی: اگر تحول ایجاد نكنیم فرصت‌های پیش رو را از دست می‌دهیم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاكید كرد: ما در كشور فرصت هایی را از دست داده ایم و اگر تحول ایجاد نكنیم فرصت های پیش رو را نیز از دست می دهیم.

1400/06/02
|
07:37

رستم قاسمی در جریان جلسه علنی امروز بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح برنامه های خود جهت تصدی وزارت راه و شهرسازی، بیان كرد: بنده چهار دوره خدمت برای خودم متصور هستم. سربازی در دوران دفاع مقدس و حضور در كارهای سازندگی یكی از آنان است‌. قرار گاه خاتم الانبیا مجموعه چند رشته ای در حوزه های مختلف است كه بنده در آن حضور داشتم.

وی در ادامه اظهار كرد: در شروع بازسازی كشور بعد از جنگ خیلی ها باور نداشتند كه طرح ها بزرگ توسط مجموعه داخلی ساخته شود. اما با تكیه بر بیان حضرت امام مبتنی بر تفكر ما می توانیم طرح ها بزرگ در حوزه های مختلف اجرا شد. در حوزه حمل و نقل باید بگویم چهار معقوله اصلی حائز اهمیت است. بخشی از آزادراه ها در دوره ای كه در قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت داشتم ساخته شد. در بخش دریایی كشور در دوران قبل از انقلاب حتی طرح های كوچك توسط خارجی ها ساخته شده بود اما بعد از جنگ همه بنادر كشور با اعتماد و اعتقاد به ما می توانیم توسط مجموعه قرارگاه خاتم الانبیا و شركت ها خصوصی ساخته شد از جمله بند شهید رجایی و بنادر بزرگی در مناطق عسلویه ساخته شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه تاكید كرد: در بخش هوایی و در بخش مسكن نیز گام هایی برداشته شد. اما امروز حدود 200 هزار كیلومتر جاده ها و آزادراه ها و راه های روستاها و میان شهری شرایط مطلوبی ندارند. در بخش ریلی كشور در همه كشورها حمل و نقل ریلی ایمن و ارزان محسوب می شود اما متاسفانه امروز هم به لحاظ بستر و هم ناوگان با ضعف مواجه ایم و حداقل 10 درصد حمل مسافر و بار توسط شبكه ریلی انجام می شود كه شایسته كشور نیست. ما در كشور بعضی از فرصت ها را از دست دادیم اما فرصت های زیادی داریم كه اگر تحولی ایجاد نكنیم آن را نیز از دست خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: برای توسعه زیرساختهای حمل و تقل نیازمند تلاش جهادی و شجاعانه هستیم با بودجه عمومی كشور حتی نمی توان یك آزادراه هم بسیازیم باید نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چه از داخل كشور و چه از كشورهای خارجی حركت كنیم و از سوی دیگر از روشهای نظیر فایناس، بی او تی و روشهای تهاتر برای اجرای پروژه های بزرگ كشور استفاده كنیم. در برنامه پیشنهادی خود چندین راه حل برای حل مشكل حمل و نقل كشور از طریق مگاپروژه توضیح دادم كه اجرای این روشها نیازمند همكاری و همدلی بین دولت و مجلس است. بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم و با بسیاری از سران كشورهای بزرگ دنیا در ارتباط هستم.

وی افزود: بسیاری از كشورها جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی كردند بنده قول می دهم تمام توانم را در این حوزه بكار گیرم تا بتوانیم مشكلات حوزه حمل و نقل كشور حل كنیم. از همه نمایندگانی كه در جلسه امروز برای موافقت با بنده ثبت نام كردند سپاسگزارم. مسئله بعدی بحث مسكن است كه پاشنه آشیل كشور می باشد. مسئله مسكن هم مطالبه رئیس جمهور و هم مطالبه به حق مردم است.

وی در ادامه با اشاره به اینكه سهم مسكن در سبد خانوار مردم در برخی از كلانشهرها به بیش از 60 درصد رسیده است گفت: متاسفانه سهم مسكن در سبد خانوار در برخی مناطق 37 درصد و كلانشهرها 60 درصد رسیده است. بحث مسكن معضل جدی است كه برای حل آن باید تمام بخشها دست به دست هم دهند. از خداوند می خواهم به بنده این توان را بدهد تا همه هستی ام را در این حوزه به كارگیرم در بحث مسكن سه مولفه اساسی وجود دارد اول بحث زمین مطرح است 50 درصد هزینه ساخت مسكن به زمین بازمی گردد براساس اطلاعات به دست آمده بیش از یك میلیون هكتار زمین در اطراف شهرها متعلق به دولت است كه با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسكن و مصوبات دولت می توان برای ساخت مسكن از آن استفاده كرد.

قاسمی گفت: از مجلس می خواهم كمك كند از مناطق محروم و روستاها محرومیت زدایی كنیم، ان شاءالله این اتفاق خواهد افتاد، در موضوع محرومیت زدایی شرایط امروز، شرایطی نیست كه مسئولین از آن راضی باشند و موجب نگرانی نباشد، به خصوص دولت سیزدهم كه در این حوزه دغدغه مند می باشد،پس ما همه وجودمان را خواهیم گذاشت تا این مشكل را رفع كنیم.

وی با اشاره به ساختار وزارتخانه راه و شهرسازی بیان كرد: ما در وزارتخانه به اصلاح ساختاری نیاز داریم، به كارگیری افراد انقلابی، جهادی، پاكدست و شایسته از اهداف ما خواهد بود، همچنین به مباحثی چون حذف امضاهای طلایی، تمركززدایی در مقررات از جمله در طرح هادی روستایی و طرح جامع شهرها و همچنین به كارگیری نخبگان برای حل مشكلات در كیفیت ساخت توجه خواهد شد.

قاسمی عنوان كرد: كیفیت ساخت مسكن در كشور پایین می باشد، كیفیت ساخت جاده ها و نیز اصلا خوب نیست، باید از به كارگیری نخبگان و موسسات و شركت های دانش بنیان این مشكل را هم رفع كنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان كرد: اینجانب ضمن تشكر از همه شما عزیزان، باتوجه تجربه ای كه در دوران وزارت در ادوار گذشته دارم معتقدم كه با تعامل با مجلس مشكلات رفع می شود، قطعا به تعمال با كمیسیون ها و نمایندگان و ارائه گزارش كار و پیشنهادات توجه خواهم كرد چرا كه با اینكار می توانیم مشكلات كشور را رفع كنیم.

قاسمی بیان كرد: خانمی از نمایندگان مجلس اشاره كردند كه یك ایثارگر در یك كارخانه كار و در همان جا زندگی می كرد، قطعا به مسكن ایثارگران توجه خواهم كرد چرا كه این مهم وظیفه ما می باشد، قطعا این موضوع در دستور كار خواهد بود.

وی در پایان اضافه كرد: اینجانب 10 دستور كار را برای وزارتخانه تدوین كردم كه در اولین روز كار وزارتخانه این برنامه ها را ابلاغ خواهم كرد.

وی در ادامه گفت: امروز بسیاری از مردم حتی هزینه ساخت مسكن را نیز ندارند كه بنده برای آن راه حلهای متعددی را پیش بینی كردم ازائه تسهیلات با سود پایین یكی از این موارد است. در سال 88 17 درصد سهم تسهیلات بانكها مربوط به مسكن بود اما این رقم در سال گذشته به كمتر از 5 درصد رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت همكاری تمام بخشها برای حل مشكل مسكن گفت: در دولت شورای عالی مسكن شكل خواهد گرفت و به همكاری تمام مجموعه ها در این مسیر تامین مسكن گام برخواهیم داشت. در خصوص محرومیت زدایی نیز باید بگویم من خودم از مناطق محروم آمدم و با اكثر مناطق محروم كشور آشنا هستم در بحث راه های روستایی نیز باید بگویم امروز 32 هزار كیلومتر جاده روستایی ساخته شود مردم برای رفتن به بیمارستان در برخی روستاها راه نداشته و باید از مسیر صعب العبور بروند كه این حق مردم بعد از 42 سال نیست.
منبع: ایسنا

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی