یك عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از اجرایی نشدن تكالیف قانونی وزارت نفت مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خودروها و خانوارها انتقاد كرد.
مالك شریعتی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سوال خود از اوجی وزیر نفت را مطرح كرد مبنی بر اینكه چرا وزارت نفت به تكلیف قانونی خود مصرح در بند (ح) تبصره یك قانون بودجه 1400 مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها عمل نمی كند؟
وی قبل از توضیح درباره سوالش گفت: چرا وقتی چیزی در دولت تصویب میشود و ناگهان ضد آن در مجلس شورای اسلامی صدایی بلند میشود آن موضوع را لغو میكنند. صحبت من ناظر به تصمیم اخیر رئیس جمهور برای تخفیف 70 درصدی در قبوض گاز است این موضوع عمدتا شامل كسانی میشود كه مصرف گازشان زیاد است.
شریعتی در ادامه با اشاره به سوالش اظهار كرد: مجموع تولید گاز مایع 12 میلیون تن است كه همان ال پی جی و كپسولهایی است كه در اختیار مردم قرار گرفته است. ال پی جی با ال ان جی و سی ان جی فرق دارد. ال ان جی همان گاز مایع تحت فشار و سرمای عمیق و سی ان جی گاز مایع فشرده داخل كپسولها است. ال پی جی هم تركیب بوتان و پروپان بوده كه ارزش حرارتی بالاتری از بنزین داشته و آلودگی كمتر و بهسوزی بهتری در موتورهای احتراق داخلی دارد.
این عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجموع تولید گاز مایع كشور 12 میلیون تن است اما اكنون به دلیل بهسوزی نامناسب شاهد صفهای طولانی در كشور هستیم و در نتیجه خودروها به صورت غیراستاندارد از این گاز مایع استفاده میكنند.
شریعتی اضافه كرد: سهم پالایشگاهها از گاز مایع 2.5 میلیون تن است كه تقریبا 1.1 میلیون تن مصرف، 400 هزار تن صادرات و یك میلیون تن مصرف غیررسمی است كه عمدتا برای خودروها مصرف میشود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری بودجه سال 1400 اظهار كرد: در بند «ح» 1400 مطالبی آمد تا ساماندهی به نحوی اتفاق بیفتد كه مردمی كه از لوله كشی گاز بهرهمند نیستند با قیمت مناسب گاز مایع داشته باشند و هم وضعیت استفاده در خودروها ساماندهی شود. این اتفاق در بودجه سال 1400 اجرایی نشد. در تبصره 14 سال 1401 در جدول مصارف 2000 میلیارد تومان برای شركت ملی پالایش و پخش پیش بینی شد تا با ساماندهی و راه اندازی جایگاهها موضوع استفاده از سوخت مایع و استاندارد سازی در خودروها را دنبال كند كه آییننامه آن با تاخیر بسیار زیاد آبانماه در هیات دولت تصویب شد. بعد از آن معطل تعیین قیمت در ستاد تنظیم بازار بودند كه آن هم انجام شد.
وی اضافه كرد: بحث استاندارد را مطرح كردم كه استاندارد شماره 4264 سازمان استاندارد در بندهای یك تا 25 كاملا بحث استفاده از استاندارد گاز مایع در خودرو را با جزییات تدوین كرده كه ممكن است احتیاج به بروزرسانی باشد اما این مانعی برای اجرای قانون نیست چون در دهه 70 هم اجرا میشدند.
شریعتی در ادامه بیان كرد: اگر آییننامه اجرا نشود در حكم كاغذ پاره است؛ استفاده غیرمجاز LPG مشكلاتی برای CNG ایجاد كرده چون قیمت پایین، كیفیت بهتر و استهلاك موتور كمتر است و بسیاری از افراد غیررسمی و غیرمجاز از آن استفاده كرده و شبكه CNG را دچار مشكل كردند. بسیار از جایگاهداران در كشور به ویژه در شهرهای كوچك دچار مشكل شده و در حال ورشكستگی هستند كه اگر سریعتر این موضوع اصلاح نشود بسیاری از جایگاهداران دچار ضرر میشوند.
وی ادامه داد: قیمت صادراتی LPG بیشتر از بنزین نیست؛ در تبصره 14 قیمت صادراتی میانگین بنزین و گازوئیل 700 دلار و LPG را 500 دلار آورده پس در صورت جایگزین، اثر اقتصادی برای دولت دارد. بسیاری از این كشورها تولیدكننده گاز مایع نیستند و با قیمت گزاف میخرند و استفاده میكنند.
شریعتی با اشاره به سابقه استفاده از این سوخت در دهه 70 گفت: ابتدا تاكسیها از این سوخت استفاده كردند اما به دلیل آن كه میزان تولید در آن زمان كم بود كنار گذاشته شد و وزارت نفت در دولت قبلی بدون كار كارشناسی و علمی آن را حذف كرد كه این موضوع خلاف بحث پدافند غیرعامل است.
این نماینده مجلس با بیان اینكه در برخی شهرها مشكل قاچاق و استفاده غیراستاندارد خودروها از این سوخت وجود دارد، گفت: میتوان بحث آلودگی هوا را از طریق استفاده از این سوخت كاهش داد و خودروهای حمل و نقل عمومی از آن استفاده كنند. به نظر میرسد بدنه وزارت نفت نمی خواهند این موضوع را دنبال كنند.
وی افزود: سهم شركت ملی نفت از متان، میعانات گازی و نفت خام 14.5 درصد است اما به دیل غفلت در ادوار گذشته و عدم توجه دولت محقق نشده، این احتمال است كه نمی خواهند از این درآمد بزرگ چشمپوشی كنند البته نمیتوانم قطعی بگویم چون هیچ مستنداتی به ما ارائه نمیدهند. احتمال فساد نیز است لذا نهادهای نظارتی این موضوع را دنبال كنند.
شریعتی در ادامه خاطرنشان كرد: درآمد شركت ملی گاز از این موضوع در سال 98 حدود 5.5 هزار میلیارد تومان، در سال 99 حدود 15 هزار میلیارد تومان، در سال 1400 این درآمد با افزایش تصاعدی به حدود 113 هزار میلیارد تومان رسید و در طی 1400 و 1401 با وجود دنبال كردن بنده برای آوردن ارقامی از آن در بودجه با مخالفت سخت دولت قبل و فعلی روبرو شدیم به همین دلیل به تبصره (14) رفت و خرج مسائل دیگری شد، در لایحه بودجه سال آینده صفر ریال از این درآمد بسیار زیاد آمده در حالی كه پیشبینی درآمد LPG برای سال آینده 200 هزار میلیارد تومان است؛ بحث ما این نیست كه این موضوع برای هزینههای جاری صرف شود بلكه میتواند برای هزینههای سرمایهگذاری مورد استفاده قرار گیرد اما با نظارت مجلس باشد.
شریعتی در پایان گفت: مجموعاً 8 میلیون تن مصرف و صادرات داریم اما معلوم نیست برای 4 میلیون تن از 12 میلیون تن تولیدی چه اتفاقی می افتد؟ البته بخشی از آن در خطوط لوله تزریق می شود؛ انتقاد ما این است كه چرا مسئولان زمانی كه خودشان در حوزه مسئولیت نیستند، انتقاد می كنند، اما در زمان مسئولیت قدمی پیش نمی برند مثلا آقای سالاری معاون وزیر نفت قبلا انتقاد می كرد كه روابط مالی شركت های تابع وزارت نفت غیرشفاف است اما اكنون هیچكدام از آن ها را در لایحه بودجه نیاورده است.
منبع: ایسنا