عبدالكریم جربزه دار گفت: بحث نویسی "سعید نفیسی" همچون سایر وجوه آثارش، ممتاز است و به قول دكتر"عبدالحسین زرینكوب" بیتردید "نفیسی" از معماران نسل جدید قصهنویسی ایران است.
عبدالكریم جربزه دار، مدیر انتشارات اساطیر، در گفتگو با برنامه "ققنوس"، "سعید نفیسی" را دارای وجوهات مختلف؛ نسخه پژوهی، تحقیقات تاریخی، مطالعات اجتماعی، فهرستنویسی، روزنامه نگاری و... دانست و گفت: بحث نویسی "سعید نفیسی" همچون سایر وجوه آثارش، ممتاز است و به قول دكتر"عبدالحسین زرینكوب" بیتردید "نفیسی" از معماران نسل جدید قصهنویسی ایران است.
وی همچنین "خانه پدری" نفیسی را، نخستین داستان كوتاه نوشته و چاپ شده در ایران عنوان كرد و گفت: نگارش "خانه پدری" و داستان "اذان مغرب" و "سیل تجدد" متأثر از آثار عمیقی است كه "نفیسی" از قراردادهای گلستان و تركمانچای و جدایی هرات گرفته است، و سوای از تحقیقات تاریخی مستقیمی كه "نفیسی" انجام داده است كه باید زبان تاریخ باشد، در رمان و داستان كوتاه هم شاید بشود گفت؛ بهترین تحقیق تاریخ معاصر ایران را انجام داده است.
وی افزود: "نفیسی" در كتاب "آتش های نهفته" وقایع مشروطیت را از ابتدا تا انتها و بعد از آن می آورد، و دنباله این وقایع را در داستانهای كوتاه مجموعه "ستارگان سیاه" می آورد؛ خصوصاً در داستان "گیس درگیر و ریش" كه حالات طبقات اجتماعی ایران را در سالهای آخر 1200 تا اوایل 1300 به خوبی به تصویر می كشد.
وی در پایان ریشه و منشا ساده نویسی در را در آثار نفیسی و به سالهای 1305 و 1306 دانست.