یعقوب نژاد، روانشناس، در گفتگو با برنامه "خشت اول " با موضوع "چالش های عدم حضور در مدرسه" گفت: "توانبخشی شناختی" و ایجاد توانایی "دیدگاه گیری" برای دانش آموز، وظیفه اصلی والدین در شرایط آموزش مجازی به جای آموزش حضوری در مدرسه است.
وی افزود: توانبخشی شناختی؛ یعنی تقویت قدرت توجه، حافظه، ادراك و حل مسئله از طریق بازی در كودك ، كه والدین از این طریق میتوانند به آمادگی كودك به ویژه در پایه اول تحصیلی كمك كنند.
وی همچنین با اشاره به ضرورت آموزش توانایی " دیدگاه گیری" در كودكان افزود: والدین باید به كمك بازی های آموزشی و داستان به كودك بیاموزند تا دنیا را از زاویه دید دیگران ببینند.
دكتر یعقوب نژاد همچنین تاكید كرد: تبدیل فضای خانه به مدرسه و تغییر نقش والدگری به معلم راهحل نیست و باید از آن پرهیز كرد و به جای آن از شیوه های توانبخشی شناختی و دیدگاه گیری بهره گرفت.
وی همچنین با تاكید بر ضرورت آموزش والدین قبل از دانشآموزان، برای آموزش مجازی گفت: به رسمیت شناختن والدین به عنوان همیار و دستیار آموزش ضروری است تا آنها مقدمات و پیشنیازهای آموزش را برای دانش آموزان فراهم كنند.
وی در پایان با اشاره به فواید بسیار آموزش حضوری در مدرسه گفت: هویت، مراقبت ازخود، قانون پذیری، همگرایی اجتماعی، رقابت سالم، اعتراض، رای دادن، تشكیل و تشكل صنفی، مسئولیتپذیری، خودكنترلی، شكست و راههای جبران شكست همگی در مدرسه تجربه و آموخته میشود و دانش آموزان در شرایط كرونایی، از این آموزش ها به صورت عملی و واقعی محرومند و خانه و مدرسه باید در كنار هم در جبران این كاستی بكوشند.