پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

تصویب كلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی/ طرح به صورت دو شوری بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس با كلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی به صورت دو شوری موافقت كردند.

1400/04/08
|
13:26

، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 8 تیرماه) مجلس شورای اسلامی با كلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورش غیردولتی با 166 رأی موافق، 41 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند كه بر این اساس، طرح به صورت دو شوری بوده و برای بررسی جزئیات به كمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع خواهد شد.

علیرضا سلیمی نماینده محلات و مخالف كلیات این طرح در سخنانی اظهار داشت: تغییر قوانین با سرعت و به صورت پیاپی بی‌ثباتی در اجرا را برای مسئولین به دنبال دارد.

وی افزود: ما سال 98 یك مصوبه در این حوزه داشتیم، همچنین سال 89 برای همین حوزه و سال 96 نیز اساسنامه صندوق توسعه مدارس غیردولتی را تصویب كردیم و یك بار نیز سال 95 قانون تأسیس مدارس غیردولتی را تنظیم و به تصویب رساندیم و الان نیز بار دیگر در این باره قانونی در مجلس در حال بررسی است.

نماینده محلات ادامه داد: مشكل دیگری كه در این طرح وجود دارد مغایرت آن با ماده 138 آیین‌نامه است، چرا كه بر اساس آیین‌نامه یك طرح نمی‌تواند بیش از یك موضوع را در خود داشته باشد اما این طرح هم بحث مدارس غیرانتفاعی را در محتوا دارد و هم بحث پیش دبستانی و مهدكودك‌ها را. همچنین در بخشی از این طرح آمده كه مسئولینی نمی‌توانند مدرسه غیرانتفاعی را در زمان مسئولیت خود تأسیس كنند اما حالا تكلیف مسئولینی كه پیشتر با سوء استفاده از قدرت این كار را كرده‌اند و چندین مدرسه را تأسیس كرده‌اند، چیست؟

سیدناصر موسوی لارگانی یكی دیگر از مخالفان كلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی گفت: مشكل مدارس غیرانتفاعی مسائلی نیست كه كمیسیون در قالب این اصلاحیه مطرح كرده و اگر می‌خواهید از این مشكلات مطلع شوید باید در تجمعاتی كه مقابل مجلس برگزار می‌شود شركت كنید و از این عزیزان سوال نمایید، مسئله معیشتی یكی از مشكلات اصلی آنها است، آیا مشكل مدارس غیرانتفاعی این است ما بعد از این همه سال اسم یك شورا را تغییر دهیم و از كیفیت آموزش غفلت كنیم و جای تعجب است كه ما بعد از گذشت سال‌ها تازه به فكر نظارت بر مدارس غیرانتفاعی افتادیم.

سیدغنی نظری خانقاه به عنوان آخرین مخالف كلیات طرح پیشنهادی كمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه علنی امروز مجلس طی سخنانی اظهار كرد: در این طرح دغدغه اصلی مردم در مدارس غیرانتفاعی مورد توجه قرار نگرفته است، آیا اینكه عنوان سازمانی را تغییر دهیم اصلاحی در آموزش و پرورش ایجاد می‌شود.

وی افزود: در اصلاح قوانین جلب منفعت و دفع ضرر از ذینفعان را باید مورد توجه قرار دهیم اما در این طرح به مطالبات معلمان توجه نشده، همچنین اینكه حوزه‌های علمیه نباید مدرسه عنوان شوند، جای تعجب است و گفته شده مدرسه باید از آموزش و پرورش مجوز داشته باشد در حالی كه سال‌هاست مدارس علمی با این عنوان شناخته می‌شود، چه مفهومی دارد؟ بازی با كلمات در این طرح چه مشكلی از نظام آموزش و پرورش حل می‌كند و شهریه های نجومی و كیفیت آموزشی در این طرح تعیین تكلیف نشده است.

سیدمحمد مولوی نماینده آبادان در مجلس و موافق كلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی تأكید كرد: 200 هزار نفر در مدارس غیرانتفاعی مشغول هستند و اسناد بالادستی و شاخص‌های آموزشی در تدوین این طرح مورد توجه قرار گرفته است و همین طور مطالبات این كادر آموزشی نیز یكی از نكات مثبت این طرح است.

وی افزود: متأسفانه شفافیت در عملكرد مدارس غیرانتفاعی وجود ندارد و این طرح این شفافیت را ایجاد می‌كند. معلمانی با حداقل حقوق در این مدارس بدون امنیت شغلی كار می‌كنند كه این طرح مشكلات آنان را حل می‌كند، همچنین یكی دیگر از اهداف این طرح جلوگیری از تعارض منافع است چرا كه امروز كسانی كه در بدنه آموزش و پرورش هستند چندین مدرسه غیرانتفاعی دارند.

مولوی تصریح كرد: بحث انتقال مدیریت مهدكودك‌ها به آموزش و پرورش نیز موضوعی است كه نیاز به قانون دارد و مگر می‌شود این انتقال صورت بگیرد اما با همان قانون بهزیستی مهدكودك‌ها را مدیریت كرد لذا ضرورت داشت كه اصلاحی بر وضع موجود اتفاق بیفتد.

محمدمهدی زاهدی به عنوان موافق كلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی با اشاره به اظهارات مخالفان گفت: به نظر می‌رسد مخالفان بزرگوار توجه كافی به محتوا نداشته‌اند چرا كه این طرح 4 محور اصلی دارد و دو محور آن كاملا مطابق با مطالبات رهبری تدوین شده است. آنجا كه رهبری تأكید داشتند متولی امر مهدكودك‌ها باید آموزش و پرورش باشد و به صراحت اعلام كردند این موضوع را و همین طور تأكید كردند كه نباید از نام مدرسه سوء استفاده شود، ما در این طرح به آن توجه كردیم.

وی افزود: متأسفانه به عنوان مثال موضوع سوء استفاده از مدارس در مدارس طبیعت رخ می‌دهد و در آن آموزش‌هایی به فرزندان ما داده می‌شود كه خلاف منافع ملی و آموزه‌های اسلامی ما است. همچنین برخی از دوستان به موضوع تغییر نام مدارس علمیه اشاره می‌كنند اما باید عرض كنم مدارس علمیه در آن استثنا شده و الزامی به تغییر آن نیست.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأكید كرد: این قانون به مطالبه معلمان پاسخ می‌دهد و به اولیای مدارس نیز توجه می‌كند و حقوق دریافتی و آورده مدارس را در یك سامانه‌ای به طور شفاف اعلام كرده و برای مجلس نیز دسترسی ایجاد كرده و نظارت را بالا می‌برد و مشخص می‌شود كه یك مدرسه غیرانتفاعی چه میزان شهریه می‌گیرد و چه میزان پرداختی دارد.

حسین محمدصالحی دارانی در موافقت با كلیات طرح پیشنهادی كمیسیون آموزش گفت: این طرح ناقض قوانین قبلی نیست بلكه مكمل آنها است و به دنبال ساماندهی مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی است.

وی ادامه داد: زمانی كه مدارس كم بود، این مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی بودند كه به كمك نظام آموزش و پرورش آمدند و حالا باید از آنها حمایت شود. اگر ماده 5 این طرح را مطالعه كنید و این ماده به درستی اجرا شود، اتفاق خوبی در نظام آموزش و پرورش می‌افتد.

نماینده فریدن و چادگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت در مجلس تأكید كرد: مدارس غیرانتفاعی تنها به مدارس شهرهای بزرگ و كلانشهرها خلاصه نمی‌شود و مدارسی در شهرهای كوچك با حداقل هزینه و شهریه به آموزش و پرورش كمك می‌كند و باید از آنها حمایت كرد در حالی كه در بعضی از شهرها مدارس مخروبه داریم، مدارس غیرانتفاعی برای تأسیس هزاران مشكل و ایراد و سختی را تحمل می‌كنند.

وی در پایان تصریح كرد: حقوق معلمان و احقاق حق كاركنان مدارس غیرانتفاعی در این طرح مورد توجه قرار گرفته، چطور معلمان دارالقرآن‌ها با چند ماه كار در آموزش و پرورش دغدغه معیشت‌شان مهم است اما معلمان غیرانتفاعی با سال ها خدمت مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

علیرضا منادی سفیدان رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طی سخنانی در خصوص طرح پیشنهادی كمیسیون متبوعش گفت: در باب آموزش و پرورش و مدارس غیرانتفاعی قانونی داریم اما قوانین موجود از 7 سال به بالا است اما از صفر تا 6 سال هیچ قانونی وجود ندارد و آموزش و پرورش با یك خلاء قانونی مواجه است.

وی افزود: با همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت مهدكودك‌ها بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفت و ما بر اساس قانون بودجه 70 میلیارد تومان نیز برای تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت پیش‌بینی كرده و لازم است قانونی برای آن داشته باشیم تا متفاوت از وضع موجود و قانون سابق بهزیستی باشیم.

وی افزود: متأسفانه امروز از بخشی از معلمان آموزش غیرانتفاعی بیگاری گرفته می‌شود و ما باید مقابل این استثمار بایستیم و وضعیت این معلمان را شفاف كنیم و وضعیت دریافتی معلمان مدارس غیرانتفاعی و همین طور این مدارس شفاف شود و نظارت بر عملكرد آنها در اولویت باشد و مشخص شود هزینه و پرداخت‌‌های آنها چقدر است. ما حامی مدارس غیرانتفاعی هستیم اما بعد نظارتی مجلس نیز باید وجود داشته باشد و تقویت شود.

