وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینكه حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست، گفت: برای حل مشكلات آموزش و پرورش به كمك دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی و در یك كلام به وفاق ملی نیاز داریم.
رضامراد صحرایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ضمن قدردانی از اظهارات نمایندگان موافق اظهار كرد: انتظار میرفت همكار دانشگاهیام كمی تحقیق میكرد و بعد مطالب را بیان میكرد. امیدوارم آنچه در مورد شخص بنده گفته شد در صورت صحت، خدا من را هدایت كند و در صورتی كه صحت نداشته باشد كه ندارد، خداوند حقیقت را آشكار و دل و ذهن افراد را نسبت به من نرم و مهربان كند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار كرد: اگر ایران قوی و عزیز و اقتصاد خوب و جامعه باصلابت و مومن میخواهیم راهش از آموزش و پرورش قوی است، منتها حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست. برای آنكه آموزش و پرورش به جایگاه خود برسد باید همه همراه شویم، آموزش و پرورش به كمك دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.
صحرایی با بیان اینكه باید خلأ ارتباطی و شناختی با نسل فعلی را از بین ببریم، تصریح كرد: باید دانش آموزان را از چنگال وحشی فضای مجازی نجات داد، همچنین باید فنی و حرفهای و هنرستان را تقویت كرد و برای دختران برنامه ریزی داشت. سبك زندگی ایرانی – اسلامی را آموزش داد و فرهنگ ایرانی را نهادینه كرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: باید برای همه معلمان فعلی برنامه داشت و برای تضمین كیفیت برنامه ریزی كرد.
وی خطاب به نمایندگان اظهار كرد: من رضامراد صحرایی روستازادهای هستم كه هنوز بوی خاك خیس آن بهترین عطر مشامم است، تنها با پشتوانه انقلاب و نظام مدارج را طی كردم و در بیش از 20 كشور جهان تدریس داشتم. براساس تجربیات میگویم كه تمامی راهها از مدرسه میگذرد هر پایه باید یك مهارت را بیاموزد و مدیران باید برای راهبری چنین مدارسی آمادگی داشته باشند.
صحرایی با بیان اینكه اصلیترین ركن تربیت خانواده است، اظهار كرد: اگر مسلط به مدرسه، مسجد و خانواده شكل بگیرد همه مشكلات قابل حل است؛ پیام انقلاب اسلامی عدالت است اما فاصله مدارس از یكدیگر و كیفیت مدارس دولتی به گونهای است كه خانوادهها دغدغه ثبت نام فرزندانشان را در مدارس دارند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینكه نظام رتبهبندی باید براساس صلاحیت حرفهای و توانمندی تخصصی و عمومی معلمان باشد، تصریح كرد: باید كلاس را به محل یادگیری و نه محل آموزش تبدیل كرد راه آن استفاده از شیوههای نوین مثل آموزش تلفیقی و تركیبی است كه باید برای این كار هم معلمان آموزش ببینند.
وی با بیان اینكه مساله امور تربیتی و پرورشی مهم است، ادامه داد: تربیت و تزكیه مهمتر از تعلیم است ما 59 هزار مربی پرورشی كم داریم كه امسال 11 هزار معلم پرورشی جذب میكنیم و باید تا پنج سال آینده این روند ادامه داشته باشد تا این كمبود جبران شود.
صحرایی درباره زمان حضورش در مورد فعالیت بنیاد سعدی در اینستاگرام اظهار كرد: بنیاد سعدی بنیادی برای گسترش زبان فارسی با دنیاست كه راه ارتباطی ما از طریق صفحات فضای مجازی است. آنها در ایامی همچون نوروز و یلدا برای ما شعر میخوانند و میفرستند اینكه آنها در خانهشان بیحجاب هستند را ما باید پاسخ بدهیم. آنها در خارج از كشور زندگی میكنند و برایمان شعر به زبان فارسی میخوانند افتخار ما این است كه كتب زبان فارسی را به تمام دنیا بردهایم و به آنها ایران را معرفی كردهایم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینكه ما پنج چالش جدی در آموزش و پرورش داریم، اظهار كرد: ناكارآمدی نظام حكمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول آن، كمتوجهی به ارتقاء كمی و كیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش، ضعف در بهرهوری زیرساختها و ناترازی در منابع و مصارف، ضعف در كیفیت و ناكارآمدی برنامههای آموزشی و جهتگیری عدالت و كاهش فرصتهای برابر پنج چالشی است كه باید آن را رفع كنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه تصریح كرد: عبور از چالشهای این وزارتخانه بدون كمك شما غیرممكن است، مسائل آموزش و پرورش دستگاهی نیست بلكه مسائل ملی است و حل آنها نیازمند عزم ملی است. برای تحول در آموزش و پرورش ما دو برنامه را ارائه كردیم یك برنامه فوری و یك برنامهای كه در بازه دو ساله اجرایی خواهد شد. یكی از برنامههای فوری ما تكمیل فرآیند رتبهبندی است. رتبهبندی معلمان كه افتخار خانه ملت بود و كار شما شاهكار بود. حمایت دولت هم شاهكار بود اما در اجرا موفق نشد. آییننامهای كه برای رتبهبندی معلمان نوشته میشود باید بر مبنای وظایف معلمان و ماموریتی كه آنها برعهده دارند باشد. در 50 روزی كه بنده سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارم نشان داد كه میتوان كار جهادی انجام داد.
صحرایی در ادامه تاكید كرد: بیش از 75 هزار نفر رتبه گرفتهاند و نزدیك 300 هزار نفر اعتراض ثبت كردند. بنده به معلمان قول میدهم كه آییننامه رتبهبندی را اصلاح كرده و آن را در مسیر درست پیش ببرم. رتبهبندی باید براساس ماموریت معلمان اصلاح شود. مساله بعدی كه با فوریت باید دنبال شود ساماندهی نیروی انسانی است ما بازنشستگان زیادی داشتیم و بحث كمبود معلم در اول مهرماه چندین سال است كه مطرح است. یك آزمون استخدامی برگزار كردیم و یك آزمون استخدامی دیگر تا قبل از مهرماه برگزار خواهیم كرد. ما معتقد هستیم كه ساماندهی نیروی انسانی بسیار موضوع مهمی است.
وی در ادامه خاطر نشان كرد: در بحث امتحانات نهایی امسال 40 درصد به صورت قطعی در كنكور تاثیر دارند ما 5600 حوزه امتحانی داریم و ممكن است در جایی چند دقیقه با تاخیر امتحان شروع شده باشد وظیفه من صحت و سلامت آزمون و محتوای دقیق آن است ما تلاش كردیم تا هر روز بهتر از دیروز باشیم، سوالات امتحان نهایی متناسب با مطالب كتب درسی طراحی شود. تعیین تكلیف نیروهای مهرآفرین، خرید خدمات و سرایداران مدارس از دیگر اولویتهایی است كه ما آن را با جدیت دنبال خواهیم كرد. بحث آموزش تابستانی نیز با كمك سایر دستگاهها در دستور كار قرار دارد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان كرد: در كنار برنامههای فوری برنامههای اولویتدار دیگری داریم كه تا پایان دولت باید به سرانجام برسد. اول اجرایی سازی سند تحول بنیادی، دوم تحول در سازوكار جذب، تربیت و ارتقاء معلمان، سوم كارآمدسازی نظامات و سازوكارهای راهبردی آموزش و پرورش، چهارم عدالت تربیتی، پنجم تمركز بر مدرسه، ششم كارآمدی نظام تامین و تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش، هفتم استانداردسازی و توسعه فضا و تجهیزات آموزشی و هشتم ارتقای توانمندیهای خانواده، از سویی دیگر 190 اقدام ذیل تحول سند بنیادین و بیانات مقام معظم رهبری ارائه شده است نقش راه اجرایی سازی سند تحول را در سریعترین زمان ممكن و كمتر از شش ماه برای تصویب آماده میكنیم.
صحرایی ادامه داد: در قالب برنامه هفتم نیز یك بند برای اجرای این سند پیش بینی شده است، در بحث تربیت معلم و توانمند سازی معلمان نیز برنامه داریم چرا كه معلمان ما بزرگترین سرمایه كشور هستند شخصیت معلم باید ساخته شود تا بتواند شخصیت دانش آموز را بسازد. تربیت معلم یك اصل اساسی است و رهبری نیز در طول این سالها بر این موضوع تاكید داشتند. برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلم داریم جذب دانشجویان نخبه در دانشگاه فرهنگیان و تاسیس مركز ملی توانمند سازی معلمان و ایجاد دو پردیس در دانشگاه فرهنگیان به عنوان پردیس تربیت مدیر و پردیس تقویت معلم از جمله این برنامهها است در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان برنامه داریم خیر این صندوق باید به فرهنگیان برسد.
وی در پایان بیان كرد: ملت ایران امروز فرزند شما در مقابلتان ایستاده، در تعامل با مجلس شورای اسلامی همواره برای مجلس احترام قائل بودم و معتقد هستیم كه حرف مجلس شورای اسلامی حرف ملت است ما باید در مدرسه تمركز كنیم چرا كه دشمن در مدرسه تمركز كرده است بنده تسلیم در برابر امر خدا و تسلیم در برابر تصمیم نمایندگان هستم.
منبع: ایسنا