پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

ساز و كار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری مشخص شد

نمایندگان مجلس نحوه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح كرده و ساز و كار جدیدی برای آن در نظر گرفتند.

1403/02/09
|
10:10

نمایندگان در نشست علنی امروز (یكشنبه، 9 اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در خصوص طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی جهت تامین نظر این شورا با اصلاح ماده 23 این طرح، با 162 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.

ماده 23 به پیشنهاد كمیسیون و رأی نمایندگان به شرح زیر اصلاح شد: ماده (120) قانون مالیات­های مستقیم و تبصره آن به­شرح زیر اصلاح می­شود:

ماده 120- درآمد مشمول مالیات موضوع این فصل صددرصد (100%) درآمد حاصله خواهد بود. در صورتی كه درآمد فوق غیرنقدی باشد، در خصوص دارایی‌های موضوع ماده (46) این قانون، ارزش روز موضوع تبصره (1) ماده (48) این قانون و در خصوص سایر دارایی­ها، بهای روز تحقق درآمد، مأخذ محاسبه مالیات قرار می­گیرد.

تبصره 1- در مورد صلح معوض و هبه معوض، درآمد مشمول مالیات موضوع این فصل‌عبارت است از مابه­‌التفاوت ارزش عوضین كه بر اساس مقررات این ماده تعیین می­شود برای هر یك از متعاملین كه از ‌معامله‌ منتفع شده است.

تبصره 2– ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده در مورد املاكی كه در اجرای مفاد ماده (64) این قانون برای آن‌ها ارزش معاملاتی تعیین شده است، تا زمان استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (16 مكرر) قانون پایانه­های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، ارزش معاملاتی مذكور است.»

همچنین نمایندگان در ادامه به رسیدگی به ماده 24 این طرح جهت تأمین نظر شورای نگهبان پرداختند و آن را با 161 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه اصلاح كرده و به تصویب رساندند.

بر اساس ماده 24 اصلاحی: یك ماده به‌عنوان ماده (124) به ذیل فصل ششم باب سوم قانون مالیات­های مستقیم به­شرح زیر الحاق می‌شود:

«ماده 124- موارد زیر در خصوص اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات موضوع این فصل می‌باشد:»

بندهای (الف) و (ب) ماده (24) به شرح زیر اصلاح شد:

«الف- ما‌به‌التفاوت مبالغ مندرج در صورتحسابهای الكترونیكی از قبیل صورتحساب‌های الكترونیكی انتقال دارایی‌های موضوع ماده (46) این قانون و دارایی­های دارای شماره یا شناسه­ منحصربفرد موضوع بند «ح» ماده (16 مكرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، با مجموع «وجوه پرداختی، ارزش ریالی دارایی‌های معاوضه شده یا ارزش ریالی بدهی‌های تهاتر شده» به‌عنوان مابه‌ازای انتقال آنها، حسب مورد برای هر یك از طرفین كه منتفع شده؛

ب- به میزان مبلغ تسویه­نشده در خصوص صورتحساب­های الكترونیكی دارای تاریخ تسویه از قبیل انتقال دارایی‌های موضوع بند «الف» این ماده به صورت نسیه و صورتحساب‌های الكترونیكی موضوع تبصره (6) ماده (16 مكرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان كه با لحاظ تمدید تاریخ تسویه صورتحساب‌های الكترونیكی فوق، حداكثر پس از گذشت پنج سال از تاریخ صدور آن به طور كامل تسویه نشده، به‌صورت علی­الحساب در سال اتمام مهلت مذكور حسب مورد برای خریدار یا دریافت كننده وجه كه منتفع شده؛ در صورت تسویه موارد ذكر شده در این بند، سازمان موظف است مالیات علی­الحساب پرداختی فوق را حداكثر ظرف سی­ روز پس از تاریخ تسویه مسترد نماید.»‏

تبصره‌های (1) تا (3) ماده (124) به شرح زیر اصلاح و یك تبصره به عنوان تبصره (4) به این ماده الحاق شد:

«تبصره 1- مواعد مربوط به مالیات موضوع این فصل در خصوص اشخاص غیرتجاری، مطابق تبصره‌های (1) و (2) ماده (16 مكرر) قانون پایانه­های فروشگاهی و سامانه مؤدیان می‌باشد.

تبصره 2– اخذ مالیات موضوع این ماده و اعمال معافیت موضوع ماده (126) این قانون، مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (16 مكرر) قانون پایانه­های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره 3- آن بخش از درآمد موضوع این ماده كه از طریق اعضای خانوار یا پدر یا مادر یا اجداد یا فرزندان محقق شده، مشمول پرداخت مالیات موضوع این فصل نمی‌باشد. شرط برخورداری از این معافیت در خصوص اعضای خانوار، تأیید یا ثبت اطلاعات خانوار بر اساس مقررات مربوط است.

تبصره 4- آیین‌نامه اجرایی‌ این ماده حداكثر یك‌سال پس از تاریخ لازم­الاجرا شدن این ماده توسط سازمان تهیه می‌شود و به­تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

بر اساس مصوبه نمایندگان تبصره (4) حذف شد و یك ماده به طرح الحاق شد:

«ماده الحاقی- یك بند به شرح زیر به عنوان بند(ج) به ماده(22) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاق می‌شود:

عدم صدور صورتحساب الكترونیكی توسط اشخاص موضوع ماده (16مكرر) این قانون، به میزان ده درصد (10%) كل مبالغی كه صورتحساب‌های الكترونیكی آن صادر نشده یا اصل مالیات متعلق، هر یك بیشتر باشد.

اشخاص فوق در صورت تكرار تخلف فوق، مشمول مجازات‌‌های موضوع تبصره‌ (1) ماده (23) این قانون می‌شوند.»

رئیس مجلس در پاسخ به تذكر سلیمی: رسیدگی به ارجاعات شورای نگهبان در صحن طبق روال قانونی آیین‌نامه داخلی مجلس صورت می‌گیرد

به گزارش خانه ملت، علیرضا سلیمی در جریان رسیدگی به این بخش از طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تذكری با استناد به ماده 197 و 198 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس عنوان كرد: حذف یك موضوع برای تأمین نظر شورای نگهبان و الحاق یك موضوع دیگر؛ امری زائد است و كمیسیون صرفاٌ باید موضوع را حذف یا اصلاح كند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در تذكر دیگری با استناد به ماده 199 آیین‌نامه داخلی مجلس با بیان اینكه موضوع برگشتی از شورای نگهبان باید مطابق شور دوم رسیدگی شوند، عنوان كرد: لازم است در جریان رسیدگی به این موضوعات پیشنهادات موافق و مخالف مورد بحث و بررسی قرار گیرد و طبق آیین‌نامه عمل شود.

دكتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذكر با بیان اینكه روال آیین‌نامه بر اساس ماده 199 در حال طی شدن است و ارائه پیشنهادات از سوی نمایندگان ایرادی ندارد، اظهار داشت: عموماً پیشنهادی از سوی نمایندگان به ثبت نمی‌رسد، در غیر این صورت امكان طرح پیشنهادات وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح كرد: از سوی دیگر آیین‌نامه گفته است برای تأمین نظر شورای نگهبان نباید مواد جدیدی به طرح‌های مورد بررسی اضافه شود كه در اینجا نیز هیچ تغییر ماهوی صورت نگرفته و اگر الحاقی داشته‌ایم در واقع همان اصلاح ماده قبل بوده و ایرادی به آن وارد نیست./
منبع: خبرگزاری خانه ملت

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی