88 اثر نگارگری به مرحله نهایی داوری «تجسمی فجر» راه یافتند

به گفته امیر طهماسبی 85 اثر برای مرحله نهایی داوری رشته نگارگری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط داوران ‏انتخاب ‏شدند.‏

1399/10/27
|
07:55

‬ به‬ نقل‬ از‬ روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امیر طهماسبی كه با همراهی داریوش جلیلیان و عبدالله ‏محرمی داوری این دوره از آثار رشته نگارگری جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشتند ‏در خصوص نتیجه نهایی داوری و آثار ‏راه یافته به جشنواره تجسمی فجر گفت: در بخش ‏نگارگری ‏413 اثر از 210 هنرمند ‏ در ‏جشنواره شركت كرده بودند كه در نهایت 88 اثر به بخش نهایی داوری جشنواره راه یافتند. ‏

وی درباره كیفیت كارهای این دوره گفت: آثار این دوره نسبت به ادوار گذشته ریتم پیش بینی شده‌ای داشتند و كیفیت مدنظر ما را دارا بودند. امسال تعدادی از جوان‌ترها هم به جمع شركت كنندگان اضافه شده بودند و تقریباً نوعی تعادل بین تعداد هنرمندان ‏شناخته شده و جوان وجود داشت‎

وی افزود: با توجه به آماری كه دبیرخانه به ما داد، در مجموع 413 اثر در بخش‌های نگارگری، تذهیب و گل و مرغ به جشنواره ‏ارسال شده بود كه ما با توجه به گنجایش گالری تعداد 88 اثر را انتخاب كردیم. تقریباً تعداد آثار راه یافته در سه بخش با هم مساوی ‏شدند اما معمولاً هرسال، رشته تذهیب شركت كننده‌های بیشتری داشته است‎

این داور نگارگری توضیح داد: بعضی از افراد چند اثر داشتند اما تیم داوری برای اینكه فضا را برای حضور دیگر هنرمندان هم ‏آماده كند، سعی كرد كه از هر شخص یك اثر انتخاب كند تا جوان‌ترها هم فرصت خودنمایی داشته باشند. برای رسیدن به این ‏سطح از كیفیت، در چند مرحله آثار را حذف كردیم و در نهایت به كارهایی رسیدیم كه عمدتاً باكیفیت، خلاقانه و اصیل بودند. اما ‏به هر حال به جوانانی هم كه از آثار اساتید مشق كرده بودند فرصت حضور دادیم‎

وی درباره معیارهای داوری این رشته گفت: ما خلاقیت و حفظ اصالت‌ها را در نظر گرفتیم. این دو فاكتور، معیارهای اصلی در ‏حوزه نگارگری هستند. یعنی كاری كه ارائه می‌شود باید با اصالت نگارگری و نقاشی ایران همراه و در عین حال فضای خلاقانه ‏هم داشته باشد. در خیلی از آثار جشنواره شاهد این ویژگی‌ها بودیم یعنی كارها مرتبط با سوابق تصویری كشورمان بود و ‏همچنین هنرمندان تلاش كرده بودند تا فضای بهتر و نوآورانه‌ای را ارائه دهند.

طهماسبی درباره اینكه موافق برگزاری رشته‌ای جشنواره هنرهای تجسمی هستید یا رفتن به سمت بینا رشته‌ای بودن، بیان كرد: ‏معمولا مخاطب هر رشته و گرایش، در جای خود محفوظ است. یعنی در عین حال كه یك عده به شدت علاقه مند فضاهای ‏كلاسیك و سنتی هستند، افراد دیگری هم دنبال فضاهای جدید می‌روند. نه تنها اینجا بلكه در همه جای دنیا نمی‌توان مخاطب را ‏به تماشای یك گرایش محكوم كرد. خوشبختانه جشنواره فجر در این یك دهه تلاش كرده تا فضای هنر را به سمت خلاقانه پیش ‏ببرد. بعضاً تاثیرات مثبتی هم روی هنرهای سنتی مانند خوشنویسی یا نقاشی ایرانی داشته اما هر هنر جایگاه خودش را حفظ كرده ‏است‎

وی افزود: تنها مشكل ما در این جشنواره، تعداد جوایز است. همیشه در این مورد با دوستان صحبت كرده‌ایم كه تعداد برنده‌های ‏این رشته بیشتر شود. زیرا رشته نگارگری مانند خوشنویسی، گرایش و زیرشاخه‌های زیادی دارد اما بعضاً می‌بینیم كه یك كار ‏فوق‌العاده تذهیب، بخاطر یك كار نگارگری نادیده گرفته می‌شود زیرا ما باید از بین این دو گرایش یك برنده اعلام كنیم.

این هنرمند درباره گفتگو بین هنرها كه محور اصلی جشنواره است، توضیح داد: رشته‌های حوزه تجسمی بسیار به هم مرتبط ‏هستند، مثلاً با اینكه فرم نقاشی با نقاشی ایرانی متفاوت است اما عملاً هر دو نقاشی هستند. یا مثلاً در طول تاریخ، همواره ‏تصویرسازی كتاب‌هایی كه به شكل مینیاتور بودند در كنار خوشنویسی بوده و حتی در خیلی از نقاشی‌ها، محل‌هایی برای كتیبه‌ها خالی بوده تا نگارش و كار تكمیل شود. در مواردی هم یك داستان ادبی تصویر می‌شده و اشعارش را خوشنویس می‌نوشته است. یعنی 3 یا 4 گرایش هنری كمك می‌كردند تا یك اثر نهایی شود. این معنای اصلی گفتمان و همراهی است. این ‏ارتباط امروزه كمی گسترش یافته زیرا تصویرسازی، كاریكاتور و گرافیك كه از گرایش‌های تجسمی و نقاشی هستند هم به این ‏دایره اضافه شده‌اند. به نظرم این گفتمان همیشه اتفاق می‌افتد و چیز جدایی نیست. اما تكرار و فرصت‌های بیشتر می‌تواند به ‏این گفتگو، بهتر و بیشتر كمك كند‎.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن 99 در مركز فرهنگی و هنری صبا برگزار ‏می شود.‏
منبع: مهر

دسترسی سریع