دیدگاه‌های فلسفی دینانی درباره سنایی و عطار منتشر شد

كتاب «سنایی و عطار؛ دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین دینانی» با تحقیق و تدوین اسماعیل منصوری‌لاریجانی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

1399/10/07
|
12:29

كتاب «سنایی و عطار؛ دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین دینانی» با تحقیق و تدوین اسماعیل منصوری‌لاریجانی از مجموعه كتاب‌های برنامه تلویزیونی «معرفت» به‌تازگی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

پنجم دی سالروز تولد غلامحسین ابراهیمی دینانی فیلسوف و مدرس این‌رشته است كه كتاب موردنظر هم‌زمان با این‌مناسبت به چاپ رسیده است. این‌كتاب هفتمین‌عنوان از مجموعه مكتوب پیاده‌شدن از برنامه تلویزیونی معرفت است كه سال‌هاست از شبكه چهار سیما پخش می‌شود و گفتگوهای فلسفی و عرفانی اسماعیل منصوری لاریجانی و دینانی را در بر می‌گیرد.

سنایی نیمه اول قرن پنجم هجری به‌دنیا آمد و در غزنه از دنیا رفت. شعر او در تقویت ادبیات عرفانی بسیار مؤثر بوده است. این‌شاعر و عارف، روزی از گلخن حمام عبور می‌كرد كه دید مجذوب عاشقی به ساقی خود می‌گوید: «قدحی پركن تا به كوری چشم ابراهیمكِ غزنوی، پادشاه مورد ستایشِ سنایی، بنوشم.» ساقی می‌گوید: «او پادشاهی عادل است.» پاسخ می‌دهد: «نه، او مردك بی‌انصاف و ناخشنودی است.» بار دیگر می‌گوید: «قدحی پركن تا به كوری چشم سناییِ شاعر بنوشم كه احمق است. لاف و گزافی چند فراهم آورده و شعر نام نهاده است.» حكیم سنایی چون این سخنان شنید، از حال برفت و دل او از مخلوق بگردید و از دنیا سرد شد و دیوان مدح ملوك را در آب انداخت و طریقت انقطاع و عبادت را شعار خود ساخت.

سنایی با اینكه از موضع اشاعره سخن می‌گوید، عارف و صوفی مشتاقی است كه در راه سلوك قدم برمی‌دارد. در واقع، زبان رسمی او عرفان است و در قالب شعر، عمیق‌ترین معانی عرفانی را بیان كرده است.

حكیم سنایی برخی از مسائل فلسفی را بی‌احساس شمرده و با یونان‌زدگی، به تعبیر امروزی غرب‌زدگی، مخالفت ورزیده است.

همچنین بین عرفای بزرگ جهان اسلام كمتر كسی را می‌توان یافت كه به اندازه عطار از اندیشه‌های فلسفی و روش فیلسوفان یونانی‌مآب اظهار بیزاری كرده باشد. او«كاف» كلمه كفر را بر «فا»ی فلسفه ترجیح داده است.

عطار بدون تردید یكی از عرفای بزرگ جهان است كه از روی تأمل سخن می‌گوید. درست است كه عطار به سبك و اسلوب فلاسفه و براساس اصطلاحات آنان سخن نگفته است، ولی بسیاری از آثار خود را از روی تأمل و ژرف‌اندیشی به وجود آورده است.كدام اندیشمندی را می‌توان یافت كه با كتاب منطق‌الطیر این عارف بزرگ آشنایی كامل داشته باشد و در نوعی حیرت و شگفتی فرو نرود؟ این كتاب آخرین مثنویات عطار و عالی‌ترین تجربۀ سلوكی اوست. به قول مولوی، تأمل همراه حیرت تو را به حضور حضرت حق می‌برد.

شیخ عطار عقل فلسفی را خیال خوانده و خیال فلسفی را دورترین امور از شرع اسلام دانسته است

كتاب پیش‌رو با 148 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 30 هزار تومان منتشر شده است.
منبع: مهر

دسترسی سریع