نماینده تبریز تأكید كرد: تعارض منافع یكی دیگر از مسائل دیده شده در این طرح است و در زمان مسئولیت پیش‌بینی شده است كه افراد حق تأسیس مدارس غیرانتفاعی را نداشته باشند و نكات مثبت دیگری كه در این طرح دیده شده می‌تواند بسیاری از مسائل را مرتفع كند ضمن اینكه كمیسیون این آمادگی را دارد كه برخی نگرانی‌های دوستان نماینده را به صورت دو شوری بررسی كرده و اصلاح نماید لذا امیدوارم با موافقت نمایندگان این طرح قرار گرفته و به صورت دوشوری در كمیسیون نكات مطروحه دوستان لحاظ شده و نكات مورد نظر به آن اضافه گردد.



اشكالات مدارس غیرانتقاعی با اصلاح قانون مرتفع نمی شود/حداقل و حداكثر پرداخت ها مشخص نیست

نصراله پژمان فر در جریان بررسی كلیات طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراكز آموزش و پرورش غیردولتی به استناد اصل 30 قانون اساسی اخطار داد و گفت: براساس اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان را برای همه تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد لذا وظیفه آموزش رایگان اصل اولیه است اما روزی در كشور تصمیم گرفته شد كه مسئله آموزش با كمك و مشاركت اولیا حل و فصل شود لذا مدارس غیرانتفاعی تاسیس شد كه این خلاف اصل قانون اساسی است.

رئیس كمیسیون اصل 90 مجلس افزود: این مسائلی كه در طرح مذكور آمده مشكل مدارس غیرانتفاعی را حل نمی كند، متاسفانه مدارس غیرانتفاعی از روش های متنوع آموزش استفاده می كنند كه اغلب برگرفته از روش های كشورهای غربی بدون بومی سازی است از سوی دیگر پرداخت و شهریه های این مدارس حداقل و حداكثر مشخصی ندارد و در كنار این موضوع شاهد پرداخت نامناسب معلمین نیز هستیم.

وی ادامه داد: اعطای مجوز در آموزش و پرورش نیز مورد سواستفاده برخی جریان های سیاسی قرار گرفته و از سوی دیگر شاهد بهانه گیری هایی هستیم كه یكی از این موارد وجود ساختمان های غیراستاندارد مدارس غیرانتفاعی است لذا كمیسیون آموزش مجلس باید این مشكلات را حل و فصل كند.

دكترقالیباف رئیس مجلس در ادامه این اخطار را وارد ندانست و گفت: تاسیس و اداره مدارس غیرانتفاعی به قانون تبدیل شده و شورای نگهبان آن را تائید كرده است، همچنین در این مدارس افراد به صورت داوطلبانه فعالیت می كنند یا آموزش می بینند لذا مغایرتی با قانون اساسی ندارد.

رئیس مجلس افزود: علاوه بر این در طرح فوق الذكر اعطای مجوزها را محدودتر كرده هرچند همان طور كه رئیس كمیسیون آموزش گفت اشكالاتی حتما به طرح وارد است از همین جهت این طرح در صورتی كه رأی بیاورد چون دو شوری است مجددا در كمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد.



برخی معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی با بیش از 17 سال سابقه از بیمه و مزایا محروم هستند



رحمت الله نوروزی نیز در تذكر شفاهی گفت: ضمن تشكر از آقای قالیباف به دلیل اینكه در جلسه روز گذشته روسای كمیسیون ها، اشتغال و اقتصاد را كه دغدغه مردم است، رویكرد مجلس دانستند، اما این سوال ایجاد می شود كه چرا طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی در اولویت قرار گرفته است؟ این طرح كدام یك از مشكلات فرهنگیان را حل می كند؟

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه و مسئولیت خود در آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر معلمی كه در مدارس غیرانتفاعی بیش از 17 سال سابقه فعالیت دارد نه از بیمه برخوردار است و نه مزایا دریافت می كند. این موضوعات در كدام قسمت طرح مذكور دیده شده است؟

وی با بیان اینكه برخی از فرهنگیان در حال حاضر حقوق 400 یا 700 هزار تومانی دریافت می كنند! اضافه كرد: مقام معظم رهبری فرمودند كه آموزش و پرورش سنگ بنای آینده و ركن ركین نظام است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان این پرسش كه این طرح چه باری از وضعیت اقتصادی فرهنگیان كم می كند؟ تصریح كرد: در این حوزه قوانینی داریم كه باید شورای راهبردی تنقیح قوانین را دریابید.

دكتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكر این نماینده گفت: این طرح در دستور كارِ امروز قرار گرفته، زیرا ما ملزم به رعایت قانون آیین نامه داخلی مجلس هستیم.

رئیس قوه مقننه كشورمان افزود: اینكه موضوعات اقتصادی در اولویت است، قطعی است، اما آموزش و پرورش نیز از موضوعات مهم كشور است./
خبرگزاری خانه ملت

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی