كتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد» نوشته مایكل رایان با ترجمه محسن فخری توسط نشر لگا منتشر و راهی بازار نشر شد.
كتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد» نوشته مایكل رایان بهتازگی با ترجمه محسن فخری و مقدمه امیرعلی نجومیان توسط نشر لگا منتشر و راهی بازار نشر شده است.
مایكل رایان نویسنده اینكتاب استاد مطالعات ادبی و سینمایی دانشگاه تمپل آمریكاست. او مؤلف آثار فراوانی از جمله كتاب «جُنگ نظریه ادبی» (2007) همراه جولی روكین و ویلی بلكول، نظریه ادبی: مقدمهای كاربردی (2007) همراه ویلی بلكول و «مطالعات فرهنگی: مقدمهای كاربردی» (2010) همراه ویلی بلكول است.
«ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول و مبانی نقد» گام به گام بهسمت كسب مهارت در نقد میرود و به خواننده میآموزد كه چهطور بهشیوهای نقادانه به دنیا بیندیشد و از مفروضات، ارزشها و ایدههای فرهنگی كه بر آنها متكیست بیشتر مطلع شود. اینكتاب به مدد مثالهای ارائهشده، تمركز بر استدلال و ایجاد تركیبی بدیع از مطالعات ادبی، فرهنگی و سینمایی منبعی مهم و ضروری برای دانشجویان و خوانندگان تازهكار در عرصه نقد فرهنگی بهشمار میرود.
اینكتاب شامل اصول و مبانی بهروز نقد معاصر است، و بهجز فصول فرمالیسم، ساختگرایی، نقد روانشناختی و تاریخی، نقدهای جدیدتر و پیشرویی مثل نظریه تكامل، مطالعات شناختی و نقد اخلاقی و نقد بومی را هم پوشش میدهد.
امیرعلی نجومیان، پیشگفتار كتاب پیشرو را با عنوان «گفتوگوی با دیگری» نوشته كه در بخشی از آن آمده است:
«كتاب پیش رو نقد و نظریه را در بستری میانرشتهای با زبانی روان و گویا در برابر خواننده قرار داده است. در این راه، مایكل رایان، استاد بازنشسته دانشگاه تمپل، از تحلیل آثار ادبی، سینمایی و پدیدههای فرهنگی بهره گرفته تا نه تنها نظریه و نقد را كنشی در فضای آكادمیك معرفی كند، بلكه آن را به تجربه زیسته هر روزه ما پیوند زند. خواندن این كتاب لذتی وصفناشدنی به همراه دارد چراكه میتواند با چابكی و جسارت قلمروهای مختلف را درنوردد و نسبتی میان متنهای متفاوت بوجود آورد. همچنین خواننده با خواندن این كتاب در مییابد كه میتواند از این شیوههای متفاوت خواندن برای تحلیل و درك تجربه زیسته هر روزه خود استفاده كند.»
محسن فخری مترجم اینكتاب هم در معرفی آن نوشته است:
«كتاب حاضر ویژگیهایی دارد كه آن را از دیگر آثار حوزه نقد و نظریه متمایز میكند. پیش از همه، زبان ساده و روان كتاب است و در آن از پیچیدگیهای معمول در نوشتههای مشابه خبری نیست. رایان در ابتدای هر فصل مهمترین آثار نظریه مورد بحث (اعم از كتاب و مقاله) را فهرست میكند، اصلیترین مبانی آن نظریه را در پاراگرافهای مجزا توضیح میدهد و به دنبال آن تعریفهایی صریح و كوتاه از اصطلاحات كلیدی آن حوزه در اختیار خواننده قرار میدهد.
او پس از توضیح اصلیترین عقاید هر رویكرد، مثالهایی ادبی، سینمایی و فرهنگی ارائه میكند تا خوانندگان نحوه اعمال رویكردها را بر متون مختلف فراگیرند. ایننظام چندوجهی كتاب به مخاطبان امكان میدهد تا ارتباط نظری و معنایی آثار را با توجه به مثالهای ارائهشده درك كنند و روش و منش نقد را در بستر این مثالها مشاهده كرده و بیاموزند. از جمله متنهای انتخابی برای تفسیر و تشریحْ اثر برجسته و كلاسیك داغ ننگ به قلم هاثورن و فیلم برجسته تاریخ سینما همشهری كین ساخته اورسن ولز است. اما رایان خود را به این دو اثر بزرگ محدود نكرده و از آثار شاعرانی همچون ویلیام وردزورث و الیزابیت بیشاپ و نویسندگانی چون جیمز جویس، ویلیام فاكنر، ارنست همینگوی و مباحثات فرهنگی_سیاسی بهره میبرد تا مفاهیم نظری را برای خواننده تبیین كند و مثالیهایی عملی به دانشجویان و علاقهمندان نقد ارائه دهد.
دانشجویان رشتههای ادبیات فارسی و انگلیسی، سینما، هنر و مطالعات فرهنگی و همچنین علاقهمندان به فراگیری نقد و شیفتگان آثار و نمودهای مختلف ادبیات، هنر و فرهنگ مخاطبان اصلی این كتاب هستند. هرچند در منظری عمومی اثر حاضر میتواند یاریدهنده دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی و فلسفه نیز باشد.»
اینكتاب با 304 صفحه و قیمت 59 هزار تومان منتشر شده است
منبع: مهر