كتاب «تحلیل استراتژیك» وارد كتابفروشی‌ها شد

ترجمه كتاب «تحلیل استراتژیك» درباره مساله آنالیتیكس، توسط انتشارات راه‌پرداخت منتشر و راهی بازار نشر شد.

1399/08/06
|
13:07

كتاب «تحلیل استراتژیك» نوشته ادوارد گالسر، اریك سیگل، توماس اچ داونپورت و گازی كوزیرگو به‌تازگی با ترجمه ثنا جهاندار توسط انتشارات راه‌پرداخت منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌كتاب كه نسخه اصلی آن سال 2020 منتشر شده، درباره رویكردی است كه در فارسی تحت عنوان آنالیتیكس نیز از آن یاد می‌شود و تاكید زیادی بر روی بهره‌گیری از داده‌هایی دارد كه سازمان‌ها در اختیار دارند. نكته اصلی «تحلیل استراتژیك» این است كه شركت‌ها و سازمان‌های بزرگ با حجم زیادی از داده مواجه هستند كه یا نمی‌توانند از آن بهره‌برداری كنند یا اصلا از وجود چنین ثروت عظیمی در اطراف خود كاملا بی‌خبرند.

سازمان‌ها برای بهره‌مندی از مزایای داده و تجزیه‌وتحلیل، اشتیاق زیادی نشان می‌دهند. آنها علاقه‌مندند با جمع‌آوری مقادیر زیادی از داده، مشتریان‌شان را بهتر بشناسند و از اطلاعات حاصل، برای تولید محصولات بهتر و پیشروی در میدان رقابت استفاده كنند. آنها همچنین دوست دارند با به‌كارگیری الگوریتم‌های یادگیری ماشین، درهای كسب‌وكارشان را به روی فرصت‌های جدید باز كنند و عملكردشان را بهبود بخشند.

تلاش‌های زیادی انجام شده، اما هنوز هم سرعت شركت‌ها در حركت به‌سمت این قبیل از اهداف، به شكل دردآوری پایین است. زمانی می‌توان از تجزیه‌وتحلیل به شكلی موفق استفاده كرد كه در كنار دسترسی به داده‌های باكیفیت و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای قدرتمند، از فرهنگ مروج تصمیمات داده‌محور و مجموعه‌ای از مهارت‌های مربوطه نیز بهره‌مند شد. تعداد سازمان‌هایی كه در مقیاس بالا به تمامی این‌قابلیت‌ها مجهز هستند، نسبتا اندك است.

پس از پشت سر گذاشتن نزدیك به یك قرن، شركت‌ها به مفهومی به نام «تحلیل استراتژیك» رو آورده‌اند. از جمله كاربردهای این نوع از تجزیه‌وتحلیل، می‌توانیم به پیش‌بینی محصولاتی كه ممكن است مشتری آنها را خریداری كند، تعطیل‌كردن فروشگاه‌ها، شعب و خطوط تولیدی كه سودآوری پایین دارند و توسعه خدمات جدید اشاره كنیم. این‌قبیل اقدامات، باعث شده‌اند عملكرد شركت‌ها به شكل قابل ‌توجهی ارتقا پیدا كند، بنابراین مدیران ارشد ترغیب شده‌اند كه بیش از پیش به پتانسیل‌های تجزیه‌وتحلیل توجه نشان بدهند. طی تنها چند سال، تجزیه‌وتحلیل به یكی از پایه‌های تعیین‌كننده استراتژی كسب‌وكاری و رویكرد بازار شركت‌ها تبدیل شد.

كتاب پیش‌رو با 138 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 48 هزار تومان منتشر شده است.
منبع: مهر

دسترسی سریع