در باور مسلمانان شب قدر شبی است در ماه رمضان كه قرآن در آن شب (جدا از وحی تدریجی) همچنین بهطور كامل بر پیامبر گرامی اسلام (ص)نازل شده است....
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿1﴾
ما [قرآن را] در شب قدر نازل كردیم (1)
وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿2﴾
و از شب قدر چه آگاهت كرد (2)
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿3﴾
شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است (3)
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿4﴾
در آن [شب] فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان برای هر كاری [كه مقرر شده است] فرود آیند (4)
سَلَامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿5﴾
[آن شب] تا دم صبح صلح و سلام است (5)
"قدر" در لغت به معنای اندازه و اندازه گیری است. "تقدیر" نیز به معنای اندازه گیری و تعیین است. "قدر" در اصطلاح عبارت از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن است. به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیز، «قدر» نام دارد. با توجه به آیات قرآن می توان به اهمیت این شب ( شب قدر ) پی برد .
از این شب در سوره دخان با صفت مباركه یاد شده: " انا انزلنه فی لیله مباركه"
و در سوره قدر بهتر از هزار ماه دانسته شده است: لیله القدر خیر من الف شهر.
سوره مباركه قدر كه به منزله شرح و تفسیر آیات سوره مباركه «دخان» است، شش ویژگی برای شب قدر می شمارد:
الف. شب نزول قرآن است (إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر).ِ
ب. این شب، شبی ناشناخته است و این ناشناختگی به دلیل عظمت آن شب است ( وَ ما أَدْراكَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ)
ج. شب قدر از هزار ماه بهتر است. (لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ)
د. در این شب مبارك، ملائكه و روح با اجازه پروردگار عالمیان نازل می شوند (تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ) .
در باور مسلمانان شب قدر شبی است در ماه رمضان كه قرآن در آن شب (جدا از وحی تدریجی) همچنین بهطور كامل بر پیامبر گرامی اسلام (ص)نازل شده است. مسلمانان باور دارند كه در این شب هر امر محكمی جدا میشود. بنابر آموزههای اسلامی شبزندهداری در آن سفارش شده است و دعا و استغفار در این شب وظیفه دانسته شدهاست. روز قدر هم به اندازه شب آن ارجمند است.
در روایات شیعه آمدهاست كه شب قدر یكی از سه شب نوزدهم، بیست و یكم یا بیست و سوم ماه رمضان است كه احتمال شب بیست و سوم بیشتر است.
شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبیها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیكی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیكو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیك و خیر، ثواب دو چندان ببریم.
منابع : محمد بن یعقوب كلینی. اصول الكافی. چاپ اول،
كتاب مفاتیج الجنان نوشته شیخ عباس قمی