نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح مربوط به تغییر در نحوه بررسی لایحه بودجه سالانه را اصلاح كردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه)، ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح ماده(182) قانون آیین نامه داخلی مجلس را رفع و تصویب كردند.
ماده (182) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح میشود و شماره تبصرههای فعلی آن به (4)، (5) و (6) تغییر مییابد و سهتبصره به عنوان تبصرههای (1)، (2) و (3) به ماده مزبور و ماده (180) قانون، الحاق میشود:
ماده 182- دولت موظف است لایحه بودجه سالانه كل كشور را در دو بخش بهترتیب زیر به مجلس تقدیم كند:
الف- مادهواحده مشتمل بر:
1- احكام موردنیاز برای اجرای بودجه كل كشور
2- سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفكیك درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایهای و مالی و اجزای اصلی آنها از جمله: مالیات و حقوق و عوارض گمركی، درآمد ناشی از فروش كالا، خدمات و حقوق مالكانه، منابع حاصل از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآوردههای نفتی و گازی، منابع حاصل از واگذاری سهام، سهمالشركه و اموال دولت و واگذاری اوراق مالی اسلامی
3- ترازهای عملیاتی، سرمایهای و مالی بودجه عمومی دولت
4- فروض برآورد منابع و مصارف بودجه
دولت موظف است این بخش را حداكثر تا اول آبان هر سال به مجلس تقدیم كند. فقط احكامی قابل درج در مادهواحده است، كه اثر مستقیم بر منابع یا مصارف بودجه دارد، یا برای تأمین مالی بخشی از وظایف قانونی دولت از جمله گسترش سرمایهگذاری، حمایت از اشتغال و ازدواج، ترویج فرزندآوری و تأمین مسكن نیازمندان از محلهایی غیر از بودجه عمومی دولت، در نظر گرفته شده باشد.
هیأترئیسه موظف است پس از وصول این بخش، بلافاصله آن را برای اطلاع نمایندگان در «سامانه قانونگذاری و نظارت مجلس»، بارگذاری و به كمیسیون تلفیق و سایر كمیسیونها ارجاع نماید. كمیسیون تلفیق موظف است ظرف پنجروز گزارش خود را در مورد رد یا تأیید كلیات مادهواحده به هیأترئیسه مجلس ارسال كند.
رسیدگی به كلیات مادهواحده در صحن مجلس مطابق بند «ج» ماده (108) این قانون انجام میشود. در جلسه رسیدگی به كلیات، بعد از گزارش كمیسیون تلفیق، گزارش كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد كلیات به مدت دهدقیقه استماع میشود. چنانچه در این مرحله، كلیات مادهواحده بهتصویب مجلس نرسد، دولت موظف است ظرف هفتروز، مادهواحده را با اصلاحات، مجدداً به مجلس تقدیم كند. در این صورت كمیسیون تلفیق دو روز فرصت دارد تا گزارش جدید رسیدگی به كلیات را به مجلس گزارش نماید. در صورتی كه كلیات مادهواحده بهتصویب مجلس برسد، به كمیسیونهای مربوط ارجاع میشود. نمایندگان از زمان تصویب كلیات، پنج روز فرصت دارند پیشنهادهای خود را در سامانه ثبت نمایند.
پس از آن هر كمیسیون موظف است ضمن اطلاعرسانی به نمایندگان پیشنهاددهنده حداكثر ظرف پنج روز(بدون احتساب تعطیلات رسمی) به پیشنهادهای نمایندگان رسیدگی و گزارش كمیسیون مربوط را به كمیسیون تلفیق ارسال كند. كمیسیون تلفیق موظف است حداكثر ظرف ده روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) به پیشنهادهای واصله از كمیسیونها رسیدگی و گزارش آن را، در سامانه بارگذاری نماید.
پس از بارگذاری گزارش كمیسیون تلفیق، كمیسیونها و نمایندگان میتوانند ظرف سه روز پیشنهادهای خود را در مورد گزارش كمیسیون تلفیق ثبت كنند. در زمان مطرحشدن گزارش كمیسیون تلفیق در صحن علنی، ابتداء پیشنهادهای كمیسیونها و سپس پیشنهادهای نمایندگان مورد رسیدگی قرار میگیرد و در مورد آن رأیگیری میشود. همچنین در كمیسیون تلفیق و در صحن، ابتداء به پیشنهادهای مربوط به منابع و سپس به سایر پیشنهادها رسیدگی میشود.
مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش اول، از زمان وصول حداكثر دوماه است. پس از اتمام رسیدگی بخش اول لایحه بودجه، مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از تایید آن شورا به دولت ابلاغ می شود.
ب- جداول تفصیلی مشتمل بر ارقام بودجه:
دولت موظف است حداكثر 10 روز از زمان ابلاغ قانون بخش اول بودجه، با رعایت احكام و سقفهای مصوب موضوع بند «الف» این ماده، جداول تفصیلی بودجه را به همراه نسخه الكترونیكی دارای قابلیت خوانش رایانهای بهگونهای كه ارقام تشكیلدهنده و محاسبات مربوط به هر ردیف قابل مشاهده و پیگیری باشد، به مجلس ارسال كند. سنجههای ارزیابی برنامههای وزارتخانهها و سایر دستگاههای اصلی كه فهرست آن توسط دولت احصاء و به تصویب هیأت وزیران می رسد و در لایحه بودجه نیز ذكر می شود، باید ضمیمه جداول تفصیلی باشد.
هیأترئیسه موظف است بلافاصله پس از وصول این بخش، آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه، بارگذاری و بخشهای مربوط به هر كمیسیون را ارجاع نماید.
نمایندگان پنجروز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در رابطه با جداول در سامانه ثبت كنند. پیشنهادهای نمایندگان در كمیسیونها، كمیسیون تلفیق و صحن مجلس با اولویت رسیدگی به جداول مربوط به منابع بودجه عمومی دولت و منابع و مصارف وزارتخانهها و سایر دستگاههای سیاستگذار، بهتفكیك برنامههای عملیاتی آنها مورد رسیدگی قرار میگیرد.
این بخش منحصراً مشتمل بر ارقام و اعداد جداول است و هیچ حكمی در این مرحله قابل بررسی و تصویب نیست و پیشنهادها نیز نباید مغایر قوانین جاری و مصوبه بخش اول باشد. ترتیب و زمانبندی رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان در كمیسیونها، كمیسیون تلفیق و صحن مجلس، مشابه ترتیب و زمانبندی مذكور در بند «الف» این ماده است.
چنانچه در هنگام رسیدگی به گزارش كمیسیون تلفیق درباره جزئیات ماده واحده یا جداول تفصیلی بودجه، مصوبه كمیسیون تلفیق در صحن مجلس رأی نیاورد، كمیسیون مزبور موظف است حداكثر ظرف سه روز(بدون احتساب تعطیلات رسمی) گزارش جدید خود را به مجلس ارائه كند. در این مرحله نمایندگان یك روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در مورد تغییرات كمیسیون تلفیق ثبت نمایند.
تبصره 1- اعضای كمیسیون تلفیق نمیتوانند در جریان رسیدگی پیشنهاد جدید مطرح كنند. در صورت ضرورت، هیأترئیسه كمیسیون تلفیق میتواند كارگروههایی را برای بررسی موضوعات معین تشكیل دهد. پیشنهاد آن كارگروهها برای بررسی به كمیسیون تلفیق ارائه میشود.
تبصره 2- جلسات كمیسیون تلفیق در محل صحن علنی مجلس تشكیل میشود و مشروح مذاكرات جلسات علنی آن كمیسیون انتشار مییابد. نمایندگانی كه عضو كمیسیون تلفیق نیستند میتوانند بدون حق رأی در مذاكرات كمیسیون تلفیق شركت كنند و بهعنوان موافق یا مخالفِ پیشنهادهایی كه مطرح میشود، اظهارنظر نمایند.
منبع: ایسنا