كمال شفیعی معتقد است كه عمل سلیقهای مدیران همه برنامه ریزیها را در ادبیات كودك و نوجوان خراب میكند.
مال شفیعی گفت: در دو سالی كه با شیوع كرونا در كشور مواجه هستیم، علی رغم وضعیت بدی كه در صنعت نشر وجود دارد، كتابهای خوبی در زمینه ادبیات كودك و نوجوان منتشر شده است.
به گفته او ناشران كودك و نوجوان امسال كتابهای خوبی منتشر كردند. برای مثال انتشارات گویا 30 مجموعه شعر كودك و نوجوان چاپ كرد كه اكثرشان آثار خوبی بودند اما سلیقه داوران جشنواره بین المللی شعر فجر ایجاب میكند كه تنها گونه خاصی از شعر را انتخاب كنند.
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كه متولی اصلی ادبیات كودك و نوجوان است با اعمال سلیقه خاصی كه در مدیریت قبلی كانون وجود داشت، كتابهایی كه سه تا چهار بار در شورای انتشاراتی اش تایید شده بودند، رد میكرد. این مسئله ظلم بزرگی بود كه در دوره پیش به آثار خوب شاعران و نویسندگان كودك و نوجوان شد. اینها گفته شفیعی است.
بنا به اظهارات او، همین سلیقهای عمل كردن مدیران است كه همه چیز را در زمینه ادبیات كودك و نوجوان خراب میكند. ناشران خصوصی هم به دلیل مشكلات ناشی از شیوع كرونا و وضعیت نشر، كتاب منتشر نكردند. وضعیت امروز ما تلفیقی از این دو مسئله است. بعدها مشخص میشود رفتار مدیرانی كه باعث بهم ریختن كودك و نوجوان در این سالها شد تا چه میزان بر افت انتشار كتابهای خوب تاثیر می گذارد.
شفیعی می گوید: الان چهار تا پنج سال طول میكشد كه كتابی در حوزه ادبیات كودك و نوجوان منتشر شود. تغییر هرساله زبان كودك و نوجوان، هم ارزش مجموعه شعر را كاهش می دهد و هم باعث می شود كه كتاب لطمه بخورد. از طرفی شاعران كودك و نوجوان هم دلسرد می شوند.
وی ادامه داد: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در یك دورهای با تمام امكاناتی كه در اختیار داشت به بیراهه رفت، كارهایی انجام داد كه به ضرر ادبیات كودك و نوجوان تمام شد. اما ادبیات كودك و نوجوان از آثار خوب نیست. مسئله دیگر این است كه باید جشنواره كودك و نوجوان فجر جدا برگزار شود، همانطور كه جشنواره فیلم حقیقت جدای از جشنواره فیلم فجر برگزارمی شود. از سوی دیگر شعر خردسال در جشنواره شعر فجر جایگاهی ندارد، چگونه شعر كودك و نوجوان را با یكدیگر مقایسه بعد دو اثر را با عنوان برگزیده مشترك معرفی میكنند. قطعا ساختار غلطی در این جشنواره وجود دارد كه باید اصلاح شود.
بنا به توصیه این شاعر، ادبیات كودك و نوجوان در هر نوع از جمله خردسال، كودك و نوجوان باید به صورت جداگانه بررسی شود. همانطور كه شعر كلاسیك و سپید جداگانه بررسی میشوند. هركدام از انواع شعر خردسال، كودك و نوجوان تراز جداگانهای دارند و این مسئله به ادبیات كودك و نوجوان لطمه میزند.